اخبار اخبار تکنولوژی

توسعه انتقال داده‌ نوری، آزمایشگاه اینترنت اشیاء و فناوری دسترسی رادیویی باز

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن گروه علوم و معارف اقتصاد ایران از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از حوزه های پیشرو و تأثیرگذار در اکوسیستم علم و فناوری است و با توجه به اهمیت این موضوع، معاونت علمی ریاست جمهوری سال گذشته ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تشکیل داد.

محمد الکرباسی وی در خصوص فعالیت های این ستاد گفت: ستاد اصلی توسعه فناوری های ارتباطی و ارتباطی بر زیرساخت های ارتباطی، هوش صنعتی و تحول دیجیتال متمرکز است. فاصله ما در این سه حوزه با فناوری های موجود در سطح بین المللی به قدری زیاد است که ایجاد ستاد توسعه فناوری ها در این حوزه ها جلوه بیشتری پیدا کرد.

وی در خصوص فعالیت این ستاد در زمینه کیفیت اینترنت خانگی گفت: یکی از موضوعاتی که در ستاد قابل پیگیری است توسعه فناوری است. چون زمان بیشتری می‌برد، ما به آینده نگاه می‌کنیم و زیرساخت‌های ارتباطی نسل پنجم را در کشور توسعه می‌دهیم و از قابلیت‌های دولت برای بومی‌سازی آن استفاده می‌کنیم.

توسعه شبکه ملی اطلاعات؛ 60 درصد

وی موضوع دیگر را شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: وقتی شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد، درخواست خدمات اینترنتی از متقاضیان به خارج از مرزها می رسد و به سرور خارجی می رسد و آن سرور خارجی درخواست خود را به داخلی ارائه می کند. دوباره میزبانی می کنیم و دوباره همان مسیر را طی می کنیم و این یعنی چهار بار به خاطر این مشکل از مرز عبور می کنیم. در عین حال اگر شبکه ملی اینترنت که همان شبکه ملی اطلاعات است تشکیل شود به کیفیت اینترنت کمک زیادی می کند و ممکن است بیش از 60 درصد کار شبکه ملی را تامین کند. یکی از اولویت ها و ضرورت هایی که در ستاد مشخص کرده ایم، پیگیری بومی سازی این محورها است. این موارد مربوط به وزارت ارتباطات است و ماموریت اولیه این وزارتخانه خدمات رسانی است نه توسعه فناوری. رویکرد آنها به کیفیت اینترنت محلی، پشتیبانی از ترجمه است.

الکرباسی در توضیح حمایت ها گفت: حمایت به این معناست که در سیاست گذاری و انتخاب بازار عرضه کننده جزو اولویت ها باشد. اما آنها وظیفه توسعه فناوری را ندارند. در تعاملی که با معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات داشتیم، تماس مشترکی با معاون رئیس جمهور و یکی از اپراتورها منتشر کردیم.

وی درباره طرح های جامع این ستاد نیز گفت: سه موضوع اساسی را به عنوان پروژه های اصلی برای ستاد مشخص کرده ایم. اول، انتقال داده های نوری. یعنی از طریق لینک نوری می توانیم اطلاعات را بین دو نقطه انتقال دهیم و چند سالی است که یک شرکت دانش بنیان در این زمینه فعالیت می کند و در قالب یک پروژه بزرگ در تلاش هستیم از این پروژه حمایت کنیم. .

به گفته دبیر توسعه فناوری های متصل و محور دوم ارتباطی، آزمایشگاه ساخت سریع اینترنت اشیا و پروژه تجهیز این نرم افزار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حال اجراست و قرار است تا راه اندازی شود. تا تابستان. در قالب این آزمایشگاه، هکاتون اینترنت اشیا به موضوعات مختلف و کاربرد آنها پرداخته شد و موضوع سوم نیز مورد بحث قرار گرفت. تقسیم بندی شبکه دسترسی رادیویی یا OPEN RAN یکی از موضوعات مهم در توسعه فناوری ارتباطات است و تلاش می شود تا شرکتی که به زودی آن را اجرا می کند، شناسایی شود.

توسعه انتقال داده های نوری، آزمایشگاه اینترنت اشیا و فناوری دسترسی رادیویی باز

2000 شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند

وی در خصوص تعداد شرکت های دانش فعال در حوزه اتصال و ارتباطات گفت: از 10 هزار شرکت دانش بنیان، حدود دو هزار شرکت مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. اما رابطه آنها با حوزه متفاوت است. زیرا شرکت های فعال در حوزه فناوری ارتباطات در این حوزه قرار می گیرند. این شرکت ها در زمینه صادرات فعالیت چندانی نداشتند و یکی از دلایل این امر محاصره است و به همین دلیل آمار روشنی در این زمینه نداریم. اما نقش شرکت های دانش بنیان در پیشبرد توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند مطالعه است.

الکرباسی در خصوص نقش دانشگاه ها در این زمینه افزود: ما پنج دسته از مردم داریم. یکی از مهم ترین مخاطبان ما در لایه پژوهشی، دانشگاه ها و دانشجویان هستند. در حوزه دانشگاهی مخاطبان ما برای دانشگاه بیشتر برنامه های ترویجی و آموزشی هستند، در حالی که در آموزش عالی هم دانشجویان و هم فارغ التحصیلان مخاطب شرکت های دانش بنیان خواهند بود تا نیروی انسانی این شرکت ها تامین شود. بنابراین رسالت ما توانمندسازی دانش آموختگان با کمک شرکت های دانش بنیان است. علاوه بر این، فراخوان پایان نامه و پشتیبانی فوق دکتری نیز داریم.

وی به امنیت سایبری پرداخت و گفت: یکی از دغدغه ها در حوزه امنیت سایبری تربیت نیروی متخصص است. در حوزه امنیت سایبری این موضوع (کمبود نیروی متخصص) مطرح است. در همین راستا طی جلساتی که با تیم تخصصی امنیتی در ستاد برگزار کردیم و با برخی از کارشناسان این اکوسیستم گفتگو کردیم، به این نتیجه رسیدیم که برنامه تربیت کادر تخصصی را تدوین کنیم. البته قصد داریم این پروژه را با همکاری وزارت ارتباطات توسعه دهیم. این وزارتخانه با توجه به ماموریت محول شده در برنامه هفتم، آموزش سالانه 100 نیروی متخصص را جزو وظایف خود قرار داده است و ما در ستاد توسعه فناوری های ارتباطات و ارتباطات تلاش می کنیم در چارچوب این برنامه به وزارت ارتباطات کمک کنیم.

وی گفت: از نظر حرکت به سمت ارتباطات نسل بعدی، ما در رتبه پنجم قرار داریم. حدود هفت سال پیش مسیر دقیق توسعه ارتباطات 5G برای معاون رئیس جمهور توضیح داده شد، اما حتی در آن زمان نیز این حوزه در اولویت قرار نگرفت. بعد از شش یا هفت سال باید این تاخیر را جبران کنیم. از سوی دیگر، اکنون بسیاری از مسائل مربوط به استانداردهای ارتباطی 5G به طور کامل توضیح داده شده است و در آن زمان هنوز این استاندارد نهایی نشده بود و دارای ابهاماتی بود. باید بتوانیم با توجه به قابلیت ها و قابلیت های موجود در کشور و با توجه به نیازهای موجود از نظر کیفیت و سرعت اینترنت، مسیر بهینه را انتخاب کنیم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال