اخبار اخبار فرهنگی

تصویربرداری نیروهای امنیتی عربستان از ترددهای مسئولان ایرانی در حج

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در نشست مشترک جمعی از اعضای شورای رهبری که سابقه همکاری با بعثه مقام معظم رهبری را دارند، این سخنان را بیان کرد. . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این جلسه با حضور حدود 30 نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری و با هدف شفاف سازی وضعیت حج امسال و همچنین بهره مندی از نظرات ارائه شده در شهر قم برگزار شد. و دیدگاه حاضران و آگاهان به امور حج.

نماینده ولی فقیه در امور حج و عمره در تشریح واقعیت حج امسال که از سوی مقام معظم رهبری «حج برائت» نامیده شد، گفت: حج امسال از نظر امنیتی و گوناگونی شرایط ویژه ای داشت. اجرا محدودیت های اعمال شده به دلیل تحریم های سرکوبگرانه اما در مقایسه با سال های اخیر منحصر به فرد بود.

نمایندگان با اشاره به اعمال محدودیت های امنیتی و روانی برای مقامات ارشد حج ایران در عربستان، افزودند: حضور نیروهای امنیتی متعدد در کنار مسئولان ایرانی و فیلمبرداری از تمامی ترافیک ها در حالی که موضوع به دور از آداب حج است. میزبانی فضای روانی خاصی ایجاد کرد.

وی با وجود این محدودیت، مناسک حج از جمله مراسم «تکفیر مشرکین» را «شگفت‌انگیز» توصیف کرد و گفت: با وجود برخی محدودیت‌ها برای چادرهای ایرانی از جمله نصب دوربین در خیمه بعثه مقام معظم رهبری، مراسم تکذیب مشرکین که مقام معظم رهبری خواستار آن بودند نیز برگزار شد و بسیاری از زائران نیز به صورت رسمی برگزار شد. امسال برای اولین بار این مراسم به طور رسمی همزمان با خیمه گاه بعثه مقام معظم رهبری در خیمه های سایر زائران ایرانی شیعه و سنی برگزار شد که مورد استقبال و قدردانی زائران قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و حج در جمع خبرگان به دیگر ابعاد حج پرداخت و افزود: در حج امسال یکی از مهم ترین وقایع حج بعد از انقلاب را شاهد بودیم که مصادف با برپایی حج بود. . انتخابات ریاست جمهوری اگرچه کشور میزبان صراحتاً مخالفت خود را با برگزاری این انتخابات برای زائران ایرانی اعلام کرده بود، اما با تعاملات، گفتگوها و رایزنی های لازم که به صورت همه جانبه توسط بعثه مقام معظم رهبری و دستگاه دیپلماسی انجام شد، خوشبختانه ماموریت سیاسی ایران به پایان رسید. انتخابات ریاست جمهوری کاملاً منظم در این کشور حل و فصل شد.

نمایندگان به افزایش 50 درصدی جلسات انس و معروف به برنامه های مختلف گروه قرآن و عترت، فعالیت های رادیو الکترونیک مناسیک و برگزاری جلسات نخبگان و همچنین نشست ها و همایش های مختلف اشاره کردند. از اهل سنت زائران بیان کردند: با وجود گرمای بیش از 50 درجه که موجب جان باختن بیش از هزاران زائر از کشورهای دیگر شد، با برنامه ریزی های پیش از سفر، آمادگی کامل و استفاده از تجهیزات مناسب، این مشکل برای زائران ایرانی کاهش یافت. در روز عید قربان در ایران 6 زائر ایرانی جان باختند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و عمره بارها نسبت به برخی رفتارها در حج با زائران ایرانی هشدار و اعتراض کرده بود. نمایندگان در موسم حج نسبت به دستگیری برخی از زائران ایرانی در مراسم حج اعتراض کرده بودند که یکی از این زائران همچنان در عربستان سعودی بازداشت است.

پیش از آغاز مناسک حج در سال 1403 هجری شمسی، نمایندگانی در یکی از جلسات شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و حج گفته بودند: عربستان باید از برخی اقداماتی که توهین به حجاج محسوب می شود، پرهیز کند. . زائر برای انجام مناسک حج به این دیار آمد.

نماینده ولی فقیه پس از بازگشت از حج به ایران از این دیدارها در عربستان با عنوان تلخی حج یاد کرد و گفت: امسال محدودیت هایی از سوی عربستان وجود داشت که ما همیشه سعی می کنیم وفادار باشیم. ما طبق قوانین و مقررات کشور میزبان (عربی) بودیم و هستیم. در این راستا زائران باید آموزش ببینند و سپس اقدامات را اعمال کنند. امسال برای اولین بار (تعدادی از) زائران ایرانی از سرزمین وحی بازگردانده شدند و به زندان افتادند و هیچ یک از شهروندان ما با این شرایط اجازه ملاقات با نمایندگان مراجع سنت و ادای حج را نداشتند.

در روزهای ابتدایی حضور حجاج ایرانی در عربستان، بازگشت 6 نفر از اعضای گروه رسانه ای حج و سفر سیداو سیما از مدینه به ایران قبل از شروع مناسک حج نیز با مشکل مواجه شد. این اتفاق واکنش های زیادی داشت. پیمان جبلی رئیس سازمان سید وسیما در این باره گفت: همکاران ما در حال ضبط تلاوت قرآن کریم در مسجدالنبی برای پخش برنامه بودند که دستگیر و سپس به بازداشتگاه منتقل شدند. حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده فقیه در امور حج، تایید کرد که این اقدام برای اولین بار صورت می گیرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال