اخبار اخبار اقتصادی

تحولات شب گذشته اثر کمی بر اقتصاد داشت

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، در هفته های اخیر با افزایش ریسک های سیاسی در منطقه و عرصه بین المللی، برخی شاخص های اقتصادی به ویژه در بازار سرمایه و پول دچار نوسان شده و روند صعودی را طی کرده است.

اما از ابتدای صبح امروز شاخص های اقتصادی نیز وجود داشته است پول و در میدان بازار سرمایهروند سازگاری آغاز شده است. شاخص های بورس به استثنای سهام طلا همگی سبز بودند و بازار غیررسمی ارز و بازار به اصطلاح آزاد از ابتدای شروع کار شاهد روند نزولی قیمت ها بود.

در این رابطه وحید شقاقیاقتصاددان وی در گفت و گو با مجله توژال با اشاره به تشدید تنش های سیاسی اخیر بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: پیام هایی که رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر و پس از حمله ایران منتشر کرد پیام های بسیار شدیدی بود. در این مدت وزیر جنگ با سایر مقامات رژیم اشغالگر درباره حمله شدید به ایران صحبت می کرد و این پیام مخابره شد که حمله شدیدی علیه ایران انجام خواهد شد.

انتظارات تورمی افزایش یافته است

وی ادامه داد: بنابراین انتظارات تورمی و ریسک های اقتصادی با ریسک های سیاسی بالا همسو شد. اما آنچه عملاً دیشب رخ داد نشان داد که شدت حمله رژیم صهیونیستی به قدری کم و ضعیف و اندک بوده که هیچ گونه تردید و خطرات اقتصادی عمده ای برای کشور به همراه نداشته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حالی که مردم و جامعه نظاره گر همه این اتفاقات بودند، انتظارات تورمی مربوط به درگیری سیاسی و نظامی با رژیم صهیونیستی بیشتر از واقعیت موجود بود و شدت آن در اذهان مردم نقش بسته بود.

الشقاقی گفت: اتفاقی که دیشب افتاد تأثیر بسیار کمی بر اقتصاد داشت علاوه بر این، مقامات رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای میانجی نیز از پایان تنش‌های کنونی صحبت کرده‌اند و در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد که شاهد افزایش ریسک‌های سیاسی نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع امروز باعث افت بازارهای سفته بازی و سفته بازی مانند دلار و طلا شد و قیمت سکه طی چند ساعت چند میلیون تومان کاهش یافت و صندوق های طلا در بورس نیز تقریبا هشت درصد کاهش یافت. (به طور متوسط). ارزش را دید. از این رو بورس نسبت به اتفاقات شب گذشته واکنش مثبتی نشان داد که نشان از بی اثر بودن این رویداد و شکست این روند دارد.

بازدارندگی اقتصادی باید ایجاد شود

این کارشناس اقتصادی گفت: تحولات سیاسی اخیر و نوسانات اقتصادی به مدیران کسب و کار کشور درس و پیام می دهد و باید از اتفاقات گذشته بهره مند شویم. امروز رژیم صهیونیستی دشمن ماست و این درگیری ها ممکن است در آینده نیز ادامه یابد. اما همانطور که در حوزه نظامی حالت بازدارندگی وجود دارد و در حوزه نظامی توانسته ایم با موفقیت کار کنیم، در اقتصاد هم باید این بازدارندگی ایجاد شود، اما متاسفانه در حوزه اقتصادی شاهد این بازدارندگی نبوده ایم. .

لزوم کاهش آسیب پذیری اقتصادی

الشقاقی ادامه داد: باید تاب آوری اقتصادی خود را افزایش دهیم و تلاش کنیم مقاومت خود را در برابر چالش های اقتصادی افزایش دهیم. مثلا انتخابات آمریکا حدود 10 روز دیگر برگزار می شود و در این شرایط عقلانیت به ما می گوید که خود را برای هر شرایطی آماده کنیم. با توجه به نظرسنجی های موجود در مورد انتخابات آمریکا، اگر ترامپ را برنده انتخابات فرض کنیم، باید در جهت بهبود مقاومت اقتصادی و کاهش آسیب پذیری های اقتصادی تلاش کنیم و تا جایی که بتوانیم ثبات را در بخش های مختلف اقتصادی افزایش دهیم، ریسک های سیاسی دور از ذهن است. که تاثیر کمتری بر اقتصاد دارد و به ریسک اقتصادی تبدیل نمی شود.

وی افزود: اگر مدیران اقتصادی مدبر باشند، می‌توانیم آسیب‌پذیری اقتصادی خود را کاهش دهیم. یکی از مهمترین چیزها این است حاکمیت و مدیریت ریال در کشور باید بهبود یابد. به عبارت دیگر گردش ریال در اقتصاد کشور کنترل و مدیریت می شود. مثلاً در همه جای دنیا گردش پول کاملاً مشخص و شفاف است و هرکسی که می خواهد پول خود را جابجا کند باید مشخص کند که پول از کجا آمده و چرا حرکت می کند. در این صورت هیچکس نمی تواند گمانه زنی کند و بازار را به هم بزند. این موضوع یکی از ساده ترین چیزهایی است که هنوز در کشور ما محقق نشده است. حاکمیت ریال در کشور کنار گذاشته شده و بازارهای اقتصادی را دچار آشفتگی کرده است.

ما باید شرکای تجاری خود را متنوع کنیم

این کارشناس اقتصادی گفت: در مورد دیگر شرکای تجاری ما باید متنوع باشند نه اینکه پنج کشور 60 درصد در تجارت خارجی ما سهم داشته باشند. یعنی نقطه ضعفی در اقتصاد وجود دارد. چرا که اقتصاد مقاومتی می گوید ما باید شرکای تجاری خود را افزایش دهیم تا در زمان جنگ اقتصادی اقتصاد ما اینقدر آشفته یا کمتر دچار اختلال نشود.

شقاقی اضافه کرد: همچنین باید اصلاح نظام یارانه انرژی پنهان را آغاز کنیم و امروز 130 میلیارد دلار یارانه انرژی تنها به یک اقلیت تعلق می گیرد و متأسفانه این گروه حمایت می شود، محصولات خود را صادر می کند و ارز خود را به صورت رایگان مبادله می کند. آنها آن را به قیمت بازار می فروشند و دولت باید اصلاح یارانه انرژی را آغاز کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان در زمینه‌های پولی، مالی و ارزی، توان اقتصاد ایران را افزایش داد و هر چه قدرت اقتصادی بیشتر شود، تأثیر تنش‌های سیاسی بر عرضه‌های اقتصادی کمتر می‌شود.

تبلیغات بنری