برای تحقق بازار ارز واقعی همه باید بتوانند از یک محل ارز بخرند
به گزارش توژال، مدت هاست بحث ارز تک نرخی و چند نرخی در کشور مطرح بوده و ابعاد مختلف پیرامونی آن توسط کارشناسان مختلف اقتصادی مورد تحلیل قرار می گیرد. در شرایط کنونی اقتصادی، چه ارز تک نرخی به نفع جامعه باشد و چه ارز چند نرخی با واقعیت اقتصادی منطبق باشد، از هر دو طرف موافقان و مخالفان زیادی دارد.
مدل های اقتصادی مختلف نیازمند بسترها و زمینه های متفاوتی هستند و هر مدل اقتصادی از روش یا روش های منحصر به فردی پیروی می کند. از یک سو برخی معتقدند تعدد نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد کشور، برخی گروه ها را بر آن می دارد تا ارز مورد نیاز خود را با قیمت کمتری تامین کنند و سپس قیمت نهایی برخی از محصولات با قیمتی کمتر در اختیار جامعه قرار گیرد. هزینه مناسب تر
از سوی دیگر، بسیاری معتقدند ارز چند نرخی باعث شده بسیاری از گروه ها بتوانند با استفاده از رانت به ارزهای به اصطلاح ارزان دسترسی داشته باشند، با این حال قیمت نهایی در بازار هیچ تفاوتی با ارز آزاد ندارد. به عنوان مثال، در هفته های اخیر، عبدالناصر همتی – وزیر امور اقتصادی و دارایی وی گفت: در سال 1402 هجری قمری به دلیل تعدد نرخ ارز، حدود 1700 همات (هزار میلیارد تومان) رانت در کشور توزیع شد که تداوم آن باعث می شود توزیع درآمدهای ارزی مستمر باشد.
به گفته مخالفان ارز چند نرخی، ایجاد بستر برای دسترسی به رانت ارزی، کاهش تولید، تکیه بر واردات، توسعه نیافتن زنجیره تولید کشور و عدم توسعه اقتصاد رقابتی از مهمترین عوامل است. پیامدهای ارز چند نرخی در اقتصاد.
از سوی دیگر وضعیت بازار ارز و نوع مبادلات ارزی در کشور کاملا شفاف نیست و صرف نظر از اینکه چه مدل اقتصادی و چه نظام ارزی باشد، عدم شفافیت مبادلات ارزی عواقب زیادی برای هرکسی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، دولت و جامعه در دراز مدت؛ گسترش قاچاق و فرار سرمایه یکی از مهمترین این پیامدهاست. بنابراین وجود بازار واقعی و فراگیر که در آن ارز کشور مبادله شود یکی از نیازهای اساسی هر نظام اقتصادی و پولی است. زیرا در این زمینه امکان نظارت بر مبادلات ارزی و میزان عرضه ارز مورد نیاز برای هر گروه وجود دارد و از همه مهمتر فروش خالی یکی از آفات شایع در اقتصاد کشور است که به نحو مقتضی از آن پیشگیری شده است.
بانک مرکزی اخیراً بر اساس بخشنامه مورخ 10 مرداد 1401 هجری شمسی و به استناد تبصره (6) بند (ح) ماده (2) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده (12) این قانون صادر کرد. اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در راستای اجرای بند (ج) بند (13) ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون مذکور، «راهنمای ارز تجاری طلای ایران» را ابلاغ کرد. معاملات بازار» و مرکز مبادلات ارزی».
بر اساس مقررات مذکور، عرضه کنندگان ارز به منظور تحویل ارز حاصل از صادرات به اشخاص ثالث، از پنجم آذرماه سال جاری موظف شدند ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه معاملات در بازار ارز تجاری کشور منتقل کنند. مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در دستورالعمل های مربوطه ارائه شده است.
همچنین مقرر شد صادرکنندگان اعم از پتروشیمی، پالایش، فولاد، فلزات اساسی غیرآهنی و فرآورده های نفتی در چارچوب مقررات مذکور و تصمیمات کارگروه صادراتی از اول بهمن ماه سال جاری وارد شوند. . بازگرداندن ارز حاصل از صادرات از طریق بانکهایی که در ارتباط با عرضه ارزهای خارجی فعالیت می کنند. اقدام در بازار ارز تجاری مرکز مبادلات ارز و طلای ایران و تسویه تعهدات صادراتی.
واردکنندگانی که دارای تخصیص معتبر با منبع ارز از طریق مرکز مبادلات طلا و ارز هستند، باید از اول بهمن ماه سال جاری از بازار ارز تجاری مرکز مبادلات طلا و ارز در ایران از طریق بانک های عامل اقدام به خرید ارز کنند.
بانک مرکزی با راه اندازی بازار ارز تجاری مرکز مبادلات که دارای ویژگی های بازار کارآمد است، برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ایران بازار رسمی برای اطلاع از قیمت حواله ایجاد کرد. لازم به ذکر است که بازار حواله در اقتصاد ایران بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بیش از 98 درصد از معاملات در بازار حواله و تنها 2 درصد در بازار شامل معاملات اسکناس است.
در این رابطه، مرتضی عزتی – اقتصاددان، در گفتگو با کارشناس اقتصاد ایران وی با اشاره به ضرورت وجود بازاری واقعی که بتواند تمامی نیازهای ارزی کشور را در آن مکان تامین کند، گفت: از منظر اقتصادی، در شرایطی که بازار عملکرد مثبت و غیره داشته باشد، عملکرد بازار نامیده می شود و همچنین در حضور اقتصاد آزاد بله، نرخ ارز را بازار تعیین می کند و از نظر اقتصادی این موضوع تایید شده است.
وی افزود: اما در شرایطی که بازار مثبت نیست و اقتصاد در انحصار دولت است، نمی توان انتظار داشت بازار عملکرد مطلوبی داشته باشد. به نظر می رسد بخش زیادی از ارز در حال حاضر در اختیار دولت یا در اختیار دولت است و همچنین بخشی از ارز در اختیار شبه دولتی ها و بخشی دیگر حاصل صادرات تولیدکنندگانی است که در اختیار دارند. در نهایت مجبور به مبادله ارز خود از طریق یک قرارداد پولی هستند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امروز بخشی از مطالبات وجود دارد که سیستم دولتی به دلایلی نتوانسته ارزی برای آن اختصاص دهد و این امر اجتناب ناپذیر است که این گروه ها ارز مورد نیاز خود را از بازارهای غیررسمی تهیه کنند. در این صورت اگر همه گروه ها نتوانند ارز مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند، نمی توان انتظار داشت که بازار بتواند به عنوان یک بازار واقعی عمل کند. به عبارت دیگر تا زمانی که تمام نیازهای ارزی کشور توسط بازار واقعی و با اجماع تامین نشود، نمی توان انتظار داشت ارز تک نرخی محقق شود.
عزتی خاطرنشان کرد: اگر منابع ارزی مورد نیاز بخش ها و گروه های مختلف متقاضی دریافت ارز متفاوت و به روش های مختلف باشد، بازار دیگری در کنار بازار رسمی فعال می شود و نمی توان انتظار داشت قیمت آن واقعی باشد. بدون شک قیمت های متفاوتی خواهد داشت
به گفته این کارشناس اقتصادی، برای دستیابی به بازار عرضه واقعی ارز و حرکت به سمت نرخ ارز واحد، ابتدا باید بازاری واقعی وجود داشته باشد که بتواند پاسخگوی تمامی نیازهای ارزی کشور در یک مکان و روی یک بستر باشد.