اخبار اخبار سیاسی

تشخیص غیرتهاجمی بیماری‌ها با یک روش نوری انقلابی

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. این تحقیق نشان می دهد که چگونه می توان از نوعی نور به نام تکانه زاویه ای چرخشی (OAM) برای بهبود تصویربرداری و انتقال داده ها از طریق پوست و سایر بافت های بیولوژیکی استفاده کرد.

به گزارش نیوزمدیکال، گروهی به سرپرستی پروفسور ایگور میگلینسکی دریافتند که نور تکانه زاویه ای چرخشی دارای حساسیت و دقت منحصر به فردی است که می تواند منجر به اقدامات غیرضروری مانند جراحی یا نمونه برداری بیوپسی شود. علاوه بر این، می تواند پزشکیان را قادر سازد تا پیشرفت بیماری را ردیابی کنند و گزینه های درمانی مناسب را برنامه ریزی کنند.

تکانه زاویه ای دایره ای به عنوان یک نوع پرتوهای نور سازمان یافته تعریف می شود که میدان های نوری با ساختار فضایی مناسب هستند. که اغلب به عنوان پرتوهای گردابی شناخته می شوند. این نورها برای تعدادی از پیشرفت ها در کاربردهای مختلف از جمله نجوم، میکروسکوپ، تصویربرداری، مترولوژی، سنجش و ارتباطات نوری استفاده شده اند.

پروفسور Maglinski این تحقیق را با همکاری محققان دانشگاه Oulu فنلاند انجام داده و آن را در مجله Nature منتشر کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که تکانه زاویه‌ای چرخشی، بر خلاف سیگنال‌های نوری معمولی، خواص فاز را حتی در هنگام عبور از رسانه‌های بسیار پراکنده حفظ می‌کند. این بدان معنی است که می تواند تغییرات بسیار کوچک در ضریب شکست را با دقت 0.000001 تشخیص دهد که بسیار فراتر از توانایی های بسیاری از تکنیک های تشخیصی فعلی است.

تیم تحقیقاتی مجموعه ای از آزمایشات کنترل شده را انجام دادند و پرتوهای تکانه زاویه ای دایره ای را از طریق رسانه هایی با سطوح مختلف کدورت و ضریب شکست انتقال دادند. آنها از روش های تشخیصی پیشرفته از جمله تداخل سنجی و هولوگرافی دیجیتال برای دریافت و تجزیه و تحلیل رفتار نور استفاده کردند. آنها شاهد پتانسیل قابل توجه رویکرد مبتنی بر تکانه چرخشی زاویه ای بودند.

محققان بر این باورند که نتایج مطالعه آنها راه را برای طیف گسترده ای از کاربردهای انقلابی هموار می کند. آنها با تنظیم فاز اولیه تکانه زاویه ای چرخشی نور، معتقدند پیشرفت های انقلابی در زمینه هایی مانند سیستم های ارتباطی نوری ایمن و تصویربرداری زیست پزشکی پیشرفته در آینده امکان پذیر خواهد بود.

تبلیغات بنری