اخبار اخبار اقتصادی

بازار مسکن هم به اسراییل محل نداد!

تبلیغات بنری


به گزارش تارنمای «توژال»، هیچ یک از سطوح اقتصاد ایران به اقدامات امروز اسرائیل برای حمله به ایران واکنش منفی نشان ندادند. حتی این حمله ناکارآمد نتایج خوبی داشت. از جمله کاهش حدود 3000 تومانی قیمت ارز و افزایش بیش از 24 هزار واحدی در بورس. بازار مسکن نیز نسبت به این اتفاق واکنش خنثی نشان داد. با وجود مقاوم بودن بازار مسکن، فعالان و مشاوران املاک می گویند که تنش های منطقه ای از ماه های قبل تاکنون تاثیری بر حوزه مسکن نداشته است. زندگی در تهران و سایر شهرهای ایران نیز روال عادی را دنبال می کند.

این در حالی است که بنا به گزارش مراکز آمار و رسانه های وابسته به رژیم صهیونیستی، اسرائیل در پی جنگ غزه و درگیری با حزب الله لبنان، امسال با افزایش بی سابقه پرونده های مهاجرتی مواجه شد. بیش از 40 هزار نفر توسط ساکنان سرزمین های اشغالی رها شد.

اما یکی از موضوعات مطرح شده در ماه های اخیر در اقتصاد ایران، وضعیت بازار مسکن و تاثیر تنش های منطقه ای بر آن است. اگرچه برخی انتظار داشتند که درگیری‌های منطقه‌ای منجر به تغییراتی در بازار املاک و مستغلات شود، اما نشانه‌های خاصی از این اثرات مشاهده نشد و متغیرهای داخلی مانند تورم عمومی و قیمت نهاده‌های ساخت‌وساز تأثیرات بسیار بیشتری نسبت به مولفه‌های سیاسی داشتند.

مشاوران املاک: ما روال عادی زندگی را طی می کنیم

رئیس فدراسیون مشاوران املاک ضمن تحلیل حمله نافرجام رژیم صهیونیستی به ایران و تاثیر آن بر بازار مسکن به توژال گفت: در حال گذراندن روال عادی زندگی هستیم و هیچ تغییر و اتفاق خاصی رخ نداده است. در بازار مسکن در ماه های اخیر. بازار املاک و مستغلات به دلیل رشد فزاینده قیمت ها که طی سال های 1397 تا 1401 رخ داد، دو سال است که شاهد رکود بوده و تغییری نکرده است.

کیانوش گدرزی افزود: آلودگی های منطقه ای تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت ها نداشته است. حدود دو سال پیش رکود ناشی از رشد قیمت مسکن و کاهش توانایی متقاضیان واقعی برای خرید مسکن بود که باعث شد معاملات به کمترین حد خود برسد. در سایر کشورها از جمله چین که درگیر تنش بین المللی نیستند، شاهد چنین وضعیتی در بازار مسکن هستیم. آنچه می توانم به اختصار بگویم این است که بازار املاک و مستغلات در ایران خود را در برابر حمله اسرائیل قرار نداد.

تخفیف تا 30 درصد در بازار مسکن

بررسی های میدانی انجام شده توسط مشاوران املاک در تهران نشان می دهد که قیمت ها در برخی موارد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. دلیل این امر این است که برخی از فروشندگان به دلیل رکود، گاهی آپارتمان های خود را تا 30 درصد کمتر از قیمت های معمولی می فروشند در حالی که مشتری هم ندارند. یکی از مشاوران املاک جنوب غرب تهران در این رابطه گفت: شش ماه پیش برخی از پرونده ها به دست ما رسیده و فروشندگان هر از چند گاهی تخفیف می دهند.

هیچ رویداد جدیدی که باعث کاهش یا اثر التهابی شود وجود نداشت

آن طور که دبیر انجمن جمعی سازی در تحلیل وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: شرایط سیاسی و منطقه ای که امروز وجود دارد تقریباً از دو ماه پیش شکل گرفت و اگر قرار بود به بازار رونق بدهد، امروز باید شاهد آن بودیم. ، اما این اتفاق نیفتاد. بازار املاک و مستغلات بدون توجه به عوامل سیاسی مسیر خود را طی می کند.

فرشید برحاجت افزود: اما باید بگوییم که عوامل رکود و تورم نزدیک به دو سال است که شرایط را برای نهادهای اقتصادی سخت کرده است. این رکود کاملا محسوس است و ناشی از اقتصاد کلان است. این نه تنها در مورد مسکن، بلکه در سایر سطوح اقتصادی نیز صدق می کند. بنابراین، هیچ چیز جدیدی که باعث کاهش یا اثر التهابی شود، رخ نداد.

برهاجت خاطرنشان کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران ثبات نسبی در بازار املاک حاکم بود. این بدان معناست که سم تورمی که از ابتدای سال جاری بود پس از انتخابات ریاست جمهوری از بین رفت و تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این بدان معنا نیست که قیمت کاهش یافته است، بلکه رشد قیمت نیز متوقف یا کاهش قابل توجهی داشته است. بازار مسکن کاملا باثبات است اما حجم معاملات غیرقابل قبول است.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه بازار مسکن از ابتدای دهه 90 در شرایط نامناسبی قرار داشت، یادآور شد: رکودی که بیش از یک دهه پیش به وجود آمد تا امروز ادامه دارد و با توجه به موتور محرکه بازار مسکن و ارتباط آن با 1300 اتحادیه تولیدی، توزیعی و خدماتی، تأثیرات منفی بر سایر بخش ها داشته است. تا جایی که نمایندگان مجلس، دولتمردان، اقتصاددانان و کارشناسان حوزه شهرسازی اذعان دارند حدود هفت میلیون واحد مسکونی با کمبود مواجه بوده ایم. راه حل این است که شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی و ریسک های آن را تسهیل کنیم تا با توجه به اقتصاد کشور اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد مسکن رخ دهد.

هفت میلیون خانواده بدون مسکن باید شناسایی شوند

حسن محتشم یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه جامع سازندگان استان تهران نیز گفت: کاهش قیمت ها در برخی موارد منعکس کننده وضعیت واقعی بازار مسکن نیست. برخی از فروشندگان به پول نقد نیاز دارند و ممکن است واحد خود را کمتر از قیمت بفروشند. از طرفی در شرایط سیاسی اجتماعی خاصی قرار داریم. دلیل این وضعیت وضعیت منطقه است و در این حالت معمولا مسکن به دلیل نقدینگی کم جذابیت خود را از دست می دهد. بنابراین سرمایه گذار وارد این عرصه نمی شود. تقاضای واقعی و موثری وجود ندارد که می تواند باعث رکود و حتی کاهش قیمت شود، اما معتقدم این وضعیت پایدار نخواهد بود.

به گفته محتشم، انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی و خانم صدیق ملفاگرد نسبت به قبل کمی تغییر سیاست داده و روش تعامل با شرکت های ساختمانی جمعی را اتخاذ کنند. شاید اگر جدول بلوک های ساختمانی در وزارتخانه تدوین می شد، نیمی از مشکلات حوزه مسکن حل می شد. او می گوید 800 هزار نفر به طرح نهضت ملی مسکن پول داده اند و ما باید به آنها واحد بدهیم. اما سوال من این است که او می خواهد دیگران چه کار کنند؟ دولت باید تکلیف هفت میلیون نفر را مشخص کند.

با وجود رکود معاملات در بخش خرید و فروش، قیمت اجاره بها در تهران بین 15 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، اما در بخش خرید و فروش رکود وجود دارد. به گفته برخی از تحلیلگران، به دلیل کاهش قدرت خرید، در نیمه دوم سال اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. طبق برآوردها، 70 تا 80 سال طول می کشد تا خانه دار شوید. مسکن نتوانسته بازاری برای خود فراهم کند و قشر آسیب پذیر تقریباً از مقوله خرید مسکن کنار گذاشته شده اند. امیدواریم در آینده با تولید مسکن در حجم بالا، نسبت عرضه و تقاضا متعادل شود.

تبلیغات بنری