اخبار اخبار سیاسی

باید نهایت تسهیل‌گری را در مجموعه‌ تشکل‌های مردم‌نهاد داشته باشیم

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، محمد جمالو از ستاد مبارزه با مواد مخدر روز یکشنبه در دیدار با تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر که به مناسبت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی برگزار شد، گفت: ” تشکل های مردم نهاد در زمینه های پیشگیری، درمان، حمایت، اشتغال و توانمندسازی آسیب دیدگان اعتیاد فعال هستند و معتقدم نمی توان مرزهای مشخصی بین فعالیت های سازمان های مردم نهاد در این حوزه ترسیم کرد.

وی افزود: اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد است. زیرا زمانی که فردی معتاد است، درمان او بسیار سخت است، اما معتقدیم پیشگیری، دویدن 100 متر نیست، بلکه ماراتن است و ادامه اقدامات مثمر ثمر خواهد بود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی سازمان مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم فرهنگی در زمینه پیشگیری از اعتیاد است، گفت: طرح یاوران زندگی در ۴۸ هزار مدرسه در سراسر کشور اجرا می شود. ”

وی هدف از اجرای این طرح را آموزش دانش آموزان و خانواده ها در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد تا مدرسه به محلی برای تمرین زندگی و فضایی لذت بخش برای یادگیری تبدیل شود.

جمالو نمایشگاه یاوران زندگی را رویدادی سالانه در حوزه کاهش آسیب عنوان کرد و گفت: از شما دریانوردان که اولویت ما در این نمایشگاه هستید خواهش می کنم در آن رویداد طرحی ارائه دهید. چرا که در این نمایشگاه قصد داریم نمونه های موفق خدمات سیمانی را ارائه دهیم. نمایشگاهی پرمخاطب که در اولین سال تاسیس خود حداقل 15000 دانشجو و بسیاری از مدیران ارشد دولتی و واحدهای نظامی از آن بازدید کردند.

وی ادامه داد: وظیفه دستگاه های دولتی سیاست گذاری، نظارت و تسهیل در کار سازمان های مردم نهاد است و به خوبی می دانیم که اگر دستگاه اداری روی کار بیاید، رویه های کیفی و دائمی زیادی نخواهد داشت. در جمع‌آوری سازمان‌های مردم‌نهاد باید تسهیل شود. اما ما در کنار سازمان های مردم نهاد هستیم و هر زمان که لازم باشد با هر مسئولی و در هر سازمانی صحبت می کنیم و برای تسهیل کار دریانوردان طبق قوانین عمل می کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حوزه اعتیاد ماهیتی سیال و متغیر دارد و لازم است با تقویت تشکل ها و سازمان های مردم نهاد چابکی و اثربخشی در این حوزه ارتقا یابد.

جمالو با اشاره به روند ساماندهی معتادان متجاهر در سامانه گوام گفت: در این سامانه از مدیریت هوشمند استفاده می کنیم. یعنی در این سیستم به جای اسکن عنبیه از فناوری جدیدی به نام «تشخیص چهره» استفاده شده است.

وی از راه اندازی سامانه ارجاع در کشور خبر داد و گفت: در نظر داریم این نظام ارجاع را به تمامی آسیب های اجتماعی کشور پیوند دهیم. به عنوان مثال، افرادی که وارد سامانه ارجاع می شوند، ممکن است معتاد نباشند، ممکن است بیمار روانی یا غیر معتاد باشند که برای دریافت خدمات حقوقی به موسسه مربوطه معرفی شده و مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

در پایان این نشست صادقانه، مدیران عامل سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و از برترین تشکل ها در این زمینه تقدیر شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال