اخبار اخبار اقتصادی

بازار مسکن متاثر از چه عواملی است

تبلیغات بنری


بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن

به گزارش مجله توژال؛ بررسی ها حاکی از افزایش قیمت مسکن از سال 1395 تا 1403 است که میانگین قیمت مسکن در تهران به گفته یک منبع موثق به رقم بی سابقه 88 میلیون تومان رسیده است.

دلیل افزایش نرخ بالای مسکن چیست؟

قیمت مسکن یکی از عوامل مهمی است که در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. قیمت مسکن در کشور ما تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند افزایش و کاهش قیمت دلار، تورم، سیاست های اقتصادی و تغییرات اجتماعی است.

تاثیر تورم بر قیمت ها و بازار مسکن چیست؟

تورم یکی از عوامل اصلی و مهمی است که بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد و تاثیرات زیادی بر این بازار می گذارد.

یکی از عوامل موثر بر بازار مسکن کاهش قدرت خرید مردم است. در این صورت تورم بیشتر باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود. زمانی که قیمت ها افزایش می یابد، درآمد واقعی مردم کاهش می یابد و در نتیجه قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد.

از دیگر اثرات تورم بر بازار مسکن می توان به نرخ سود اشاره کرد. در شرایط تورمی، بانک ها ممکن است برای جلوگیری از نقدینگی مازاد، نرخ بهره را افزایش دهند. نرخ بهره بالاتر می تواند هزینه وام مسکن را افزایش دهد و تقاضا برای مسکن را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که با افزایش قیمت مسکن، تمایل مردم به اجاره افزایش می یابد که می تواند باعث افزایش قیمت اجاره بها و فشار بیشتری بر بازار مسکن شود.

گفتم عوامل زیادی در بازار مسکن تاثیرگذار است که در این گزارش به عوامل اصلی اشاره کرده ایم.

بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن

انتظارات برای قیمت مسکن در پایان سال 1403 چیست؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده در الخبرآنلاین: کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید با توجه به افزایش قیمت ها، معاملات متوقف شده و مردم نمی توانند خرید و فروش یا پیش خرید کنند. زمان می برد تا مسکن برای خودش بازار ایجاد کند. من فکر می کنم حدود یک سال دیگر طول می کشد تا بخش مسکن از رکود خارج شود. البته به شرطی که بازار مسکن وجود داشته باشد.

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن نیز معتقد است که دولت چهاردهم احتمالاً سیاست های انقباضی را در پیش خواهد گرفت و نقدینگی را به سمت تولید هدایت خواهد کرد. این امر باعث می شود که بخش مسکن در وضعیت راکد باقی بماند. مدت زمان رکود به این بستگی دارد که دولت تا چه اندازه از تضعیف پول ملی جلوگیری کند. از سوی دیگر، تقاضای مصرف کننده باید به تدریج تقویت شود و تقاضای سرمایه گذاری متوقف شود. به نظر می رسد با سیستمی که از دولت جدید انتظار می رود، دوره رکودی که از حدود دو سال پیش آغاز شده است ادامه داشته باشد و ممکن است تشدید شود.

پیش بینی آینده بازار

با توجه به شرایط فعلی، انتظار می رود بازار مسکن همچنان تحت فشار باشد. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند ممکن است در نیمه دوم سال 1403 شاهد افزایش جزئی قیمت باشیم اما رکود عمومی در بازار ادامه خواهد داشت.

تبلیغات بنری