اخبار اخبار تکنولوژی

تبدیل افکار به گفتار با دقت ۹۷ درصد با یک فناوری جدید

تبلیغات بنری


تبدیل افکار به گفتار با دقت 97 درصد با استفاده از فناوری جدید

به گزارش مجله توژال؛ یک رابط جدید مغز و کامپیوتر (BCI) که در UC Davis Health ساخته شده است، می تواند سیگنال های مغز را با دقت قابل توجه 97 درصد به گفتار تبدیل کند، که گفته می شود بالاترین دقتی است که تاکنون توسط چنین سیستمی به دست آمده است.

به گفته عفو بین‌الملل، محققان حسگرهایی را در مغز مردی با اختلال گفتار شدید ناشی از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) کاشته‌اند. قابل توجه است که او توانست در عرض چند دقیقه پس از استفاده از سیستم افکار خود را به اشتراک بگذارد.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که اغلب به عنوان بیماری لو گریگ شناخته می شود، عملکرد سلول های عصبی مسئول کنترل حرکات بدن را مختل می کند.

با پیشرفت بیماری، افراد به تدریج توانایی ایستادن، راه رفتن و استفاده از دستان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، می تواند عضلات مورد نیاز برای گفتار را مختل کند و در نهایت منجر به از دست دادن کامل ارتباط کلامی شود.

این فناوری جدید چگونه کار می کند؟

هنگامی که کاربر سعی می کند کلمات را بیان کند، این دستگاه رابط مغز و کامپیوتر پیشرفته سیگنال های مغزی مربوطه را دریافت کرده و آنها را به متن نمایش داده شده روی صفحه تبدیل می کند. سپس کامپیوتر متن را با صدای بلند می خواند.

برای اصلاح این سیستم، محققان یک بیمار 45 ساله را در کارآزمایی بالینی خود ثبت نام کردند. وی در زمان شرکت در هر دو دست ضعف قابل توجهی از خود نشان داد و گفتارش به قدری ضعیف بود که نیاز به کمک در برقراری ارتباط داشت.

در جولای 2023، دستگاه آزمایشی رابط مغز و کامپیوتر کاشته شد. او چهار آرایه ریز الکترود را در ناحیه مغز مرتبط با هماهنگی گفتار قرار داد. این آرایه ها برای ثبت فعالیت مغز با استفاده از 256 الکترود در قشر مغز طراحی شده اند.

این شخص از این سیستم در مکالمات استفاده می کرد. دستگاه گفتار او را در زمان واقعی رمزگشایی می کرد و سیستم به طور مداوم به روز می شد تا دقت خود را حفظ کند.

کلمات رمزگشایی شده روی صفحه نمایش داده می شوند و با صدایی که شبیه صدای یک فرد است خوانده می شوند. صدای این فرد با استفاده از نرم افزار آموزش دیده بر روی صدای ضبط شده آنها قبل از شروع بیماری ایجاد شده است.

دقت این فناوری بسیار بالاست و برای کسانی که به هر دلیلی توانایی تکلم خود را از دست داده اند می تواند انقلابی باشد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال