اخبار اخبار اقتصادی

تاکید بانک مرکزی بر اجرای صحیح امهال مطالبات مؤسسات اعتباری

تبلیغات بنری


براساس گزارش «توژال»، بانک مرکزی طی بخشنامه شماره 136915/03 مورخ 18 شهریور 1403 و بخشنامه زیر شماره 224350/99 مورخ 13/7/1399 در خصوص موضوع ابلاغ اصلاحیه. به «دستورالعمل اجرایی تعویق مطالبات مؤسسات اعتباری» و پاسخ‌ها این بانک به منظور ایجاد وحدت عمل به منظور رفع برخی ابهامات احتمالی و چالش‌های اجرایی به سؤالات شبکه بانکی در خصوص دستورالعمل‌های مذکور پاسخ داد. در این حوزه به شبکه بانکی موارد زیر اطلاع رسانی شد:

1. در خصوص استفاده از فرم یکپارچه برای قراردادهای تسهیلات، لازم به ذکر است که هنگام انتقال مطالبات از طریق تمدید و واگذاری قرارداد، باید قراردادهای جدید تسهیلات در قالب فرم های یکپارچه برای قراردادهای تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار منعقد شود. طی سالهای 1392 تا 1394 و اصلاحات بعدی آن گزارش شده است. در مورد روش های تمدید و تقسیم مجدد با توجه به اینکه قرارداد اولیه همچنان معتبر است و تغییراتی در برخی مفاد آن از جمله مدت قرارداد یا میزان اقساط ایجاد شده است، می توان از قراردادهای تکمیلی یا تکمیلی استفاده کرد. همچنین در خصوص عقد مشارکت مدنی تضعیف شده به موجب بند (1-13) ماده (1) اصلاحیه بخشنامه فوق الذکر، مشارکت مدنی تقلیل یافته همان قرارداد مشارکت مدنی است با این تفاوت که در که زمان انعقاد قرارداد، جدول زمانی و مبلغ سهام بانک به صورت پیوستی به قرارداد می باشد، بر این اساس می توان از فرم قرارداد مشارکت مدنی صادره به شماره 92/206546 بهره مند شد. مورخ 11/07/1392 شمسی قرارداد تسهیلات حمل و نقل را در قالب قرارداد مشارکت مدنی کاهش دهد.
2. در خصوص تسهیلات ارزی تاکید می شود دستورالعمل فوق در مورد مطالبات ارزی موسسه اعتباری از مشتری نیز اعمال می شود. بدین ترتیب، تعویق مطالبات مذکور در چارچوب قراردادهای موضوع تبصره ماده (3) قانون بانکداری بدون ربا و اصلاحات و الحاقات بعدی به قانون مذکور در چارچوب قانون مذکور امکان پذیر خواهد بود. مقررات مندرج در دستورالعمل های ذکر شده در بالا.

در رابطه با مطالبات ارزی، رعایت مجموعه ای از مقررات ارزی از جمله شرایط و ضوابط مندرج در قراردادهای ارزی ضروری است.
3. در خصوص تغییر ضامن/ضامن و راهن/ها در قراردادهای تسهیلات، مشخص است و این امر تابع کلیات قانونی حاکم بر تغییر ضامن و راهن در قراردادها می باشد. بنابراین در صورت انعقاد قرارداد تسهیلات جدید در امحال، امکان تغییر ضامن(ها) و راهن(ها) وجود دارد. از سوی دیگر این امر با ادامه قرارداد فعلی با استفاده از مکانیزم هایی مانند اصلاح قراردادها در بازه زمانی زمانی امکان پذیر خواهد بود.
بانک ها موظفند با تایید و تشخیص اجرای صحیح این دستورالعمل، ضمن تسریع در رعایت مفاد بخشنامه شماره 96/149153 مورخ 1396/05/16 به کلیه واحدهای ذیربط آن بانک/موسسه اعتباری غیربانکی از حسن اجرای آن اطمینان حاصل نمایند. و نظارت دقیق را نیز اعمال کنند. »

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال