اخبار اخبار تکنولوژی

بهترین روش کاهش وزن پایدار

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، شاخص توده بدنی (BMI) برابر وزن بر کیلوگرم تقسیم بر قد به توان 2 متر است و مقدار طبیعی BMI باید بین 18.5 تا 25 باشد و اگر بین 25 و 30 فرد دارای اضافه وزن و بالای 30 چاق محسوب می شود. این اعداد نهایی نیستند و افرادی که توده عضلانی قابل توجهی دارند، مانند ورزشکاران بدنسازی، ممکن است BMI بالایی داشته باشند، اما اضافه وزن در نظر گرفته نمی شوند.

چرا افراد دچار اضافه وزن می شوند؟

بر اساس این مقاله که توسط مسعود کریمی، متخصص ارتقاء سلامت تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی توژال ارائه شده است، بیان شده است که اضافه وزن ناشی از عدم تعادل انرژی است که ناشی از افزایش انرژی مصرفی نسبت به انرژی سوزانده شده است. در یک دوره زمانی طولانی ایجاد می شود. گاهی اوقات چاقی ناشی از مشکلات هورمونی و متابولیسم پایین در بدن است. بارداری و شرایط اقتصادی وضعیت تاهل، عدم فعالیت بدنی، مصرف سیگار و الکل.

سابقه خانوادگی: یکی از عواملی است که در چاقی موثر خواهد بود.

سن: افزایش سن احتمال چاقی را افزایش می دهد، مگر در سنین بالا که چاقی به ندرت اتفاق می افتد.

بارداری: هر چه تعداد دفعات باردار شدن یک زن بیشتر باشد، احتمال چاق شدن او بیشتر می شود.

وضعیت اقتصادی: افراد فقیر کمتر چاق می شوند، اما در کشورهایی که چاقی به عنوان نشانه ای از جذابیت و رفاه بیشتر تلقی می شود، افراد ثروتمند بیشتر در معرض چاقی هستند.

عدم فعالیت بدنی: یکی از عوامل تعیین کننده چاقی است.

الکل و سیگار: علاوه بر احساسات منفی مانند افسردگی و غم، عادات غذایی را تحت تأثیر قرار می دهند و ممکن است در ایجاد چاقی مؤثر باشند.

خطرات احتمالی چاقی چیست؟

اضافه وزن باید به عنوان یک بیماری با بسیاری از علائم واقعی در نظر گرفته شود و تاثیر آن بر کیفیت زندگی می تواند قابل توجه باشد. اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش دهد:

بیماری قلبی: به دلیل وزن اضافی، قلب باید بیشتر کار کند تا خون مورد نیاز را به اندام های بدن برساند.

مشکلات روانی: افراد چاق ممکن است احساس اضطراب کنند، اعتماد به نفس پایینی داشته باشند و ممکن است باور کنند که نگاه جامعه به آنها متفاوت است و علیه آنها تبعیض قائل می شود.

سایر خطرات بالقوه چاقی شامل برخی سرطان ها یا التهاب مفاصل (آرتریت)، تنگی نفس، سنگ کیسه صفرا، کندی بهبود زخم و افزایش حساسیت به عفونت است.

چگونه وزن کم کنیم؟

اضافه وزن یک بیماری سبک زندگی است، بنابراین می توانیم با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی خود بر این مشکل غلبه کنیم. حتی کاهش وزن اندک می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد و رژیم غذایی به معنای کم خوردن نیست، بلکه هدف این است که به اندازه کافی از غذاهای مناسب بخورید.

چند نکته ساده:

– حداقل 3 وعده غذایی در روز بخورید. اگر مدام احساس گرسنگی می کنیم، می توانیم وعده های غذایی خود را به پنج تا شش وعده کوچکتر افزایش دهیم یا از میان وعده هایی مانند میوه استفاده کنیم.

– خوردن صبحانه؛ مطالعات نشان داده است افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض چاقی هستند.

– چربی ها، به ویژه چربی های اشباع شده؛ با کاهش مصرف چربی های حیوانی و چربی های پنهان مانند آن هایی که در شیرینی ها و غذاهای آماده وجود دارد، می توانیم در کاهش وزن پیشرفت کنیم. یک گرم چربی 9 کالری انرژی تولید می کند، در حالی که این مقدار برای یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات 4 کالری است.

– استفاده از روش های پخت سالم تر: بخارپز کردن، جوشاندن، استفاده از فر و کباب کردن به جای سرخ کردن با روغن زیاد در این زمینه مفید است. بنابراین لازم است مصرف چربی های اضافی مانند خامه، کره، سس مایونز، روغن و سس سالاد را محدود کنید.

– فیبر احساس سیری طولانی تری ایجاد می کند. مصرف فیبر غذایی خود را با استفاده از غذاهای تهیه شده از گندم، برنج و غلات کامل و خوردن حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز افزایش دهید.

– روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

فعالیت بدنی منظم کمتر از رژیم غذایی اهمیت ندارد و توصیه می شود در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​انجام دهید.

– موفقیت ها و مشکلات خود را با تشکیل گروه های کاهش وزن با دیگران در میان بگذارید.

– انگیزه لازم را در خود ایجاد کنید. فقط برای بهبود ظاهر خود بر تغییر سبک زندگی خود تمرکز نکنید.

– به یاد داشته باشید که کاهش وزن به همان زمانی طول می کشد که برای افزایش وزن طول می کشد. کاهش وزن 1 تا 5 کیلوگرم در ماه تضمین می کند که این کاهش وزن به دلیل کاهش چربی بدن است و نه از دست دادن آب، و احتمالاً پایدار خواهد بود.

تاکید می شود که ترکیب ورزش و رژیم غذایی موثرترین راه برای کاهش وزن پایدار است و ورزش هایی که باید انجام شوند بیشتر هوازی هستند، مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری و شنا.

تبلیغات بنری