اخبار اخبار تکنولوژی

تمدید فراخوان حمایت از طرح‌های تولید محصولات آموزش تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف

تبلیغات بنری


فراخوان حمایت از طرح های تولید محصولات آموزشی تخصصی برای استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های مختلف

به گزارش مجله توژال؛ آخرین مهلت ارسال پیشنهاد برای این فراخوان 31 ژوئن بود. با توجه به استقبال پژوهشگران، ۱۵ روز دیگر تمدید شد و تا ۲۴ تیرماه فرصت دارند پروپوزال ارائه کنند.

بر اساس گزارش های جهانی، هوش مصنوعی (AI) یکی از «فناوری های اصلی قرن بیست و یکم» است که رشد و توسعه سریع آن در سال های اخیر، عصر جدیدی از نوآوری و فناوری در زمینه های مختلف علمی و صنعتی از جمله مراقبت های پزشکی را آغاز کرده است. . و تولید مواد مخدر، تحقیقات ژنتیکی، زیست شناسی، صنایع دفاعی، مسائل امنیتی، پیش بینی جرم و جنایت، ترافیک شهری، مسائل مالی، بازی و سرگرمی و غیره.

از یک سو رشد و توسعه سریع هوش مصنوعی در دو دهه اخیر و قابلیت های بالقوه کاربردی و تحول آفرین بالای آن در تمامی زمینه های علمی، از علوم پایه و مهندسی گرفته تا پزشکی و علوم انسانی، توجه همه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. در دنیا در زمینه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و از سوی دیگر پیچیدگی‌های استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی و همچنین خطرات جانبی که استفاده از این ابزارها می‌تواند به همراه داشته باشد (مانند سوگیری‌ها، ذهنی و روانی). آسیب به مدل‌های هوشمند انسان، محدودیت‌ها و آسیب‌پذیری این مدل‌ها در برابر حملات خصمانه و…)، گاهی توسعه تحقیقات مبتنی بر هوش مصنوعی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شود.

بر این اساس، بنیاد ملی علم ایران با همکاری مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، نخستین فراخوان حمایت از طرح های تحقیقاتی را با هدف تولید نتایج کاربردی برگزار می کند. – محصولات تخصصی که استفاده از هوش مصنوعی را در زمینه های مختلف علمی تسهیل و تقویت می کند.

در این طرح، انتظار می‌رود پژوهشگران ارشد در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تخصصی خود، دانش و نتایج خود را در این زمینه در قالب محصولات علمی تخصصی مختلف مانند دوره‌ها، محصولات آموزشی، مجموعه داده‌ها، مدل‌ها به اشتراک بگذارند. مربیان و پیاده سازی کد ارائه موسسات، کتاب، ثبت اختراع و غیره.

دستاوردهای اصلی و مورد انتظار پروپوزال های پژوهشی در این فراخوان علاوه بر خروجی های معمول طرح های پژوهشی مانند مقالات و سایر دستاوردهای علمی، خروجی های تبلیغاتی و آموزشی برای سایر پژوهشگران با توجه به حوزه های کاربردی و اکوسیستم کارآفرینی و ترویج علم است. در ایران نیز قابلیت انجام کارهای مشابه و استفاده از هوش مصنوعی در بین محققان وجود دارد. به عنوان مثال ارائه کتاب یا دوره آموزشی استفاده از آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده های بازار مالی، مجموعه داده های جامع از تصاویر یا داده های پزشکی، مدل پایه برای انجام تحلیل های مختلف در مورد نظرات کاربران در سایت های شبکه های اجتماعی، شبکه ها. مورد استفاده در تحقیقات علوم انسانی و … می تواند نمونه هایی از نتایج مورد نظر در این فراخوان باشد.

تمامی حوزه های علمی و پژوهشی می توانند در این فراخوان شرکت کنند. متقاضیان اصلی (مجری) طرح‌های تحقیقاتی در این فراخوان باید اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشند. دانشجویان، فارغ التحصیلان، کارشناسان فنی و سایر افراد می توانند به عنوان همکاران در تیم اجرایی شرکت کنند.

اولویت به متقاضیانی با سابقه تحقیقاتی چشمگیر و برتری تدریس، که سوابق تحقیق و تدریس مرتبط با هوش مصنوعی در زمینه خود دارند، و متقاضیانی با تیم های بین رشته ای و همکاری های بین المللی داده می شود.

خروجی های مورد انتظار می تواند محصولات آموزشی و تبلیغاتی مانند طراحی عنوان دوره با منابع و منابع مرتبط، ارائه یک دوره آموزشی کوتاه مدت یا بلند مدت در قالب فیلم های ضبط شده، نگارش کتاب یا کتاب درسی، انیمیشن، اسلاید آموزشی و غیره باشد. مجموعه داده های تخصصی نمونه هایی از محصولات تخصصی مبتنی بر هوش مصنوعی برای استفاده آموزشی و پژوهشی مانند نرم افزار، مدل های آموزش دیده، ابزارها و سخت افزارهای ساخته شده، ثبت اختراعات داخلی و خارجی و پیاده سازی. از روش های پایه، سورس کدهای تخصصی، جعبه ابزارهای خاص، انتشارات علمی از جمله مقالات در مجلات و کتاب های معتبر بین المللی و داخلی و غیره.

بنابر اعلام بنیاد ملی علوم ایران، تاریخ دعوت قبلی اعلام شده تا 31 خرداد تا 24 تیرماه تمدید شده است و حداکثر حمایت شده در این دعوتنامه یک میلیارد تومان است. از این مبلغ تا سقف 500 میلیون تومان برای هزینه های اجرای پروژه، نیروی انسانی، خرید خدمات، رفت و آمد و … اختصاص می یابد و در صورت نیاز به خرید وسایل و امکانات فنی تا سقف یک میلیارد تومان قابل حمایت است.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند در صورت داشتن هر گونه ابهام یا سوال با شماره 021 821 61315 تماس بگیرند یا به Industry@insf.org ایمیل بزنند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال