اخبار اخبار تکنولوژی

تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت

تبلیغات بنری


به گزارش سایت «توژال»، نام دامنه بخشی است که بیانگر نام یا فعالیت برند است و کاربر آن را به دلخواه خود انتخاب می کند. افزونه‌های مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته تأیید و تأیید برنامه‌های افزودنی ویژه، یعنی ICANN تأیید شده‌اند.

نمونه هایی از پسوندهای رایج عبارتند از: com، org و ir انتخاب یک نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم است و در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل نیز تاثیر دارد.

در واقع دامنه همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می شوید. هرچه این آدرس ساده تر و مستقیم تر باشد، کاربران بیشتری می توانند شما را پیدا کنند. این رشته از دو بخش اصلی تشکیل شده است. شما نام دامنه و پسوند دامنه را تعیین می کنید، و اگر رایگان باشد، می توانید آن را بگیرید. البته، پسوند دامنه به نوع کسب و کار شما و گاهی اوقات به کشوری که در آن هستید بستگی دارد.

در ایران پژوهشکده دانش پایه یکی از مراکز اصلی ثبت دامنه اینترنتی است و هر کاربری که بخواهد برای بازگشایی سایت خود دامنه ثبت کند باید به وب سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در کشور مراجعه کند.

این پژوهشکده همچنین آمار دقیقی از دامنه های ایرانی ارائه می دهد. مرکز ملی ثبت دامنه ایران یکی از زیرمجموعه های پژوهشکده دانش بنیان است و مسئولیت ثبت دامنه در ایران را بر عهده دارد. دامنه دامنه های سطح بالا مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب هستند و دامنه کاربردی این دامنه ها در همه کشورها باز است، به قدری گسترده است که تخمین آماری دقیق از آنها تا حدودی دشوار است. اما مرکز ثبت دامنه به روزترین آمار را در مورد دامنه های ثبت شده بازگردانده شده انجام می دهد.

بر اساس آخرین آمار موجود در مرکز ملی ثبت دامنه ایران، از ابتدای ثبت دامنه فارسی در کشور، یک میلیون و 652 هزار و 98 دامنه ثبت شده است و از میان پسوندهای فارسی ثبت شده، پسوند ir بالغ بر یک میلیون و 643 هزار و 869 دامنه فعال قرار دارد. در ایران در واقع بیشترین سهم متعلق به این پسوند است. در میان دیگر پسوندهای فارسی هر کدام کمتر از 5000 دامنه ثبت کرده اند.

دامنه هایی با بیش از 1000 وضعیت ثبت شده عبارتند از co.ir با 4330 وضعیت، دامنه ایران با 1477 وضعیت و دامنه ac.ir با 1073 دامنه فعال. همچنین دامنه های دیگری با کمتر از 1000 نام ثبت شده وجود دارد.

دامنه id.ir با 734 مورد، org.ir با 226 مورد، sch.ir با 202 مورد و gov.ir با 162 مورد در ردیف های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت شده نیز متعلق به دامنه net.ir است که دارای 25 دامنه فعال است.

تعداد دامنه های فارسی افزایش یافت

تبلیغات بنری