اخبار اخبار سیاسی

تکاور نهادگرا در وزارتخانه «تکاور»!

تبلیغات بنری


وزارت نگهبان!

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برخی به اختصار آن را تکاور می خوانند، در دوره احمدی نژاد با ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی تشکیل شد و خدمت جدی مرتبط با معیشت مردم.

البته فردی که توانایی مدیریت چنین وزارتخانه بزرگی را داشته باشد، دانش و دیدگاه اقتصادی، رویکرد اجتماعی، تجربه اداری و دانش حوزه و البته دستان پاکی دارد که بتواند از دستکاری در حقوق بازنشستگی و مستمری جلوگیری کند. صندوق تامین اجتماعی و غیره؛ اما احمد مدری کیست و آیا سابقه تحمل این مسئولیت سنگین را دارد؟

از مرکز تحقیقات استراتژیک تا بهارستان

احمد مدری، متولد 1342، کارشناس ارشد توسعه و برنامه ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران و دارای مدرک دکتری اقتصاد است. وی در سال های 1369-1372 پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک بود و پس از آن تا سال 1376 پژوهشگر مرکز تحقیقات شورا بود. این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و علامه طباطبایی در سال ۱۳۷۸ با رای مردم آبادان نماینده دوره ششم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شد. وی پس از مجلس مشاور معاون وزیر اقتصاد و عضویت در هیات مدیره شرکت بیمه دانا بود و در دولت یازدهم و دوازدهم معاون رفاه اجتماعی وزارت کار بود.

مداری در مجلس ششم

آقای نهادی

برخی از آنها به عنوان اقتصاددانان نهادی طبقه بندی می شوند. گروهی که دغدغه اصلی آنها عدالت است و برخی از نسخه های اقتصادی اقتصاد لیبرال را نقد می کنند. وی در جریان این کمپین به عنوان مشاور پزشکیان در میزگرد اقتصادی به نکاتی اشاره کرد از جمله: «سلامت و آموزش حقوق جهانی است نه کالا و باید در اختیار شهروندان خارج از نظام بازار قرار گیرد». وی همچنین بازسازی اقتصادی مبتنی بر عدالت اجتماعی را ایده اساسی پزشکیان دانست.

نقشه نظام رفاه اجتماعی

المداری در دولت های یازدهم و دوازدهم به عنوان معاون رفاه اجتماعی فعالیت می کرد و همزمان به سمت دبیری هیات امنای تامین اجتماعی منصوب شد. وی از سال 1395 به عنوان رئیس کمیته آمار وزارت تعاون و کار مشغول به کار است. در سال 1398، نقشه ای از نظام رفاه اجتماعی کشور تحت نظارت وی در مرکز حاکمیت و توانمندسازی جامعه طراحی شد تا با استفاده از جداول قانون بودجه سال 1398، با هدف قرار دادن منابع حمایتی، یک نمای کلی و سازمان یافته از نظام رفاه اجتماعی کشور ارائه کند. و اعتبارات مختلف

گارد نهادی در وزارت
نقشه نظام رفاه اجتماعی در ایران

سامان به بیمه درمانی و اجتماعی با کمک الظفرکندی؟

در سال 1382 اداره همفکر مدری در تصویب قانون ساختار رفاه اجتماعی و گنجاندن نظام رفاه اجتماعی چند لایه در این قانون نقش اساسی ایفا کرد و گام بزرگی در جهت توسعه بیمه های اجتماعی برداشت. امروز از 24 میلیون کارگر ایران، بین 6 تا 7 میلیون نفر فاقد بیمه اجتماعی هستند و عضو هیچ صندوق بازنشستگی نیستند. از سوی دیگر تخمین زده می شود بیش از 7 میلیون نفر تحت پوشش بیمه بیکاری هستند و از مزایای آن بهره مند نیستند. موضوعات پیشنهادی وزیر کار مورد توجه و راهکارهای ویژه است.

همگرایی تفکر مدری و ظفرکندی در توسعه بیمه‌های پایه درمانی و اجتماعی و درک عمیق آنها از نقش و وظایف قانونی دولت در توسعه رفاه اجتماعی می‌تواند از بروز برخی تضادهای دیرینه در دولت‌های گذشته جلوگیری کند و این دو می‌توانند به طور مشترک ایجاد کنند. یک نظام رفاه اجتماعی با همکاری آنها در کشور موثر واقع شود.

پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی ایران

زیرساخت عدالت، وجود اطلاع رسانی صحیح از وضعیت مردم است و در این راستا «پایگاه اطلاع رسانی رفاهی ایرانیان» یکی از ویژگی های حضور مدری در معاونت رفاه وزارت کار است. به منظور راه اندازی این پایگاه از بهمن ماه سال 1391 تلاش هایی برای دستیابی به شناسنامه رفاه اقتصادی مردم آغاز شده است و این پایگاه متشکل از جمع آوری 50 منبع داده و بیش از 3 میلیارد رکورد داده است. برخی از خروجی های پایگاه اطلاع رسانی رفاه اجتماعی ایران در قالب وب سرویس در اختیار 20 سازمان مختلف قرار می گیرد و علاوه بر آن خدمات تحلیلی برای استحقاق، بررسی همپوشانی، داده کاوی، کمی سازی و … نیز ارائه می شود.

پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی ایران تاکنون در طرح های مختلفی برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، بهبود مکانیزم توزیع سبد کالایی، رفع تداخل بیمه ای، راه اندازی سامانه جامع بیمه سلامت، بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان و رانندگان استفاده شده است. و همچنین در حال تجزیه و تحلیل نقشه فقر هستند، در ادامه، توسعه پایگاه های اطلاعاتی معتبر و دقیق می تواند عدالت رفاه اجتماعی را تضمین کند.

استدلال منسجم و بررسی بعدی بهزیستی چند لایه

برخلاف برخی گزینه های دیگر برای وزارت رفاه اجتماعی، المداری تفکر منسجمی در مورد سیستم رفاه اجتماعی دارد که بر اساس آن همه مردم نباید در یک سطح به خدمات دسترسی داشته باشند. این رویکرد که در برخی از کشورها مانند نروژ به خوبی آزمایش شده است، سطحی از حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر را فراهم می‌کند. سطح دوم را از طریق بیمه با هزینه کارفرما انجام می دهد و در سطح سوم با هزینه خود برای سایر قشر جامعه با بازنشستگی خصوصی یا بیمه تکمیلی اجتماعی رفاه مضاعف ایجاد می کند. صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و بادیه نشینان نیز که مدت هاست مشمول قانون شده است نیز حاصل تلاش او و همراهانش برای گسترش چتر بیمه اجتماعی برای همه مردم است.

گارد نهادی در وزارت
شرکت در میزگرد اقتصادی با پزشکیان

ماجرای شرکت های جذاب وزارت رفاه اجتماعی

برای برخی افراد جذاب‌ترین بخش وزارت رفاه اجتماعی، شرکت‌های خصوصی است که مدیران این وزارتخانه می‌توانند «افراد خود» را در هیئت‌مدیره‌شان به منصب و پول بیاورند.
اما پس از استعفای حجه عبدالمالکی، المدری یادداشتی به وزیر رفاه بعدی نوشت و مهمترین توصیه وی این بود: آنچه این وزارتخانه را از انجام وظایف مهم و حاکمیتی خود باز می دارد، «مسئله مهلک مدیریت امور وابسته به آن است. شرکت ها.” صندوق های بازنشستگی مدیریت این شرکت ها را بسپارید به دست ساختارهای رسمی آنها، یعنی هیئت مدیره صندوق ها و شرکت ها و هر چه بیشتر به سراغ شما بیایند، در غیر این صورت از دست آنها فرار خواهید کرد صدای فقرا نباشید، نه حکومت داری را در این کشور اصلاح خواهید کرد و نه برای حل بحران صندوق بازنشستگی قدمی بردارید.

این اقتصاددان نهادی سال هاست که نشان داده است موضوع نظارت و ساماندهی صندوق های بازنشستگی، خروج شرکت ها و پوشش بیمه های اجتماعی را با جدیت پیگیری می کند که نشان از توجه ویژه وی به ارتقای سطح زندگی شهروندان با حفظ آنها دارد. حقوق. کرامت

وی امروز در تشریح برنامه های خود بار دیگر از صندوق های بازنشستگی و نارضایتی آنها به عنوان یکی از چالش های اصلی دولت چهاردهم یاد کرد. او و همکارانش از 20 سال پیش در حال برنامه ریزی برای این پرونده بودند و با وجود اینکه چندین بار با مقاومت برای پیشبرد راه حل های خود مواجه شدند، اما همیشه تلاش مضاعفی برای اجرای ایده های خود نشان دادند.

حیاط خلوت صندوق های بازنشستگی و مخالفان تنظیم آنها

بیش از 20 صندوق بازنشستگی در کشور فعال هستند و نقدینگی بالایی دارند که برای برخی حیاط خلوت محسوب می شود، البته در دوره قبل، المداری تلاش کرد نوعی سازماندهی و نظارت یکپارچه بر این صندوق ها ایجاد کند. چیزی شبیه به بیمه مرکزی و نظارت بانک مرکزی بر شرکت های بیمه و بانک ها تا حدودی پیش رفته است، اما مخالفان چنین مقرراتی معمولاً از آن جلوگیری می کنند. حرکت پنجره جمعیتی ایران به دوران سالمندی هشدار دیگری است که مدری در دو دهه گذشته همواره نسبت به آن هشدار داده است و در این راستا اجرای کامل نظام چند لایه و چندسطحی رفاه اجتماعی نیز اجرا می شود. در سیاست های کلی نظام در حوزه تامین اجتماعی بر این امر تاکید شده است.

گارد نهادی در وزارت
حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس دوازدهم

نشستن در مجلس ششم؟ ما اشتباه کردیم

با وجود این نقاط قوت، برخی از نمایندگان خطاب به المداری از تحصن نمایندگان مجلس ششم در 20 سال پیش سوال کردند. موضوعی که بسیاری از چهره های سرشناس اصلاحات به مضر بودن آن اذعان کرده اند. به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، المیدری در دیدار با نمایندگانی که در جریان این موضوع بودند، گفت: این موضوع مورد توجه دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نیز بوده و مورد اعتماد آنها بوده است. وی به موضوع تحصن اشاره کرد و گفت: این مسیر اشتباه اصلاحات و آزادی است و باید اختلافات فکری را با هم حل کنیم.

چهره قابل قبول

موضوع رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، اشتغال زایی و سایر حوزه های مسئولیت و وظایف وزارت دفاع، جایی است که اقتصاد و جامعه شناسی، دولت و جامعه، جوانان و مستمری بگیران، تدبیر و دلسوزی به هم می رسند. در این مرحله که با بحران‌های بزرگی مانند صندوق‌های بازنشستگی مواجه است، چیزی جز ایجاد توافق و اجماع ثمربخش نیست.
محمد فضلی در توئیتی نوشت: وی با توجه به درک نظری از مقوله سیاست اجتماعی، فعالیت سیاسی و اجتماعی و سوابق اجرایی خود توانست بهترین وزیر کار و رفاه اجتماعی ایران پس از انقلاب باشد. سلامتی او دیگر فضیلت اوست.»
حال باید منتظر ماند و دید آیا نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این عدد را خواهند داد یا مخالفان ساماندهی صندوق های بازنشستگی بزرگ مانع از اداره این تعداد توسط این وزارتخانه خواهند شد؟

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال