اخبار اخبار تکنولوژی

تداوم بهبود سرعت اینترنت ایران؛ ثابت ۲ پله صعود، سیار ۳ پله

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، آخرین گزارش سایت تست سرعت جهانی که در اردیبهشت ماه به پایان می رسد حاکی از بهبود دو پله ای رتبه جهانی ایران در کیفیت اینترنت ثابت با میانگین سرعت 15.28 مگابیت بر ثانیه (رتبه 154) و بهبود سه پله ای در رتبه جهانی ایران است. در کیفیت اینترنت موبایل میانگین سرعت 37.36 مگابیت بر ثانیه (رتبه 73) است.

در واقع این اولین ماه در سال جدید نیست که سرعت اینترنت کشور بهبود یافته است و آمار تست سرعت 5 ماه قبل از روند صعودی بهبود سرعت اینترنت ثابت و همراه در ایران حکایت دارد.

نحوه بهبود اینترنت ثابت در ایران

طبق آمار اسپیدتست، از اولین ماه سال 2024 (ژانویه) میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران به 13.59 مگابیت بر ثانیه رسیده است.

بر اساس این گزارش، در ماه بعد یعنی بهمن ماه، میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران به 13.53 مگابیت بر ثانیه و در اسفند ماه، متوسط ​​سرعت اینترنت ثابت ایران به 13.78 مگابیت بر ثانیه رسید.

میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران نیز در فروردین ماه افزایش یافت و به 14.23 مگابیت بر ثانیه رسید. در نهایت در آخرین گزارش اردیبهشت ماه این ارگان، میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران با ادامه روند صعودی خود به رکورد 15.28 مگابیت بر ثانیه رسید.

نحوه بهبود اینترنت موبایل در ایران

آمار تست سرعت در پنج ماه گذشته حاکی از بهبود مستمر سرعت و کیفیت اینترنت همراه در ایران است.

بر این اساس، متوسط ​​سرعت اینترنت همراه در ایران در اولین ماه سال 2024 (ژانویه) 32.77 مگابیت بر ثانیه بوده است. در ماه بعد، بهمن ماه، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران دوباره افزایش یافت و به 34.71 مگابیت در ثانیه رسید.

بر اساس این گزارش، میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران در اسفندماه 16/36 مگابیت بر ثانیه بوده است. اگرچه میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران در فروردین ماه به 35.66 مگابیت بر ثانیه رسید، اما در آخرین گزارش Speedtest در ماه می، این نرخ اکنون رکورد 37.36 مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.

بهبود وضعیت اینترنت با اقدامات وزارت ارتباطات همزمان شد

بر اساس این گزارش، اولین مرحله ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت ثابت و همراه در ایران همزمان با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همکاری اپراتورهای کشور در اجرای تعهد است.

5 دی ماه سال گذشته کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش 34 درصدی تعرفه اینترنت با اخذ تعهد و الزامات ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت از اپراتورها خبر داد.

و اکنون با گذشت 5 ماه از این اقدام، آمارها نشان می دهد که این وعده محقق شده است و به لطف اقدامات کلان و زیرساختی از جمله طرح ملی توسعه فیبر نوری، گسترش شبکه پیشرفته 5G تلفن همراه، پرونده وزارت ارتباطات به ارتقای کیفیت اینترنت و اخذ تعهدات به موقع از اپراتورها، افزایش تعرفه ها و ارتقا و ارتقای بسترهای ارتباطی کشور به مدت دو سال نه تنها نتیجه ملموس این اقدامات است که در حال آشکار شدن و ادامه دارد، بلکه جهش های بیشتر و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت نیز در ماه های آینده پیش بینی می شود.

به عبارت دیگر با تسهیل مسیر ارتقای کیفی کشور، ارتقای مستمر رتبه جهانی ایران نیز محقق خواهد شد.

وزارت ارتباطات در راستای رصد و پایش مستمر و لحظه ای وضعیت اینترنت کشور و هیئت های ارزیابی داخلی مانند نتسانگ پلاس در اختیار وی است که داده های این سایت نیز حاکی از بهبود مستمر کیفیت ارائه شده توسط اپراتورهای کشور به ویژه از زمستان سال گذشته تاکنون است که با آمار مرجع مذکور مطابقت دارد.

ادامه بهبود سرعت اینترنت در ایران؛  رفع 2 پله بالا، موبایل 3 پله بالا

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال