اخبار اخبار تکنولوژی

بسیج اساتید حرکت جهادی در حوزه حکمرامی را اجرایی کند

تبلیغات بنری


به گزارش گروه علمی کارشناسان اقتصادی ایران از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد فرماندهی بسیج اسد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی برگزار شد. عبدالحسین خسروبنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

خسروبنا در این دیدار گفت: بسیج اگر حرکت جهادی را در عرصه حکومت داری درست اعمال کند نه تنها به کشور و نظام خدمت می کند، بلکه وضعیت بسیج را بهبود می بخشد. انسجامی که بسیج در چند سال گذشته از دست داد با این گام برمی گردد. مشارکت اساتید در حکمرانی کارکردهای مثبت بسیاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه حکمرانی به معنای حل موثر مسائل اولویت دار است، گفت: با وجود اینکه بیش از 200 تعریف از حکمرانی وجود دارد، می خواهم آن را به سادگی اینگونه تعریف کنم: حکمرانی فرآیند حل موثر مشکلات است. اگر در 6 ماه یا یک سال جلساتی برگزار کنیم و نتوانیم یک موضوع اولویت دار را شناسایی کنیم و با تحلیل سیاستی به راه حل برسیم، عملا هیچ کاری انجام نداده ایم.

ادامه مطلب

اجرای بسیج اساتید جنبش جهادی در منطقه حرممی

کمیته ها باید مشکل محور باشند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شاید نتوانیم راهکارها را اجرایی کنیم اما باید بسته سیاستی جامع، تحلیل شده و مفصل ارائه کنیم. اگر بعد از شش ماه یا یک سال هیچ کمیته ای از اساتید بسیجی بیرون نیامد، باید آن را تعطیل کنیم. افزایش تعداد کمیته ها به تنهایی مشکل را حل نمی کند. به جای داشتن 20 یا 30 کمیته، بهتر است 5 کمیته موثر وجود داشته باشد که می توانند روی موضوعات تمرکز کنند، آسیب ها را شناسایی کنند، راه حل ارائه دهند و یک بسته سیاستی کامل ارائه دهند.

خسروبنا گفت: کار در تشکیل کمیته ها باید مسئله محور باشد تا علمی. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی اگر کمیته ای تشکیل شود و تصمیم به ارائه بسته برای اجرای سند امنیت غذایی داشته باشد، اقدام مناسبی است. این کمیته می تواند بسته سیاستی تهیه کند که با تمرکز بر اجرای راهبردها، مشکلات مربوط به امنیت غذایی را حل کند. این نوع کمیته موضوع محور است نه علم محور.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات موضوع اصلی شبکه ملی اطلاعات است. در این مبحث باید با برخی از موضوعات اولویت دار مانند انحلال آشنا شویم و روی آنها کار کنیم. در حوزه حقوق، بحث حمایت از خانواده شهدا و منافقین، تروریسم و ​​مسائل بین المللی مانند غزه و لبنان قابل بحث است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر شناسایی نخبگان، پیشنهاد کرد که کمیته ها بر اساس مسائل کار کنند نه بر اساس دانش و هر کمیته باید برخی از موضوعات اولویت دار را شناسایی و با رویکرد حاکمیتی این مسائل را به طور موثر حل کند.

محمدرضا مردانیمسئول بدنه بسیج اساتید کشور نیز در این جلسه گفت: شورای عالی بسیج مستضعفین به زودی برگزار می شود. کمیته حاکمیت یکی از کمیته های هفت گانه وابسته به این شورا است و مسئولیت آن به سازمان بسته بندی محول شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به عنوان رئیس کمیته حاکمیت مسئولیت این کمیته را بر عهده خواهد داشت.

حمید یزدانیدر این جلسه مدیر اجرایی طرح کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور به سازمان بسیج مستضعفین گفت: پس از بحث و تبادل نظر در خصوص تشکیل کمیته مدیریت حکمرانی و صدور احکام توسط سازمان بسیج مستضعفین، قرارگاهی برای اجرای طرح تشکیل شد. بحث و گفتگو به منظور کمک به بهبود سیستم. 22 کمیته تخصصی با برگزاری جلساتی با ادارات مختلف مراجع سه گانه و سایر ارکان نظام تشکیل شد. در نتیجه این کمیته ها و ستادهای تخصصی، 32 گروه مدیریتی و حاکمیتی در مرکز کشور در 32 ایالت تشکیل شد. در هر گروه رئیس، منشی و اعضا تعیین شدند.

وی ادامه داد: در نظر داریم در این گروه ها موضوعات مشخصی را شناسایی کنیم و با توجه به فضای استانی از اعضای واقعی کمیته حاکمیت اعم از روسای بیست کمیته و اعضای قانونی با توجه به نیاز فعلی دعوت به عمل می آید.

سایر اساتید حاضر در جلسه نیز به بیان نظرات خود در خصوص قرارگاه حاکمیت بسیج پرداختند.

تبلیغات بنری