برشی موشکافانه بر سامانه استعلام خودرو
به گزارش سایت توژال، سید ساجد جندزاده، اقتصاددان در یادداشتی ویژه درباره یکی از پروژه های مغفول مانده اما سودمند برای جامعه نوشت. با استفاده از سامانه استعلام خودرو، اطلاعات لازم را قبل از انجام معامله در اختیار طرفین معامله قرار می دهد و از بروز اختلافات و دعاوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می کند و سهم مهمی در کاهش دعاوی مربوط به معاملات خودرو دارد.
با این حال، این سیستم نه به درستی معرفی شده و نه به طور گسترده منتشر شده است.
به خواندن این یادداشت ادامه دهید.
با وجود اینکه حدود یک سال از راه اندازی سامانه استعلام خودرو می گذرد، اما اکثر مردم از وجود آن اطلاعی ندارند. ایجاد سامانه استعلام و تراکنش خودرو که تاییدیه قانونی گرفته باشد. یعنی هم در قانون بودجه سالانه سال های 1401 و 1402 به این موضوع اشاره شده است و هم بند (ر) ماده 114 قانون برنامه هفتم پیشرفت، وزارت ارتباطات و ارتباطات را موظف می کند به محض تنظیم آیین نامه تنظیمی این بند. ممکن است. تصویب در هیأت وزیران و قابل اجرا و اجراء شدن این موضوع.
به نظر می رسد که برخی از عناصر اطلاعاتی هنوز ارائه نشده است. این موارد عبارتند از: واجد شرایط بودن نمایندگی، مالیات سالانه خودرو، مالیات غیر مستقیم خودرو، اعتبار گارانتی، سوابق تعویض و تعمیر قطعات خودرو، اطلاعات قطعات آسیب دیده و وجود وکالتنامه مربوط به خودرو.
بر اساس بررسی های نگارنده، به غیر از این داده های ذکر شده در آیین نامه، دستگاه ها می توانند داده های دیگری نیز ارائه دهند. به عنوان مثال، اطلاعات رهن خودرو، مبلغ طرح عوارض، تخلفات پرخطر انجام شده، سابقه عضویت و فعالیت در تاکسی های آنلاین، تأیید مالی خریدار، تاریخ تعویض پلاک، مسافت پیموده شده و غیره.
این در حالی است که طبق اطلاعات موجود در رسانه ها، قیمت گذاری تعرفه هر استعلام هنوز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات (که در آیین نامه متولی قیمت گذاری است) قیمت گذاری نشده است و قیمت گذاری فعلی توسط ارائه دهنده استعلام انجام می شود. سکوها
همچنین، تمام اطلاعات نمایش داده شده در پاسخ پرس و جو باید به صورت جداگانه قابل مشاهده باشد و شما باید دقیقاً بدانید که چه چیزی را نشان می دهد. مثلا اطلاعات خسارت بیمه از چه سالی منتشر می شود و آیا فقط مربوط به آخرین مالک خودرو است؟ پاسخ به قابل معامله بودن یا نبودن خودرو شامل چه مواردی می شود؟
واضح است که علت معامله نکردن خودرو در حال حاضر اعلام نشده است و باید به فروشنده اطلاع داده شود که چرا وسیله نقلیه او قابل معامله نیست؟!
ضمناً در موارد مشاهده شده به برخی موارد در استعلام پاسخ اشتباه داده شده است. به عنوان مثال، با وجود اینکه بیمه خودرو معتبر است، اما پاسخ استعلام نشان می دهد که بیمه خودرو منقضی شده است.
گاهی اوقات سیستم به طور کامل از کار افتاده و برای چندین روز پاسخگو نیست. گاهی برای برخی از موارد اطلاعاتی با وجود بیان هزینه پاسخ داده نمی شود.
ناگفته نماند که اطلاعات قابل معامله بودن خودرو به همراه سایر موارد ارائه شده (مشخصات خودرو، تاریخ شروع و انقضای بیمه، مبلغ عوارض بزرگراه، مبلغ مالیات حمل و نقل، سوابق خسارت بیمه، مبلغ جریمه تخلفات رانندگی) متفاوت و ضروری است. خریدار باید از قابلیت فروش خودرویی که خریداری می کند مطلع باشد. اما بقیه اطلاعات راحت تر و مفیدتر در مورد تراکنش است و ندانستن آن مشکلات کمتری برای فرد ایجاد می کند.
بنابراین ضروری به نظر می رسد حتی اگر فردی صرفاً بخواهد از قابل معامله بودن خودرو اطمینان حاصل کند و به دلایلی از جمله انجام بررسی کارشناسی خودرو و اطلاع از ابعاد تخلفات خودرو با استعلام، این استعلام را به صورت جداگانه به افراد ارائه شود. در مورد میزان جریمه در تخلفات راهنمایی و رانندگی، نیازی به این کار نیست و استعلامات دیگری را ندیده است بدون پرداخت هزینه اضافی.
در این زمینه نحوه اخذ تاییدیه مالک وسیله نقلیه از طریق ارسال پیامک حاوی رمز یکبار مصرف و وارد کردن رمز در صفحه استعلام می باشد. برخی از کارشناسان و پلتفرم های فروش خودرو از این استعلام ها برای اطلاع از قابل معامله بودن خودرو، میزان بدهی خودرو و وجود شرایط قانونی تعویض پلاک مانند اعتبار بیمه نامه استفاده می کنند. گاهی اوقات لازم است که این سکوها چندین بار در مورد وسیله نقلیه استعلام کنند تا اطمینان حاصل شود که هیچ مانعی برای حمل و نقل رسمی وجود ندارد. اما رسیدن به مالک خودرویی که فروش خودرو را به این شرکت ها سپرد. ممکن نیست یا سخت است.
برای حل این مشکل، این امکان برای فروشنده وجود دارد که دسترسی موقت به یک پلت فرم خاص را برای مشاهده نتیجه جستجوی سوابق خودرو اعطا کند. فرآیندی مشابه مشکل ذکر شده هنگام دسترسی به برخی از سایت ها از طریق حساب Google رخ می دهد. بنابراین بهتر است زمان لازم برای دریافت پیامک تایید را افزایش دهید زیرا گاهی اوقات رسیدن به صاحب خودرو و دریافت OTP زمان می برد.
به نظر می رسد که «منشور قانون برنامه هفتم» بستری برای حل برخی از این مسائل و معضلات است. در نتیجه از نهادهای نگهبان انتظار می رود که با مشاوره تخصصی و با نهایت دقت، سامانه اطلاعات خودرو را تکمیل و در اسرع وقت مقررات جابجایی خودرو را اتخاذ و اجرا کنند.