اخبار اخبار تکنولوژی

جزئیات اقدام مشترک مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه ها برای مقابله با اخبار جعلی

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، پیشرفت هایی که امروزه در عرصه دیجیتال و بسترهای مجازی مشاهده می شود باعث شده تا رویه های انتخاباتی تا حد زیادی به فضای مجازی منتقل شود و نامزدها در تلاش هستند تا صدای خود را از طریق تریبون ها به خصوص جوانان به گوش مردم برسانند. .

نامزدهای انتخاباتی در سال‌های اخیر با استفاده از فضای مجازی با مردم وارد گفت‌وگو شده و برنامه‌های خود را برای توده‌ها تشریح کرده‌اند تا جایی که گفتگوهای متقابل مخاطبان بیشتری نسبت به برنامه‌ها و مناظره‌های تلویزیونی پیدا کرده است.

گرچه فعالیت دیجیتالی در عرصه انتخابات دارای مزایای بسیاری از جمله دسترسی به اطلاعات به روز و دقیق، افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی، افزایش پاسخگویی نامزدها و ارتباط مستقیم با آنها است، موضوعی که همه انتخابات را چه در ایران تحت تاثیر قرار می دهد. و در جهان، انتشار اخبار جعلی یا اخبار جعلی محسوب می شود.

از آنجایی که شبکه های اجتماعی و خبرنگاران جهانی برای جلوگیری از این اتفاق در کشورمان همکاری می کنند، مقابله با محصولات جعلی که در کانال های ناشناس منتشر می شوند یا از خارج از کشور هدایت می شوند تقریبا غیرممکن است.

در انتخابات 1403 با توجه به رشد تریبون های داخلی با مواردی از انتشار اخبار و شایعات کذب در شبکه های اجتماعی و مکاتبات داخلی مواجه شدیم که برخی از آنها از طریق تریبون های داخلی انجام می شد.

همکاری متقابل مرکز ملی فضای مجازی و پلتفرم ها در مقابله با اخبار جعلی

مرکز ملی با درک اهمیت این موضوع، در دو مرحله به مقابله با اخبار جعلی پرداخت: مرحله اول رسیدگی به اخبار جعلی پس از وقوع و سپس رسیدگی به اخبار جعلی آینده از قبل. این دو هدف در سه جهت «خدمت به نامزدها»، «آموزش اولیه» و «سازمان دهی» محقق شده است.

یکی از وظایف ویژه ستاد انتخاباتی مرکز ملی به عنوان رابط کانون و نامزدهای انتخابات، رسیدگی به تخلفات انتخاباتی است و هرگونه اخبار کذب که در فضای مجازی از سوی رسانه های رسمی علیه نامزدهای انتخاباتی منتشر شود، به این مرکز ارجاع داده می شود. دادستان عمومی. با نهادهای قانونی در ستاد مرکزی انتخابات کشور برابر قانون (اخطار، تکذیب و …) برخورد شد.

جزئیات کار مشترک مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه های مقابله با اخبار جعلی

سخنگوی مرکز ملی سایبری همچنین در آن زمان اعلام کرد که تعداد زیادی از کاربرانی که در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر به کاندیداها توهین می کنند ربات هستند و نامزدها و حامیان آنها باید هوشیار باشند زیرا هدف ربات های توییتر ایجاد نامزدها و حامیان آنهاست. به شدت در برابر یکدیگر واکنش نشان می دهند.

از سوی دیگر، با توجه به مسئولیت پلتفرم در قبال اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده در هر پیام رسانه ای، برای دریافت گزارش تخلفات انتخاباتی، همان شناسه (ID) در نظر گرفته شده است تا کاربران بتوانند هر گونه محتوای مشکوک به تخلفات انتخاباتی را گزارش دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به کارت مذکور ارسال گردید و از این طریق گزارشات خوبی دریافت گردید.

بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی، همچنین به دلیل عدم امکان برچسب‌گذاری اطلاعات توسط تریبون‌ها در حال حاضر، بسترهای داخلی مجبور به افشای صفحات رسمی و کانال‌های هواداران نامزدها در ایام تبلیغات انتخاباتی شدند. انتخابات برای جلوگیری از ایجاد کانال های جعلی و غیررسمی برگزار شد و افراد سودجو نمی توانند به نام نامزدهای محترم محتوا تولید و منتشر کنند.

موضوع مهم حفظ بی طرفی مدیران برنامه های محلی نسبت به نامزدهای انتخاباتی است و برای اولین بار شاهد توقف برخی از کانال های جعلی منتسب به انقلاب در برنامه های محلی در مرحله دوم انتخابات هستیم. . اگرچه اقدامات انجام شده بسیار کم بود، اما سنگ بنای مناسبی برای کنترل شایعات و اطلاعات جعلی در فضای مجازی محسوب می شود و با گسترش فرآیندها و اقدامات راستی آزمایی، می توان «اعتماد» کاربران را به پلتفرم های داخلی افزایش داد و فضایی سالم برای رقابت ایجاد کرد. . همه نامزدها در آن ایجاد می شوند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال