اخبار اخبار تکنولوژی

تایید اثربخشی پپتید نوترکیب ساخته‌شده توسط محققان ایرانی

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن گروه علوم و معارف اقتصاد ایران از دانشگاه تهران جمشید رزمیاردانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: شیر شتر از گذشته به عنوان یکی از منابع غذایی مهم با خاصیت ضد باکتریایی شناخته شده است. پروتئین لاکتوفرین موجود در شیر شتر حاوی دو ناحیه پپتیدی ضد میکروبی به نام‌های لاکتوفرین و لاکتوفریسین است.

یکی از اعضای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: این پروتئین در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی از جمله متابولیسم آهن، پاسخ های سیستم ایمنی در برابر میکروارگانیسم ها و جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدی نقش مهمی ایفا می کند. محققان ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک، این دو پپتید ضد میکروبی را با استفاده از یک اسید آمینه با واسطه لیزین به هم پیوند زدند و یک پپتید ضد میکروبی نوترکیب جدید به نام (cLF36) تولید کردند که دارای اثرات ضد میکروبی و اثر ضد میکروبی آن بر پاتوژن های طیور است. در یک دهه گذشته با همکاری دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: مطالعات زیادی در خصوص خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و تعدیل کننده سیستم ایمنی این پپتید جدید انجام شده است. اثرات قدرتمند این پپتید جدید بر پاتوژن های انسانی، گیاهی و حیوانی نیز نشان داده شده است. جدای از این، مطالعات بیوانفورماتیک انجام شده با استفاده از ابررایانه ها و همچنین نتایج آزمایش های برونتن و درونتن، اثرات ضد ویروسی این پپتید را بر عواملی مانند هپاتیت C/C، روتاویروس و آنفولانزا نشان می دهد.

رزمیار گفت: اثرات این پپتید بر روی ویروس آنفولانزا در پایان نامه معین خدایاری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این تحقیق نشان داد که پپتید مذکور می تواند با مهار ویروس آنفولانزا از مرگ جنین مرغ جلوگیری کند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: امروزه مقاومت ویروس آنفولانزا به داروهای ضد ویروسی مانند آمانتادین و ریمانتادین یکی از مهم ترین موضوعات در جهان است و اثرات قدرتمند این پپتید نوید تحول بزرگی را در صنعت داروسازی می دهد. . در مراحل بعدی اثرات این پپتید بر روی جوجه ها نیز بررسی خواهد شد.

تایید اثربخشی پپتید نوترکیب ساخته شده توسط محققان ایرانی

وی افزود: با توجه به کارایی بالای پپتید (cLF36)، می توان این پپتید کایمریک را کاندید و جایگزین بالقوه ای برای آنتی بیوتیک های رایج دانست.

نتایج این تحقیق برگرفته از پایان نامه می باشد معین خدایاری، دانشجوی دکتری دامپزشکی دانشگاه تهران زیر نظر جمشید رزمیار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و محمدهادی شخاوی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است.

تایید اثربخشی پپتید نوترکیب ساخته شده توسط محققان ایرانی

نتایج تحقیقات دو دهه اخیر محققان ایرانی در مورد این پپتید در مقاله مروری در مجله گروه انتشارات ارائه شده است. اسپرینگر طبیعت این دارو با نام پروبیوتیک ها و پروتئین های ضد میکروبی با ضریب تاثیر 5.4 منتشر شده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال