اخبار اخبار فرهنگی

جایزه «شهید صدر» درصدد جبران یک نقیصه است

تبلیغات بنری


به گزارش کارشناس اقتصادی ایران، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور در مراسم اختتامیه اولین جایزه بین المللی شهید صدر با اشاره به اینکه جایزه بین المللی شهید صدر در واقع یک رویداد علمی نیست، گفت: به دنبال حکمرانی علمی وی در فضای بین الملل گفت: در رجوع به تفکر متوجه می شویم که ائمه انقلاب اسلامی بارها تاکید کردند که قم محل پمپاژ علم به دنیا و صدور آن به جهان است. با توجه به این موضوع باید بررسی کنیم که آیا در این چارچوب عمل کرده ایم یا خیر.

وی افزود: به عنوان ناظر فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور باید بگویم متأسفانه با وجود سطح بالای تولیدات علمی در قم، به درستی ارائه نمی شود.

ایمانی پور با بیان اینکه زبان و ادبیات قم دلیل عدم ارائه صحیح علوم تولید شده در ایران است، گفت: در واقع باید گفت که متأسفانه آثاری تولید می شود که عمدتاً مخاطب داخلی دارد و برای مخاطب خارجی کافی نیست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: مطالبه جهانی ما از انقلاب اسلامی صدور پرچم است.

وی در ادامه با بیان اینکه اساتید حوزه علمیه قم در جهت تفکر جهانی تلاش می کنند، افزود: اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم. حقیقت این است که کلمه جدید ما در خارج از کشور شنوندگان زیادی دارد به شرطی که به زبان و ادبیات صحیح ملی ارائه شود.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه بین المللی شهید صدر گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که متولی جایزه بین المللی الصدر است در تلاش است بخش های علمی را در برگزاری این رویداد مشارکت دهد. یکی از وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معرفی اندیشه های انقلاب اسلامی و معارف مکتب اهل بیت به صورت طبیعی است که امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

دست ما در کتاب های ترجمه شده آندوسکوپی خالی است

ایمانی پور درباره علت نامگذاری این مراسم به نام شهید صدر توضیح داد: شهید صدر ایدئولوگ جهان اسلام معاصر و یک چهره شناخته شده بین المللی است. هدف ما انجام کار موثر و جهانی در زمینه آندوسکوپی است. در خارج از کشور، اندیشمندان می‌خواهند مطالب تولید شده ما در قالب یکپارچه باشد، می‌گویند: «اگر نظریه‌ای دارید به صورت کتاب ارائه دهید»، اما متأسفانه کتاب‌های نظری ما عموماً ترجمه نمی‌شوند. دست ها پاره شده اند در این قسمت کمی خالی است.

وی ادامه داد: جایزه بین المللی الصدر در درجه اول به دنبال استفاده از نظریات تولید شده در حوزه علمیه قم بود، اما همانطور که انتظار داشتیم آثار جالب توجه چندانی نداشت. کرسی های نظریه پردازی سال هاست که فعال بوده اند، اما به دلیل سخت گیری تئوری های ثبت شده، تعداد آن ها کم است و به مسائل جهانی پاسخ نمی دهند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره دغدغه های مربوط به نظریه پردازی که محور جایزه بین المللی الصدر است، گفت: این جایزه به دنبال حل مسائلی در حوزه حقوق بشر، محیط زیست، تمدن و سبک زندگی است که تعیین کننده خواهد بود. جهان آینده است و باید در این زمینه ها نظریه ای داشته باشیم. علاوه بر تئوری، نظرات جدید و نقد جدی را نیز ارزیابی خواهیم کرد. این آثار توسط هیات علمی و پژوهشگران به شدت مورد قضاوت و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

ایمانی پور همچنین گفت: جایزه بین المللی الصدر به دنبال توسعه علمی است که در قم تولید می شود و باید در صحنه جهانی عرضه شود. از آنجایی که حوزه اندیشه و علم یکی از امتیازات انقلاب اسلامی ایران در جهان است، شناسایی ایرادات تولید علمی یکی از اهدافی بود که به دنبال آن بودیم و از مشاوره بزرگان در این زمینه بهره مند شدیم.

وی در خصوص دومین دوره جایزه بین المللی شهید صدر گفت: در اجلاسیه جدید سعی می شود علاوه بر پیست شناخت، به پژوهشگران و دانش پژوهان جوان نیز بورسیه تحصیلی ارائه شود تا بتوانند این مسیر را در صحنه بین المللی طی کنند. .

اولین اجلاسیه جایزه بین المللی شهید صدر که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هدف حمایت از نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی و اسلامی در سطح جهانی برگزار شد، ۱۴ مهرماه در شهر تهران به کار خود پایان داد. قم.

تبلیغات بنری