تعیین تکلیف برای شهرداری درباره مترو حافظیه
به گزارش کارشناس اقتصادی ایران، فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و محوطه های تاریخی و دبیر شورای فنی مشاور معاون میراث فرهنگی در تشریح تصمیمات و تصمیمات این شورا گفت: در این ماه مهرماه پس از اطلاع از احداث فاز دوم خط دوم مترو شیراز در مسیر خیابان آزادی و دستور رسمی توقف احداث خط 2 مترو از سوی معاونت میراث فرهنگی، روز شنبه، آذرماه، صادر شد. . 4 بهمن ماه گزارش های ارزیابی فنی پروژه خط 2 مترو شیراز در جلسه شورای معاونت فنی بررسی شد.
وی ادامه داد: در این جلسه پس از بررسی گزارش مطالعات و تمهیدات انجام شده توسط شهرداری شیراز برای رفع اثرات ارتعاشات حین احداث تونل های فاز دوم خط دوم مترو شیراز و گزارش ارزیابی و بازدید انجام شد. پژوهشگاه میراث فرهنگی در شورا به تصویب رسید. شهرداری شیراز با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی علاوه بر اعلام رسمی “اقدامات مورد انتظار در حین ساخت و بهره برداری از خط مترو برای جلوگیری از آسیب ارتعاشات و سایر عوامل زیان آور از ورود آثار تاریخی همجوار” ضمن رعایت موارد مذکور، با رعایت تمامی ملاحظات فنی برای اعلام میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی.
همانطور که دبیر شورای فنی معاونت میراث فرهنگی گفت: بر ضرورت انجام مطالعات فرهنگی و تاریخی بویژه مطالعات باستان شناسی و تمهیدات لازم برای حفاظت از آثار تاریخی شناسایی شده با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تاکید و به اطلاع سازمان میراث فرهنگی کشور رسید. مدیران شهرداری شیراز شهرداری شیراز نیز در محدوده اجرای خط شماره 2 مترو و سایر خطوط ریلی شهر مجبور به تهیه پیوست میراث فرهنگی شد.
الدفاری افزود: با توجه به اهمیت نظارت فنی، علمی و اجرایی بر مراحل ساخت تونل مترو و ارزیابی آثار هنری آن، در شورا مقرر شد با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، ناظر تخصصی تعیین شود. در قالب چهارمین عامل و ناظر فنی از مشاوران تخصصی در کنار پژوهشگاه میراث فرهنگی برای نظارت بر مراحل ساخت خط و ارزیابی آن از منظر حفاظت از میراث فرهنگی است.