اخبار اخبار اقتصادی

برنامه‌های همتی برای وزارت اقتصاد دولت چهاردهم

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، عبدالناصر همتی 67 ساله، وزیر پیشنهادی اقتصاد در دولت چهاردهم که بین سال های 1397 تا 1400 در دولت دوازدهم ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت، در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور یافت. پیشنهاد خود را ارائه دهد برنامه های او از دیروز.

وی ضمن حضور در کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی به ارائه برنامه های خود در خصوص تورم، نقدینگی و عدم تعادل بانکی پرداخت.

همتی همچنین با حضور در کمیته صنایع به تشریح برنامه های خود در حوزه های مالی و بانکی پرداخت. مصطفی بورداقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد گزارشی از مسائل اقتصادی ارائه کرد که باید اصلاح شود.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: اعضای کمیسیون به این نکته هم اشاره کردند که شما در زمان ریاست بانک مرکزی در سیاست های پولی موثر بودید؟ وی شرایط کشور را دلیل اتخاذ این سیاست ها عنوان کرد.

بورداقان تصریح کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی فردی تحصیلکرده و تحصیلکرده در حوزه اقتصادی است.

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس نیز گفت: عبدالناصر همتی سابقه اجرایی خوبی در مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد.

به گفته وی، مشکل اصلی کشور عدم توجه جدی به سرمایه گذاری است. لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های ذیربط دست به دست هم دهند تا سرمایه گذاری در کشور رونق بگیرد. زیرا اگر می خواهیم به رشد 8 درصدی برسیم و رفاه و آسایش مردم را تامین کنیم باید به دنبال جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشیم تا در برنامه های این وزارتخانه اولویت داشته باشند.

همتی در یکی از کمیسیون های مجلس گفت: نباید بگوییم چون تحریم هستیم کاری نمی توانیم بکنیم. ما باید تمام تلاش خود را برای افزایش کارایی و بهره وری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: من تنها کسی هستم که تا به حال پا به اتاق کسی نگذاشته ام و برای وزیر شدن به هیچ اداره ای نرفتم. با آقای پزشکیان مسائل اقتصادی را بررسی کردیم، شرایط را برای ایشان توضیح دادم و رئیس جمهور هم این اعتماد را به من کرد.

همتی اولویت اصلی خود در وزارت راه و شهرسازی را ثبات اقتصادی، کنترل تورم، ایجاد امید در دل مردم و رسیدگی به معیشت مردم عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی پس از حضور در کمیته های تخصصی در مجلس نمایندگان در گفت وگویی گفت: تحصیلات من اقتصاد است و در این رشته استاد هستم و نتایج اقتصاد را به خوبی می دانم در اقتصاد کلان سال هاست و می توانم در این زمینه کار کنم.

هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت 14 یکی از مواردی است که گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد بر آن تاکید شده است.

گفته می شود کمیته شوراهای شورا از توضیحات همتی برای تصدی وزارت اقتصاد رضایت نسبی دارد.

محسن زنگنه و هادی قوامی نمایندگان شورای اسلامی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی به بررسی برنامه های همتی پرداختند.

زنگنه در این برنامه با اشاره به اینکه آقای همتی دو مسئولیت مهم بر عهده داشتند که یکی ریاست بانک مرکزی و دیگری مسئولیت بیمه مرکزی بود، خاطرنشان کرد. البته در اینجا متذکر می شوم که ایشان واقعاً یکی از چهره های برجسته و تحصیلکرده در عرصه اقتصاد هستند، اما برای بررسی عملکرد فقط به ذکر شاخص ها می پردازم.

این نماینده مجلس گفت: شاخص تورم از 24 درصد در پایان دوره وی به حدود 55 درصد رسید که البته متفاوت است به عنوان مثال تورم نقطه به نقطه برای شاخص بهای تولیدکننده به 33.8 درصد تا 103 درصد رسید. همین نرخ تورم 12 ماهه برای کالاها، مصرف و خدمات در پایان دوره او 51 و 80 بوده است، یعنی بالاترین نرخ تورم را در پایان دوره ایشان داشتیم که البته متاسفانه. یک یا دو سال طول کشید و اخیراً کاهشی در آن داشته ایم. رشد نقدی نیز در دوره آقای همتی به 40 درصد رسید.

همانطور که هادی قوامی در این برنامه خاطرنشان کرد: همتی را پدر بیمه خصوصی می دانند چرا که برای تاسیس بیمه خصوصی تلاش کرد. از دوره اول تحریم ها در سال 1398 شاهد افزایش قیمت ها بودیم و پس از آن که دولت روحانی روی کار آمد و طیب نیا وزیر اقتصاد بود، سعی کرد تورم رو به افزایش را محدود کند تا اینکه در سال 1396 به تورم اقتصادی تک رقمی رسیدیم.

به گفته قوامی، آقای همتی برنامه جامعی برای کنترل ترازنامه داشت و آنچه که منجر به محدودیت‌های بسیاری شد، کاملاً متفاوت شد و افزایش تورم به خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک مرتبط بود.

وی گفت: برنامه همتی با هدف کنترل تورم و توسعه تولید است. شاخص برنامه هفتم تورم تک رقمی است بنابراین جهت گیری وزیر اقتصاد کنترل تورم است. در دولتی که به دلیل محدودیت های فراقضایی پزشک دارد، سه وزیر در کابینه وجود دارد و وقتی به کارنامه همتی نگاه می کنید، با توجه به تجربه اجرایی او هم در بیمه و هم در بانک، ریسک فردی کم سابقه را کاهش می دهد.

بر این اساس گزارش مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی برای دولت چهاردهم به شرح زیر است:

1. تضمین ثبات اقتصاد کلان و قابل پیش بینی بودن اقتصاد

2. کنترل تورم و حفظ و افزایش ارزش پول ملی

3. بهبود فضای کسب و کار و رقابتی شدن اقتصاد

4. توانمندسازی بخش خصوصی به عنوان موتوری برای جذب اقتصاد ملی

5. توجه به سرمایه گذاری های مولد و جهش در تولید ملی

6. تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی

7. افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی و نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی

8. ایجاد فرصت های شغلی برای عموم مردم، ایجاد فرصت های شغلی پایدار و کاهش بیکاری

9. بهبود شرایط بازار سرمایه و افزایش عمق و شفافیت آن با هدف جذب سرمایه و ایجاد تعادل در بازارهای مالی و پولی.

10. تحکیم پایه های اقتصاد محلی (اقتصاد مقاومتی) و تعامل با اقتصاد جهانی.

11. افزایش گستردگی بیمه در کشور به ویژه در زمینه بیمه های عمر

12. بهره وری از دارایی های راکد دولت

13. استقرار و بکارگیری نیروهای موثر، متخصص و جوان

14. تامین مالی پایدار دولتی

15. توسعه ابزارها، نهادها و سازوکارهای مختلف سرمایه‌گذاری از جمله ایجاد بستری برای عموم مردم برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های با کارایی بالا یا کسب ارز در قالب عرضه عمومی سهام شرکت سهامی عام طرح (پروژه). و همچنین انتشار اوراق بدهی (به ارز واقعی).

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال