اخبار اخبار فرهنگی

تایید و سند تخریب سینما «نادر» لاله‌زار

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، خبر تخریب سینمای نادر (شاهی) با مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در آستانه روز سینما در فضای مجازی منتشر شد. تأیید می کند که کمیته ماده پنج شهرداری تهران با تخریب و احداث مجتمع تجاری فرهنگی موافقت کرد و در عوض این سینما در خرداد 1403 اکران شد.

مسئولان میراث فرهنگی هنوز نسبت به خبر تخریب سینما نادر در مجاورت هتل بزرگ و تماشاخانه پیروزی در خیابان لاله زار یکی از اولین خیابان های تهران واکنشی نشان نداده اند. مجله توژال تلاش کرد از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران توضیحاتی دریافت کند اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

سینما «نادیر» به نام «رویال» در سال 1312 در خیابان لاله زار ساخته شد. در سال 1342 زندایاد ناصر مجدیبدعلی این سینما را خرید و تا اوایل دهه 90 مالک آن بود. استودیو سینما نادر یکی از قدیمی ترین استودیوهای فیلمسازی دهه 40 و 50 ایران است. این سینما محل فروش فیلم‌های «عروس روستا»، «چهار راه واقعه»، «کنج قارون»، «عقاب‌ها»، «گاو»، «تزار» و «تهران» بود. دفتر.” گروه سینمایی یونایتد در طبقه دوم فعال بود و بذرهای «شبح عقرب»، «شکار خاموش»، «لنگرگاه»، «ویزا» و «حادثه» در این دفتر بسته شدند.

سند تایید و تخریب سینمای لاله زار سینما نادر قبل از تعطیلی عکس از سایت سفرنوآ

ناصر مجدبیگدلی، مالک سابق سینما نادر، در اوایل دهه 90 و تقریباً دو سال پس از آن که وزارت ارشاد در نامه ای نوشت دیگر اجازه فیلمبرداری در این سینما را ندارند، به فکر نجات سینما نادر افتاد. وی گفت: صحبت از بازسازی لاله زار توسط شهرداری برای تبدیل آن به یک جاذبه گردشگری بود، اما آنها به یکباره منصرف شدند.

هم اکنون به جای اینکه سینما نادر یکی از آخرین سینماهای بازمانده لاله زار تبدیل به جاذبه گردشگری شود، بر اساس مصوبه کمیته ماده 5 و بنا به درخواست شهرداری منطقه 12 تهران و با مجوز اداره کل تایید شده است. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران تخریب و مرکز خرید جایگزین آن می شود.

این تخریب و جایگزینی همانطور که در مصوبه کمیسیون در ماده 5 آمده است به درخواست دبیرخانه منطقه 12 انجام می شود که در نامه مورخ 26 دی ماه 1402 در گزارش امکان سنجی احداث ساختمان تجاری و تجاری آمده است. ساختمان فرهنگی متشکل از دو طبقه در طبقه همکف تجاری و سه طبقه در زیرزمین تراکم 240 درصد به شرح زیر درخواست شد.

طبقات زیرین از اول تا سوم برای پارکینگ و انباری با سطح اشغال 80 تا 100 درصد، طبقه همکف برای 62 واحد تجاری با سطح اشغال 80 درصد و طبقه دوم مورد استفاده قرار می گیرد. توسط 49 واحد تجاری. واحدهای تجاری و 3 واحد فرهنگی با ضریب اشغال 80 درصد تجاری و 40 درصد فرهنگی.

سینما نادر ثبت ملی نشده است اما به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی دو بنای تاریخی «گرند هتل» و «تئاتر نصر» اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران طی نامه ای به تاریخ 7 دی 1402 با تصویب کمیته ماده پنجم اعلام کرد: نقشه های معماری ممهور به مهر آن اداره کل و با تایید تأسیس یک مرکز فرهنگی در پروژه مذکور با حداکثر ارتفاع مجاز 9 متر از سطح جاده مجاور و به موجب تعهدنامه شماره 51907 مورخ 22 اسفند 1401 دفتر اسناد رسمی 1022 تهران مالک متعهد به رعایت کلیه مراحل فنی و ایمنی می باشد. برای احداث زیرزمین شامل احداث دیوار حائل در مرز شرقی ملک مشرف به ساختمان ثبت شده هتل بزرگ طبق پیشنهاد فنی، قبل از هر اقدام اجرایی و ساخت زیرزمین به روش فنی از بالا. به پایین شایان ذکر است نقشه های نما باید پس از تایید در کمیته نماهای شهرداری جهت اخذ تایید نهایی به این اداره کل ارسال شود.

سند تایید و تخریب سینمای لاله زار سینمای کمیاب در کوچه ملی (باربد) خیابان لاله زار

همچنین در نظر کارگروه فنی عنوان شد:این موضوع در جلسه کمیته ماده 5 در تاریخ 28 فروردین 1403 هجری شمسی مطرح و پس از شفاف سازی توسط مشاور و شهرداری منطقه، به شرط تامین کلیه پارکینگ های تجاری و فرهنگی مورد نیاز طبق ضوابط، با این درخواست موافقت شد. و مقررات موجود در همان ملک و همچنین حفظ حریم کاربری و فرهنگی ملک.

بنابراین زیرزمین اول 80 درصد، زیرزمین دوم و سوم 100 درصد برای پارکینگ و انباری، طبقات همکف و اول تجاری با 80 درصد اشغال طبق نقشه ثبتی و طبقه دوم برای کاربری فرهنگی کامل است. . باید در سطح اشغال 80 درصد در نظر گرفته شود.

همچنین خاطرنشان می شود: ملاحظات و اقدامات فنی و ایمنی مندرج در کتاب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران الزامی است و نقشه های معماری باید قبل از صدور پروانه به تایید این اداره کل برسد.

در نهایت بر اساس این مشاهدات، کمیته ماده 5 بنا به نظر تیم فنی کار مورخ 16 خرداد 1403 هجری شمسی، تأسیس مجتمع تجاری فرهنگی در سایت سینما نادر را تصویب کرد.

سند تایید و تخریب سینمای لاله زار

سند تایید و تخریب سینمای لاله زار

سینما نادار (رویال) در حالی تخریب می شود که در سال 1396 طرح ساماندهی و بهسازی خیابان للهزار با هدف شناسایی و احیای بناهای ارزشمند در محدوده این طرح از جمله خانه اتحادیه، خانه پرنیا، موزه سینما متروپل، لاله اجرا شد. هتل، کافه پارس و تئاتر پیروزی پیشنهاد شد و قرار بود توسط شهرداری منطقه 12 انجام شود.

در دهه 90 شهرداری تهران این را می دانست للهزار خیابانی است قاجاری که در شمال حصار صفوی ساخته شده و پس از انتخاب تهران به پایتختی (خانه خلافت) شکل گرفت که با انتخاب نقشه اقتصادی و اجتماعی تهران برجسته تر شد. شهر نقشه سیاسی و اداری و توسعه شهر از دیوار صفویه فراتر رفت و کاخ ها و خانه های اعیان در کنار جاده لالازار و شمیران شکل گرفت.وی چندین بار دستور پیگیری و اجرای طرح ساماندهی خیابان للهزار را صادر کرد. علی محمد سعادتی شهردار وقت منطقه 12 در اسفند 1396 که اجرای این پروژه رنگ جدی تری به خود گرفت، گفت: با کمک شرکت ها و صنایع دستی فعال، بهسازی خیابان لاله زار آغاز می شود. از نوروز سال آینده (1397) اما با گذشت 5 سال از آن وعده، دیگر خبری از اجرای آن طرح ها و وعده ها نیست و تغییری در وضعیت خیابان لاله زار به وجود نیامده است، زیرا بناهای تاریخی آن به تدریج در حال از دست دادن است. هویت آنها، در حالی که ممکن بود در همان جاده به «خانه اتحادیه» که توسط شهرداری تهران خریداری شده و تبدیل به موزه شده و به جاذبه های گردشگری تهران اضافه شده است، بروند.

13 سال پیش مالک سابق سینما نادر گفت: در لاله زار 20 سینما وجود داشت که 6 تای آن در همان کوچه باربد بود که به خاطر سینمای ملی به آن کوچه ملی می گفتند، اما متاسفانه هیچ کدام از این سینماها باقی نمانده است. برخی از آنها انبارهای برقی هستند. مشخصا یکی از مسئولین از لاله زار خاطره خوبی نداشت و به تخریب فضاهای فرهنگی اینجا پشت کرد. سینمای ما 700 نفر گنجایش دارد، اگر در طول روز کمتر از 3000 نفر بیایند، فیلم را عوض می کنیم، الان کدام سینما چنین مخاطبی دارد؟

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال