اخبار اخبار اقتصادی

تسهیلات زیر ۱۰ درصد برای کارکنان بانک‌ها نداریم

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، علی رضا قطاسی یکی از شرکت کنندگان در برنامه گفت و گوهای ویژه خبری در تشریح قوانین و مقررات اعطای تسهیلات به کارکنان بانک ها گفت: در روزهای اخیر اخباری در مورد کارکنان شبکه بانکی منتشر شده است. اخذ تسهیلات بانکی منتشر شده است. لازم به ذکر است که شبکه بانکی نیز مانند سایر اقشار جامعه از تسهیلات برای رفع نیاز خود استفاده می کند. این در حالی است که کارکنان شبکه بانکی از زمان انتصاب تا ابلاغ تصمیم رسمی خود که دو سال طول می کشد نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. به عبارت دیگر، دو سال از تاریخ استخدام باید بگذرد تا واجد شرایط دریافت مزایا شود.

وی افزود: انواع تسهیلاتی که برای نیاز کارکنان شبکه بانکی وجود دارد شامل تسهیلات مسکن، نیازهای اساسی و تامین مسکن است که از بدو تاسیس نظام بانکی در کشور و قبل از قانون بودجه سال 1395 وجود داشته است. تسهیلات برای کارکنان بانک ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما پس از انحلال شورای عالی بانک ها در سال 1383، وظایف شورای عالی بانک ها به هیات مدیره بانک ها واگذار شد.

تسهیلات با سود کمتر از 10 درصد وجود ندارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک ها خاطرنشان کرد: از سال 1394 و با توجه به ابهامی که در جامعه در خصوص پایین بودن درصد تسهیلات به کارکنان بانک ها مطرح شده است، در قانون بودجه تصریح شده است که برای کارکنان بانک ها یک تیم کاری تشکیل شود. متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، اداره کل، بانک مرکزی و سازمان تنظیم برنامه و بودجه تشکیل شده اند تا سقف تسهیلات کارکنان نظام بانکی بر اساس مصوبه پول و بودجه تعیین شود. شورای اعتبار صادره از سوی شورای پول و اعتبار در مرداد 1395 درصد تسهیلات کارکنان شبکه در بانک کمتر از 10 درصد تعیین شد و امروز در بانک های شبکه تسهیلات با نرخ کمتر از 10 درصد وجود ندارد.

القیطاسی افزود: در بانک های دولتی و نیمه دولتی که در شورای هماهنگی بانک ها عضویت دارند، نهادهای نظارتی شامل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و بازرسان قانونی وجود دارد. آخرین نسخه آیین نامه و دستورالعمل مربوط به تسهیلات نظام بانکی مربوط به سال 1401 هجری شمسی است (تبصره 4 ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 1401 هجری قمری) که بر اساس آن مقرر می دارد: مجموع تسهیلات اعطایی به کارکنان شبکه بانکی و شرکت های دولتی بیش از 40 برابر است و سقف آن در تفاهم نامه ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری قابل تعیین نیست.

طبق دستورالعمل سقف تسهیلات پرداختی به کارکنان 692 میلیون تومان است

وی گفت: بنابراین بر اساس دستورالعمل مذکور، کل یا سقف تسهیلات پرداختی به کارکنان دولتی و نیمه دولتی در پایان سال گذشته بالغ بر 692 میلیون تومان بوده است. بر این اساس، شبهاتی مطرح شد که تمامی کارکنان شبکه بانکی در سال گذشته 692 میلیون تومان وام دریافت کرده اند که مجموعا برای یک دوره 30 ساله برای کارکنان است.

دبیر شورای هماهنگی بانک ها در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در یکی از گزارش ها آمده است یکی از بانک ها 68 درصد منابع قرض الحسنه خود را تسهیلات پرداخت کرده است و اینکه آیا این تسهیلات با توجه به اینکه آیا این تسهیلات بالاتر از 10 درصد است. وام محدود گفت: درصد تسهیلات اعم از این که بوده یا نه، گفت: تسهیلات بانکی بر اساس دستورالعمل است و درصد آن کمتر از 10 درصد نیست. صورتهای مالی بانکها که در کدال منتشر شده است. بورس که ممکن است موجودی تسهیلات باشد، این تسهیلات مانده تسهیلات قبل از سال 1395 است.

القیطاسی افزود: این تسهیلات برای کارکنان بانک ها با توجه به نوع تسهیلات و مدت بازپرداخت آن یعنی تسهیلات مسکن متفاوت است، مشابه سایر اقشار جامعه که بر اساس قانون ملی تحول مسکن یا سایر دستورالعمل ها تسهیلات مسکن دریافت می کنند. یک دوره طولانی – مدت تسهیلات خواهد بود

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه در گزارش بانک مرکزی آمده است برخی از بانک ها بیش از یک میلیارد تومان به برخی از کارکنان خود پرداخت کرده اند، گفت: آماری که بانک مرکزی منتشر می کند، مانده تسهیلات است، به این معنا که مانده تسهیلات استخراج شده و حداکثر تسهیلات پرداختی تا پایان سال 1401 هجری قمری 692 میلیون تومان است و در صورت پرداخت بیش از این سقف، از آنجایی که دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور در صورت حضور در بانک ها به عنوان حسابرس بدون شک این آمار را گزارش خواهند کرد و می توان با آنها برخورد قانونی کرد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال