اخبار اخبار سیاسی

برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری 8 تیر

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری بین المللی خود گفت: حدود 40 روز پیش آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد به همراه آیت الله آل هاشم و امیر عبدالحیان به شهادت رسیدند.

وی افزود: اصل 131 قانون اساسی نحوه اداره کشور در غیاب رئیس جمهور را مشخص کرده است که باید ظرف 50 روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

طحان نظیف گفت: افتتاح ششمین دوره شورای رهبری خبرگان رهبری و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی در این برهه حاکی از برخورداری نظام جمهوری اسلامی ایران از قدرت و اقتدار است.

وی با بیان اینکه اشاره به آرای ملت به معنای اراده مردم است و اراده مردم امری مهم، موثر و دارای اهمیت فراوان است، تصریح کرد: از روز شهادت رئیس جمهور مقدمات ریاست جمهوری فراهم شده است انتخابات و بر اساس مصوبه قانون، شوراهای اجرایی و نظارت بر اجرا و ثبت نام داوطلبان نظارت و صلاحیت آنان احراز شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم، گفت: می خواهم بر این نکته تاکید کنم که این روند طبق جدول زمانی انجام شد که اجرا شد. در یک دوره زمانی طولانی تری در گذشته، با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، این کار در یک دوره 40 روزه انجام می شد که در بین نظام های سیاسی نادر است.

وی ادامه داد: در این راستا از تلاش های شورای نگهبان تشکر می کنم که 80 داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، همه پرونده های آنها بررسی شد و 6 کاندیدا احراز صلاحیت شدند.

طحان نظیف گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان آمادگی برگزاری انتخابات را دارند و ناظران انتخابات و نمایندگان نامزدها در همه شعبه های اخذ رای حضور خواهند داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ناظران نظرسنجی گفت: ناظران در داخل و خارج از کشور حضور خواهند داشت و رای گیری در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می شود و مدت آن 30 دقیقه است. 10 ساعت طبق قانون قابل تمدید طبق مقررات قانونی.

وی ادامه داد: هیچ تفاوتی بین شعب داخلی و خارجی وجود ندارد و سازوکارهای قانونی آنها اعمال خواهد شد همانطور که در داخل کشور شوراهای اجرایی و نظارتی داریم و در خارج از کشور نیز وجود دارد و تعاریف ارسال شده است، نیازی به این نیست. نگران این موضوع

طحان نظیف درباره نظارت بر صندوق های سیار گفت: ناظران انتخابات در شعب اخذ رای به ویژه صندوق های سیار حضور خواهند داشت و به طور میانگین 3 تا 4 ناظر داریم و شورای نگهبان نیز بر نمایندگان کاندیداها نظارت و نظارت دارد. شعبه های رای گیری و سیستم نظارت بر مردم در آنجا اگر به مواردی برخورد کردند به ما بگویید.

طحان نظیف بر مشارکت تاکید کرد: از اول انقلاب تا کنون به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار می شود و اکنون در کمتر از 40 روز انتخابات برگزار می شود که نشان می دهد در این نظام سیاسی اراده مردمی است. مردم کامل است مردم جایگاه بالایی دارند و در این مدت کوتاه همه مقدمات برای حضور مردم فراهم شده است و فکر می کنم از شواهد مشخص است که مسابقات بسیار جدی است و شاهد حضور خوبی از سوی مردم خواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره علت مخالفت با برگزاری انتخابات الکترونیکی در این دوره از انتخابات، اظهار داشت: فرآیند انتخابات الکترونیکی ۲۵ مرحله دارد و اکثراً در صورت تمایل به رای دادن انجام می شود زمان و شرایط کوتاهی که اتفاق افتاد، ما زمان زیادی برای بررسی مراحل مختلف نداشتیم و باید از نظر سخت افزاری و نرم افزاری برای این امر آماده می شدیم، همچنین امیدوارم در آینده انتخابات کاملاً الکترونیکی شود.

طحان نظیف در پاسخ به اسپوتنیک درباره تاریخ آغاز به کار دولت جدید و فرصت انصراف نامزدها اظهار داشت: قانون اساسی در اصل 131 جزئیات را ذکر کرده و انتخابات باید ظرف 50 روز برگزار شود. پس از اعلام رسمی انتخابات، رد و تحلیف دولت جدید را خواهیم داشت، بنابراین در خصوص انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با بیانیه خاصی مواجه نیستیم و ممکن است این امر تا شب انتخابات صورت گیرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به اینکه شورای نگهبان از انگیزه و نیات داخلی کاندیداها اطلاعی ندارد، اظهار داشت: شورای نگهبان از اهداف و انگیزه های داخلی نامزدها اطلاعی ندارد. در قانون انتخابات هیچ ماده ای که مانع مشارکت افراد باشد وجود ندارد و این موضوع به نیات داخلی افراد مربوط می شود و شاهد بوده ایم که در دوره های مختلف یک یا چند نامزد به دلایلی از جمله عدم حضور مخاطب معتبر یا انصراف می دهند. ائتلاف

در حال تکمیل…

منبع: حیات

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال