اخبار اخبار اقتصادی

بیش از نیمی از شیر خام کشور به شیر خشک تبدیل می‌شود

تبلیغات بنری


بیش از نیمی از شیر خام این کشور به شیرخشک تبدیل می شود.

به گزارش مجله توژال؛ علی احسان ظفری در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد از 16 مهرماه سال جاری شیر خام از گاوداری به قیمت 18 هزار تومان خریداری شود. که در صورت احتساب هزینه حمل و نقل به کارخانه، این رقم بیشتر می شود.

به گفته وی، به دلیل افزایش قیمت شیرخام، قیمت لبنیات نسبت به خرداد ماه سال گذشته 25 درصد افزایش می یابد و گروه کارخانه ای در ابتدای سال جاری شاهد افزایش 11 درصدی قیمت آنها بوده است. که از 25 درصد تخفیف برخوردار است.

الظفری ادامه داد: با توجه به اینکه تمامی لبنیات از قیمت شیر ​​خام تبعیت می کنند و بنابراین تمامی لبنیات باید مشمول ۲۵ درصد قیمت شوند.

مدیرعامل فدراسیون تعاونی لبنیات با بیان اینکه افزایش قیمت شیرخام تاثیر منفی بر مصرف فردی دارد، تصریح کرد: هر افزایش قیمت بخشی از مصرف را کاهش می دهد بنابراین دولت باید تدابیری اتخاذ کند در غیر این صورت افزایش سالانه اتفاق می افتد. افزایش قیمت بخشی از مصرف در نهایت به دلیل کاهش مصرف، تولید شیرخشک افزایش می یابد و به همین دلیل عملاً صنعت لبنیات آسیب می بیند.

بیش از نیمی از شیر خام این کشور به شیرخشک تبدیل می شود.

چرا مصرف سرانه با افزایش قیمت شیر ​​خام کاهش می یابد؟

وی سرانه مصرف کنونی لبنیات را بین 50 تا 55 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت شیرخام سرانه مصرف به کمتر از این عدد کاهش می یابد زیرا با توجه به کاهش قدرت خرید خانواده ها بیشتر شیر خام پس از تبدیل شدن به شیر خشک و کره صادر می شود.

الظفری با بیان اینکه از واردکننده کره به صادرکننده تبدیل شده ایم، تصریح کرد: اکنون بیشتر شیر خام کشور بیش از 50 درصد به شیرخشک و کره تبدیل و سپس صادر می شود.

مدیرکل فدراسیون تعاونی های لبنی با بیان اینکه تولید شیرخام توجیه اقتصادی دارد، گفت: برآوردها حاکی از آن است که بر اساس هدف گذاری بخش، تولید شیر خام تا پایان سال به 12.5 میلیون تن می رسد. وزارت جهاد: تولید شیر خام تا سال 1404 به 14 میلیون تن می رسد و به 7 میلیون تن می رسد. / باشگاه خبرنگاران جوان

تبلیغات بنری