اخبار اخبار اقتصادی

برگزاری اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، گروه بریکس یا همان قدرت های نوظهور اقتصادی در حال حاضر به صورت چندجانبه از نظر تعداد اعضا و از نظر نفوذ جهانی در حال گسترش است. این گروه در سال 2009 تاسیس شد. روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای موسس آن هستند. جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی در سال 2024 به بریکس پیوستند و چندین کشور دیگر مانند ترکیه. و سوریه نیز می خواهند بپیوندند.

اعضای بریکس به دنبال ایجاد یک موسسه مالی مشترک در راستای توسعه روابط پولی و بانکی با یکدیگر هستند و مذاکرات برای فعال سازی این مهم نیز در دستور کار اعضا قرار دارد.

بر اساس این گزارش، در تاریخ 14 تیرماه سال جاری در کنفرانس مالی روسیه، دکتر فرزین، رئیس بانک مرکزی کشورمان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به ایجاد موسسه مالی مشترک بین کشورهای عضو اعلام کرد. وی گفت: ایجاد نهادی مشابه FATF در بین کشورهای عضو، فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری های بانکی بین کشورهای عضو است.

دکتر فرزین همچنین تاکید کرد: استفاده از ارزهای محلی در بین کشورهای بریکس در روابط تجاری و اقتصادی زمینه ای برای کاهش سلطه دلار در مبادلات بین المللی را تشکیل می دهد.

بر اساس این گزارش، 40 درصد منابع مالی جهانی، 25 درصد تجارت جهانی و 35.6 درصد تولید ناخالص داخلی بر اساس گزارش بانک جهانی در دست کشورهای عضو بریکس است.

کشورهای بریکس که همگی از بزرگترین اقتصادهای جهان هستند و تأثیر بسیار مهمی بر گردش پول و روابط بین‌الملل دارند، پس از تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه تصمیم گرفتند به سمت ایجاد زیرساخت مالی مستقل حرکت کنند تا اطمینان حاصل شود که امنیت کشورهایشان معاملات مالی گسترده در خطر نخواهد بود. در سال 2014، بریکس با ایجاد بانکی به نام بانک توسعه جدید که هدف آن تزریق نقدینگی و تامین منابع مالی برای زیرساخت ها و پروژه ها در اقتصادهای نوظهور بود، این تصمیم را اجرا کرد.

چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو بریکس قرار است از 22 تا 24 اکتبر (1 تا 3 آبان) سال جاری در کازان روسیه برگزار شود.

تبلیغات بنری