اخبار اخبار فرهنگی

تبدیل «ساترا» به نهاد سانسورچی و تضعیف حقوق فرهنگی مردم

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، عاطفه خادمی در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه مصرف رسانه ای فرهنگ ایرانی و فرد به دو دسته تقسیم می شود، اظهار کرد: قطعات: داخلی و خارجی شبکه تلویزیونی خانگی علاوه بر رادیو، تلویزیون، فضای مجازی، کتاب، سینما و تئاتر چندین سال است که از مخاطبان گسترده و متنوعی برخوردار است. اکثر مخاطبان آن را خانواده ها، جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند.

وی با ارائه آماری از دلایل استفاده مردم از محصولات شبکه نمایش خانگی افزود: 49.9 درصد بینندگان شبکه خانگی مهمترین دلیل استفاده از آنها را تماشای سریال ها و فیلم های ایرانی عنوان کردند.

الکاظمی تصریح کرد: از نظر مخاطب، ظاهر خوب و جذاب فیلم های نمایش خانگی مهم ترین دلیل گرایش مردم بر اساس نظرسنجی ها و بررسی ها است.

وی ادامه داد: این شبکه با وجود رشد کمی محصولات خود در ژانرهای مختلف، نتوانست شاخص های کیفی محتوایی و فرهنگی خود را ارتقا دهد.

الکاظمی ادامه داد: اگرچه STRA یک نهاد نظارتی و صنعتی در این زمینه است، اما اشتغال به تعارضات ساختاری و تعیین مکان واقعی STRA بین نهادهای نظارتی و بالادستی باعث شد که این نهاد نتواند به درستی بر موضوعات محتوایی تمرکز کند به گونه ای که STRA نیست. یک نهاد نظارتی است و سیاست گذار سابق پس از تولید محتوا به یک نهاد حسابرسی و نظارتی روی آورده است.

دبیر شورای کل فرهنگ کشور افزود: این کاهش از یک سو بر کیفیت محصولات و آثار تولید شده در شبکه خانگی تأثیر می گذارد و از سوی دیگر موجب تضعیف حقوق معنوی و فرهنگی مردم به عنوان مخاطب می شود. از شبکه خانگی و در حالی که مردم هزینه مطالب را می پردازند، گاهی آثار بسیار ضعیفی دریافت می کنند.

ترویج خشونت، ابتذال، روابط خارج از قاعده و تضعیف نهاد قانون از اقدامات مخربی تلقی می شد که نتیجه آن القای ناامیدی گسترده در اقشار مختلف جامعه بود.

الخادمی گفت: از آنجایی که موضوع اصلی شورای فرهنگ عمومی کشور امید اجتماعی است، شناخت چالش ها و راهکارهای مرتبط با این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی محصولات شبکه تلویزیونی خانگی و تعاملات بین افراد در شبکه تلویزیونی خانگی در فضای عمومی قابل تامل است، افزود: به دلیل نفوذ نام ها، نمادها و ارجاعات این شبکه سریال های شبکه ای در اذهان عمومی و اینکه غالباً موجی از خشونت، بی اعتمادی، خیانت و مخالفان و غیره را به دنبال دارد، اعتماد عمومی را در بین مردم مخدوش می کند، لازم است شورای فرهنگی عمومی رهبری و سیاسی خود را ایفا کند. هم به عنوان مدافع عمومی فرهنگ عمومی کشور و هم به عنوان یک نهاد سیاستگذار در تعامل با نهادهای فرهنگ ساز عملکرد.

الخادمی تاکید کرد: سیترا به عنوان یک نهاد نظارتی باید ملاحظاتی را در چارچوب سیاست های محتوایی قبلی خود لحاظ کند. سیاست های از پیش تعیین شده به معنای چارچوب های مفهومی است که فیلمسازان باید به عنوان اصول کار خود در نظر بگیرند. این چارچوب‌ها نه تنها اطلاعاتی هستند، بلکه قانع‌کننده‌تر و تفسیری‌تر هستند و در طول زمان شکل خواهند گرفت.

دبیر شورای کل فرهنگ کشور گفت: یکی از مهمترین چارچوب های فرهنگی که باید در رسانه های دیداری و شنیداری به ویژه شبکه تلویزیونی خانگی مورد توجه قرار گیرد، موضوع امید اجتماعی و تلاش برای ایجاد است. یک جامعه واقعی، تصویر جامعه، که تصویری است که مجموعه ای از نقاط روشن و تاریک را در بر می گیرد که معتقدند به آن منتهی نمی شود… جامعه منجر به انفعال، رکود، عصیان و عصیان در برابر هنجارها و ساختارها می شود.

وی با اشاره به اینکه مبانی حکمرانی ایجاب می کند که چارچوب های کلی مورد نظر سیاست گذاران فرهنگی بر همه فضاها، بسترها، بسترها و شبکه های اجتماعی حاکم باشد، گفت: پراکندگی نظارت و وجود مقررات فراوان در حوزه های مختلف باعث سردرگمی کاربران شده است. بازیگران با نظارت خارج از محل مناسب خود.

خادمی ادامه داد: به عنوان مثال مخاطب جوان در سینمای خانگی با ناامنی، خشونت و تصاویر متعدد از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی و همچنین روابط خارج از چارچوب در مدل های مختلف مواجه است، در حالی که سینمای خانگی به طور نسبی به طور مستقیم با دولت و مردم با مقایسه مطالب فوق با رادیو، تلویزیون و این استانداردهای دوگانه، دچار تناقضات و تضعیف اعتماد به ساختارهای هنجاری و قانونی جامعه می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، خواستار روند بازبینی و نظارت و افزایش نظارت بر آثار، خاطرنشان کرد: اشتغال به نبردهای هنری و قدرت بازی باعث بی توجهی به بازبینی آثار و محتواهای فرهنگی و در نتیجه خانه نشینی شد. تماشا تبدیل به حیاط خلوت خط قرمز شد و غیرقانونی شد. در نتیجه مشاهده پیامدهای فرهنگی و پیامدهای ذهنی که این شبکه برای مخاطبان خود ایجاد می کند، مورد غفلت قرار گرفته است.

وی همچنین حرکت از نظارت فردی به سمت سازماندهی و جهت دهی و ایجاد بستر نظارت هوشمند به جای نظارت سلیقه ای فردی و سنتی را یکی از راهکارهای نظارت بر فرهنگ عمومی و شبکه های تلویزیونی خانگی دانست.

الکاظمی بر اساس اعلام روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اختصاص عناوین ویژه فرهنگ عمومی و سیاست های مثبت و پیشین، تشکیل کارگروه ویژه نمایش خانگی و فرهنگ عمومی در شورای فرهنگ عمومی در کشور، تعیین بسته‌های شتاب‌دهنده فرهنگی شامل برگزاری جشنواره‌ها و جوایز و حمایت‌های مالی، شناسایی اعتبارات هنری برای به‌روزرسانی سیاست‌های محتوایی، ایجاد حلقه‌های ترغیب‌کننده و شفاف‌سازی با هنرمندان توسط نهادهای مردمی و فرهنگی برای ایفای نقش حمایت از نهاد نظارتی و ایجاد. در عوض یک رابطه مثبت با هنرمندان در این راستا صدور دستورالعمل و برگزاری جشنواره های هنری با محوریت سیاست های فرهنگی مطلوب و فعال سازی نظارت و نظارت عمومی بر شبکه تلویزیونی خانگی از طریق موسسات فرهنگی عمومی و نهادهای هنری و دانشگاهی می تواند مفید باشد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال