اخبار اخبار تکنولوژی

جزئیات تازه از ماموریت ماهواره چمران۱؛ اثبات فناوری در حوزه اصلاح، انتقال و مانور مداری

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار اقتصادی توژال، ماهواره تحقیقاتی چمران 1 روز گذشته (شنبه 24 شهریور) توسط ماهواره قائم 100 به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار 550 کیلومتری قرار گرفت. در اولین لحظات پرتاب سیگنال های این ماهواره دریافت شد.

ماهواره تحقیقاتی چمران 1 توسط گروه صنایع هوافضای ایران (سای ایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت های خصوصی دانمارکی بانیان طراحی و ساخته شد. وزن این ماهواره حدود 60 کیلوگرم و قطر آن حدود 90 سانتی متر است.

محرم گایاثوند مدیر گروه ساخت ماهواره شمران 1 در تشریح اهداف این ماهواره گفت: ماهواره شمران 1 یکی از ماهواره های تحقیقاتی است که ماموریت اصلی آن نمایش فناوری در زمینه تصحیح، حمل و نقل و مانور مداری است.

وی به دو دلیل بر ضرورت اثبات فناوری در این زمینه اشاره کرد و افزود: دلیل اول این است که در مرحله قرار دادن ماهواره های عملیاتی در مدار معمولاً نیاز به اصلاح مدار اولیه ماهواره داریم. از سوی دیگر برای توسعه سیستم های ماهواره ای باید ماهواره ها را از مدار اولیه به مدار ثانویه یا عملیاتی منتقل کنیم.

گایاثوند تصریح کرد: در این گونه ماهواره ها داشتن پیشرانه یا موتور فضایی ضروری است. به همین دلیل ماهواره شمران 1 از موتور فضایی داخلی ساخته شده توسط مدیریت دانش بنیان بومی کشور استفاده می کند و اثبات این فناوری رانش در این ماهواره راهگشای ماهواره های آینده کشور خواهد بود.

جزئیات جدید ماموریت ماهواره شمران 1; اثبات فناوری در زمینه اصلاح، حمل و نقل و مانور مداری

مدیر گروه ساخت ماهواره شمران 1 خاطرنشان کرد: دومین دلیل برای اثبات فناوری مانور مداری این است که بر اساس برنامه ده ساله فضایی کشور در خصوص حرکت فضایی، نیازمند قابلیت اتصال سامانه فضایی در مدار هستیم. اجرای چنین ماموریتی به موتورهای فضایی و سیستم پرواز آیرودینامیکی دقیق نیاز دارد که امکان انجام مانورهای پیچیده مداری شامل تغییر ارتفاع، فاز و صفحه مداری را فراهم می کند.

وی گفت: ماهواره شمران 1 که شامل موتور فضایی و زیرسیستم دینامیک پرواز است اولین گام در اجرای مانورهای مداری است.

گایاثوند گفت: ماموریت ثانویه این ماهواره کوچک ارزیابی عملکرد و دقت زیرسیستم دینامیک پرواز و زیرسیستم رانشگر فضایی به منظور انجام مانورهای مداری پیچیده است.

وی افزود: دیگر زیرسیستم های مورد استفاده در این ماهواره، مدیریت انرژی و انرژی، کامپیوتر مرکزی و زیرسیستم ارتباطات هستند که توسط حوزه دانش بنیان در کشور توسعه یافته و اثبات عملکرد صحیح آنها در این ماهواره باعث شده است. افزایش قابلیت اطمینان ماهواره ها، عملیات آینده کشور خواهد بود.

مدیر گروه ساخت ماهواره شمران 1 ادامه داد: به طور کلی پرتاب موفقیت آمیز ماهواره شمران 1 نوید اجرای ماموریت های فضایی مختلف در آینده نزدیک است که طی آن می توان مدار را اصلاح کرد، مدار ماهواره های عملیاتی را جابه جا کرد. و سامانه های ماهواره ای در آینده نزدیک تهیه و به سامانه های فضایی در مدار متصل خواهند شد.

ادامه مطلب

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال