اخبار اخبار تکنولوژی

تبدیل ابزار ارتباطی ساده به سلاح مرگبار توسط صهیونیست‌ها چه پیامدهایی دارد؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، بر اثر انفجار دستگاه های بی سیم پیجر بعدازظهر سه شنبه در لبنان 11 نفر شهید و هزاران نفر مجروح شدند. حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای مسئولیت این حمله را برعهده رژیم صهیونیستی اعلام کرد و تاکید کرد که بهای این تجاوز جنایتکارانه را به ناچار دشمن خواهد پرداخت. این حادثه اولین حادثه از زمان تبادل آتش بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

مقامات حزب الله در ابتدا اعلام کردند که بدافزار عامل احتمالی این انفجارها بوده است، اما یک منبع امنیتی ارشد لبنان و یک منبع دیگر روز چهارشنبه به رویترز گفتند که سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) مقادیر کمی مواد منفجره را در 5000 پیجر تایوانی که دولت درخواست کرده بود، پیدا کرده است. لبنانی. حزب الله برای ماه ها. این منبع امنیتی افزود: حزب الله 5000 دستگاه ارتباطی ساخت شرکت تایوانی Gold Apollo را درخواست کرد و منابع متعددی می گویند که آنها در بهار وارد کشور شدند.

مبارزان حزب الله از این دستگاه ها به عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین در تلاش برای فرار از سیستم های ردیابی موقعیت مکانی اسرائیل استفاده می کنند.

تبدیل یک ابزار ارتباطی ساده به یک سلاح مرگبار

این حمله تروریستی سایبری یک نمونه کلاسیک از همگرایی اصول فیزیکی و سایبری در درگیری های جاری است. اما آنچه که گیج کننده است این است که این انفجارها با استفاده از نوعی فناوری ارتباطی انجام شده است که به قدیمی بودن آن معروف است. این حمله فصل جدیدی را در جنگ سایبری فراتر از آخرین حادثه باز می کند.

در عصری که گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی بدون توجه به پلتفرم‌های ارتباطی رمزگذاری‌شده به‌طور گسترده در دسترس هستند، ممکن است برای حزب‌الله تکیه بر پیجرها عجیب به نظر برسد. با این حال، وقتی صحبت از امنیت عملیاتی در جنگ امروز می شود، آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست.

مکانیسم‌های پیشرفته‌ای که امروزه برای محافظت از دستگاه‌ها استفاده می‌شود، شامل دستگاه‌های قدیمی نمی‌شود. در این صورت رژیم صهیونیستی از این فرض نهایت استفاده را برد و ابزاری ساده و نسبتاً بی ضرر را به ابزاری مرگبار تبدیل کرد. اگرچه در حال حاضر پیجرها در چارچوب جنگ سایبری و نفوذ به شبکه منسوخ تلقی می شوند، اما آسیب پذیری در این زمینه منجر به از دست دادن جان افراد عادی و اختلال در کسب و کار شده است.

از این رو، مورد تبدیل پیجرها به مواد منفجره دست ساز نشان می دهد که این دستگاه ها ممکن است قابلیت های منفی ناشناخته ای داشته باشند، حتی اگر منسوخ تلقی شوند. در حالی که جنگ سایبری عمدتاً با سرقت اطلاعات محرمانه، جاسوسی یا از کار انداختن امکانات کلیدی تعریف می شود.

تهدیدات سایبری و آسیب فیزیکی

آنچه روز سه شنبه رخ داد، تغییر و تحول تهدیدات سایبری بود که خود را در قالب آسیب فیزیکی نشان داد. نوآوری راهبردی که در حادثه اخیر رخ داده است باید باعث نگرانی بیشتر افراد شود.

این اقدام یک سوال نگران‌کننده را ایجاد می‌کند: وقتی از یک دستگاه ساده مانند پیجر به عنوان سلاح استفاده می‌شود، فقط باید تصور کنیم که با سایر فناوری‌های پیشرفته‌تر مانند تلفن‌های هوشمند امروزی یا سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

با نگاهی به گوشی های هوشمند امروزی، پیجرها مانند دستگاه های ساده ای به نظر می رسند که هیچ ارتباطی با ابزارهای ارتباطی امروزی ندارند. گوشی‌های هوشمند امروزی با باتری‌های بزرگ‌تر، مدارهای پیچیده‌تر و سنسورهای متعدد پیچیده‌تر می‌شوند. آنها در جنگ و زندگی روزمره ضروری تر می شوند و بنابراین می توانند به عنوان هدف اصلی در جنگ سایبری آینده مورد استفاده قرار گیرند.

باتری این گوشی های هوشمند قدرتمند است، بنابراین در صورت دستکاری آن عواقب جدی در پی خواهد داشت. اگر امروز هکرها می توانند همین کار را روی تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها انجام دهند، به خرابی و آسیب هایی فکر کنید که اگر هکرها بتوانند مواد منفجره تعبیه شده در این دستگاه ها را از راه دور فعال کنند، همانطور که در مورد پیجرهای انفجاری در لبنان دیدیم، فکر کنید.

تعریف جدیدی از حفاظت امنیتی

این حادثه خاص نیاز به حفاظت از سیستم های فیزیکی در دستگاه های ارتباطی و همچنین حفاظت از اطلاعات را برجسته کرد. اگرچه امنیت سایبری سنتی حفاظت از شبکه‌ها، اطلاعات و حریم خصوصی بوده است، اما اکنون برای بسیاری روشن شده است که سطح بعدی حفاظت از امنیت، محافظت در برابر آسیب‌های فیزیکی است که فعالیت‌های سایبری می‌توانند ایجاد کنند. دیگر مرز مشخصی بین دنیای واقعی و مجازی وجود ندارد و جنایت روز سه شنبه در لبنان ممکن است اولین هشدار در مورد تهدیدات ترکیبی مرگبار باشد.

انفجار پیجرها در لبنان درک عمیقی از فناوری، تکامل و تحولات آینده را فراهم می کند. تا همین اواخر، مفهوم جنگ سایبری با سطوح نسبتاً کوچکی از تخریب برای دستیابی به اهداف عملیاتی با ماهیت غیر حساس، عمدتاً شامل جاسوسی، سرقت داده‌ها یا اختلال در زیرساخت همراه بود. با این حال، توانایی حملات سایبری برای ایجاد آسیب فیزیکی در سطح کاملاً متفاوتی است. با این نوع درگیری یا “جنگ” که در آن مرزهای بین فضای شبکه کامپیوتری و فضای نبرد فیزیکی به چالش کشیده می شود، پیچیدگی جدیدی که استراتژیست ها و سیاستمداران با آن روبرو هستند، مورد دوم است. نگران نباشید، تهدیدها در دنیای دیجیتال دیگر مانند گذشته مجازی نیستند و می توانند تأثیرات دنیای واقعی را در زمان واقعی داشته باشند.

همچنین باید درک کرد که اشکال قبلی تجهیزات ارتباطی، مانند پیجرها، که برای همه نسبتا قدیمی‌تر هستند، کاملاً آسیب‌پذیر هستند. در بیشتر بحث‌های امنیت سایبری، شنیدن در مورد محافظت از سیستم‌های پیچیده جدید رایج است. اما در جنایت اخیر می بینیم که برای انجام این حمله از سیستم های بسیار قدیمی اما تسلیحاتی استفاده شده است که نشان دهنده کارایی تروریست های سایبری یا هکرهایی است که موفق به هک چنین سیستم قدیمی شده اند.

اکنون، وقتی پیجر را به عنوان یک وسیله پرکاربرد در دهه‌های 1980 و 1990 در نظر می‌گیریم، باید به یاد داشته باشیم که چنین دستگاه‌های ابتدایی می‌توانند به عنوان سلاح‌های قدرتمند در طول جنگ مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از چنین سیستم های ابتدایی راهی برای جلوگیری از جلب توجه در جنگ سایبری پیچیده بود، اما با انجام این کار، حزب الله در دامی که برای آن در نظر گرفته شده بود، افتاد.

تهدیدی مخرب تر از هک و جاسوسی

جدا از موضوع تلفات جانی و سایر آسیب ها، پیجرهای انفجاری به مشکل بزرگتری در جنگ سایبری اشاره می کنند. استفاده از پیجر به عنوان وسایل انفجاری برای سیستم های مدرن و پیشرفته تر در حال استفاده چه معنایی دارد؟ گوشی‌های هوشمند، پهپادها و دستگاه‌های IoT بخشی از جامعه امروزی و مردم عادی هستند. همه این فناوری‌ها، در صورت حمله، می‌توانند تلفات و فجایع بیشتری را به همراه داشته باشند.

حادثه پیجر نشان می‌دهد که تهدیدات در فضای حمله فیزیکی-سایبری متنوع‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. همچنین در عصری که به نظر می رسد هر سازه ای به یکدیگر متصل است، اثر خرابی وسایل ارتباطی نه تنها برای نظامیان بلکه برای افراد غیرمسلح نیز می تواند کشنده باشد.

بر اساس گزارش دیپلماسی مدرن، انفجار پیجرها در لبنان آغاز دوران جدیدی از جنگ است و نشان می دهد که چگونه جنگ سایبری می تواند مرگبارتر و مخرب تر از هک و جاسوسی شود. با تاریک شدن میدان نبرد بین فضای مجازی و میدان‌های نبرد فیزیکی، پیامدهای آن برای امنیت، تاکتیک‌های نظامی و شهروندان یک کشور واضح‌تر می‌شود. مفاهیمی که بعد از این جنایت باید بررسی شود، مسائل امنیت سایبری نیست، بلکه مسائل امنیتی مردم در دنیایی است که همه چیز به اینترنت متصل و متصل است.

تبلیغات بنری