اخبار اخبار فرهنگی

این برنامه تاریخ مصرف ندارد

تبلیغات بنری


به گزارش توژال به نقل از روابط عمومی صداوسیما، ناصر عالمی تهیه کننده برنامه «بی بین و بدون» درباره ایده ساخت برنامه خود گفت: دلیل اصلی شکل گیری این برنامه به دوران کودکی من برمی گردد. . من از بچگی ذهن شکاکی داشتم و همیشه پر از سوال و عاشق موضوعات مستند و دانش بودم. با خودم گفتم بچه ها حق دارند مسائل جالب اطرافشان را ببینند و بدانند.

وی ادامه داد: در «بدون می بینم» سعی کردیم مسائل مربوط به کودکان را بسط دهیم تا از اطلاعاتی که در مدرسه یا خانواده به آنها ارائه می شود فراتر برود. در این برنامه تمام تلاش خود را کرده ایم تا نشان دهیم که منشأ هر چیزی در ذات و خلقت خداوند است و بین همه اجسام و اشیا و خداوند رابطه وجود دارد.

کودکان را با هدف “دیدن و بدون” متقاعد کنید

العالمی گفت: کودکان دوست دارند از حوادث و مسائل پیرامون خود آگاه شوند. بنابراین، قالب را گرفتیم و برنامه را در جهتی ساختیم که بتوانیم به ذهن متعجب آنها پاسخ دهیم. ارائه هر موضوع، حادثه، هر شیء و چیز اطراف کودکان به گونه ای است که آنها را راضی کند. برنامه ریزی برای کودک و دنیای اسرارآمیز او پیچیدگی ها و دشواری های خود را دارد و باید حساب شده و منطقی باشد تا تخیل کودک را به اشتباه نیندازد. بر این اساس پژوهش باید مبنای کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای کار تحقیقات اولیه را انجام دادیم و به سمت موضوعاتی رفتیم که می خواستیم بچه ها بهتر بفهمند. ما دسته بندی هایی را در مورد موضوعات قابل درک در دنیای کودکان ایجاد کردیم و با کمک دانشمندان نحوه برخورد با موضوعات را سازماندهی و تعیین کردیم.

ماهیت پنهان بحث کلامی در «دیدن و بدون»

این تهیه کننده ادامه داد: روند کار را به گونه ای توسعه دادیم که در درون آن بحث الهیات مطرح شود یا به موضوعاتی رسیدیم که در کتاب های علوم کودک نیز گنجانده شده بود و این همسویی می تواند به درک موضوع کمک کند.

العالمی همچنین درباره محتوای فصل های جدید این برنامه گفت: چون بچه ها قبلا از فصل های قبلی برنامه اطلاعاتی کسب کرده اند، در آخرین فصل ها اطلاعات تکمیلی را در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.

وی در تشریح اتاق فکر در برنامه دیده بان و بدون گفت: در این اتاق از حضور افراد مجرب با ایده های جدید بهره می بریم و اگر بخواهم ارائه کنم باید بگویم که مدیر برنامه چشم انداز روشن در مورد شکل و محتوای برنامه. در قسمت محتوای برنامه، زهرا داوریکیا، سردبیر و نویسنده برنامه و گروه پژوهشی اش، محتوای برنامه را با تحقیقات پایه اصلاح می کنند.

آن طور که این برنامه ساز کودک درباره هماهنگی بین قسمت های مختلف برنامه که در زیر اتاق مغز برنامه شکل گرفته است، گفت: پلاتو مجری در موقعیت های مرتبط با موضوع برنامه در رفت و برگشت برنامه کمک می کند. برنامه ای با کارهای گرافیکی خوب و جذاب تهیه شده باید از نظر محتوایی و زیبایی شناسی برای کودکان جذاب باشد.

العالمی به تولید 120 قسمت از برنامه «بی بین و بیدون» در فصل سوم آن اشاره کرد و تصریح کرد: از این 120 قسمتی که تولید و پخش شد، بازخوردهایی دریافت کردیم که حاکی از رضایت بچه ها و خانواده هایشان است. ما علاقه مند به ادامه برنامه “تماشا و بدون” هستیم زیرا مهمترین عاملی که روحیه گروه برنامه سازی را حفظ کرده مخاطبان کنجکاو هستند که ما را تشویق می کنند تا با انگیزه و ذهنی پویا به کار خود ادامه دهیم.

چه چیز جدیدی در فصل‌های آینده «می‌بینم و بدون» شاهد خواهیم بود، سؤال دیگری بود که العالمی به آن پاسخ داد: برنامه قطعاً ماهیت اصلی خود را حفظ خواهد کرد و به کاوش و بازنمایی مسائل پیرامون کودکان ادامه خواهد داد.

تهیه کننده شبکه پویا ادامه داد: دوست داریم در فصل های آینده بازتر باشیم تا اتفاقات جذاب تری به برنامه اضافه شود. از آنجایی که کودکان دوست دارند موضوعات ملموس تری ببینند، ما باید نماهای بیشتری را به آنها نشان دهیم و این نمایش لایه های مختلف ما را ملزم به استفاده از ماتریس های مختلف، مکان های جدید و غیره و نکات گرافیکی می کند. در فصل آینده قصد داریم از بازخوردهایی که از بچه ها می گیریم برای جذابیت بیشتر در برنامه اصلی استفاده کنیم.

العالمی درباره موفقیت برنامه نیز گفت: سعی کردیم از نظر ساختار و محتوا بهترین قالب را داشته باشیم. حسین اکبری مجری برنامه با اجرای شاد و جذاب خود یکی دیگر از عوامل موفقیت برنامه است. اما از نظر من دلیل اصلی موفقیت برنامه بچه ها و فطرت پاکشان هستند که به دنبال کشف هستند و سعی کردیم بر این ویژگی در بچه ها تاکید کنیم.

وی برنامه «شاهد و بیدون» را یک برنامه تعاملی عنوان کرد و گفت: در برنامه شهید و بیدون قسمت های مختلفی داریم که مثلاً با ارسال فیلم یا کاردستی مخصوص برنامه با ما ارتباط برقرار کنند برای استفاده در برنامه این برنامه دارای 200000 مخاطب فعال در فضای مجازی است که روزانه 2000 پیامک دریافت می کند شاید باور نکنید که برنامه به این میزان پیام پاسخ نمی دهد به همه پیام ها به فکر نصب ربات هستیم تا پیام های کودکان بی پاسخ نماند.

وی سپس به نظرسنجی های اخیر رادیو اشاره کرد و گفت: این برنامه در تلویزیون یک میلیون بازدید و دنبال کننده دارد و در نظرسنجی ها جایگاه خوبی دارد که نشان از موفقیت برنامه دارد. تلاش گروه حرفه ای، مجری خوب برنامه و مساعدت مدیران شبکه و همه دوستان این اتفاق فرخنده را میسر ساخت.

«ببین و بدون» تاریخ انقضا ندارد

العالمی به مزیت این برنامه پرداخت و گفت: «تماشا و بدون» تاریخ پایانی ندارد و در هر زمان و هر ساعت، سال و ماه قابل پخش است. هدف نرم افزار این است که همیشه قابل استفاده و جذاب باشد. از مدیران سازمان می خواهم که به برنامه های کودکان اهمیت بیشتری بدهند. هنگامی که برنامه محبوبی مانند «ببینم بدون» نامی شناخته شده می شود، بهبود کمی و کیفی آن به کمک بیشتری نیاز دارد.

وی در پایان درباره مجری این برنامه گفت: یکی از نقاط قوت برنامه که تحسین مخاطبان را برانگیخت، اجرای حسین اکبری است. این مجری که عاشق دنیای کودکانه است، تجربه خوبی در مدیریت برنامه های کودک دارد و به دلیل دانش و مهارتش، تیم برنامه با آرامش بیشتری برخورد می کند. امیدواریم با پخش کننده جوانمان بتوانیم در سال های آینده با تولید فصل های آتی برنامه «بی می بینم» برای بچه هایی که آینده سازان کشور عزیزمان ایران هستند برنامه ریزی کنیم.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist