اخبار اخبار تکنولوژی

اوج بارش پِرساوشی عصر ۲۲ مرداد/پنهان شدن ۵۰ درصدی شهاب‌ها

تبلیغات بنری


اوج بارش های پرساووشی در شامگاه 31 مرداد / 50 درصد شهاب ها زیر شلاق نور ربع اول ماه پنهان شده اند.

به گزارش مجله توژال؛ بارش شهابی پدیده ای رایج است که در طول سال رخ می دهد. این دوش ها که ذرات به جا مانده از دنباله دارها هستند، به نام صورت فلکی که کانون دوش در آن قرار دارد، شناخته می شوند.

وی با اشاره به وقوع بارش شهابی پارساوی در این ماه افزود: بارش شهابی پارساوی که برخی به اشتباه با حذف حرف «پ» موجود در زبان فارسی از آن به عنوان «پارساوشی» یاد می کنند. یکی از باران های معروف سالیانه است که خوشبختانه در تابستان می بارد و دمای هوا برای گذراندن یک شب کامل رصدی در شب های آن نسبتاً مناسب است.

آتیگی خاطرنشان کرد: جالب است که شهاب های رنگارنگ این بارش به ویژه گلوله های آتشین آن تقریباً یکی از ویژگی های بارز بارش شهابی پرفشار است.

مدیرعامل انجمن منجمان ایران علت بارش باران شدید دنباله دار را 109P/Swift-Tuttle عنوان کرد و اظهار داشت: این دنباله دار هر 133 سال یک بار به دور خورشید می چرخد ​​و ذرات باقی مانده از این دنباله دار با سرعت شگفت انگیز 210 هزار کیلومتر در هر روز حرکت می کنند. ساعت ساعتی که به جو زمین برخورد کردند!

وی افزود: با توجه به اینکه مرکز این بارش در نزدیکی خوشه باز صورت فلکی «سر شیطان» یا «پرساووشی» قرار دارد، این بارش را به نام بارش شهابی پرسافوشی می شناسیم.

به گفته این محقق نجوم، دنباله دار 109P در روز چهارشنبه 25 ژوئیه 1241 توسط لوئیس سویفت از نیویورک با استفاده از تلسکوپ شکستی به قطر 11 سانتی متر رصد شد، اما وی بلافاصله گزارشی از رصد این دنباله دار ارائه نکرد; چون فکر می کرد دنباله دار اشمیت را که تازه کشف شده بود دیده است.

عاطقی ادامه داد: هوراس تاتل 3 روز پس از دیدن لوئیس سویفت، دنباله دار مذکور را در رصدخانه هاروارد مشاهده کرد و نام این دنباله دار از نام این دو ستاره شناس گرفته شده است.

وی تایید کرد که این دنباله دار دنباله دار شماره 109 است که دوره مداری آن محاسبه شده است. آخرین باری که دنباله‌دار سویفت تاتل از خورشید دیدن کرد، روز شنبه 30 آذر 1371 بود و در کمترین مسافت در روز جمعه 30 تیر 1505 دوباره به مهر تابان باز خواهد گشت.

اوج باران

مدیرعامل انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به زمان اوج بارش شهابی پرساوشی در سال 1403 تصریح کرد: اوج بارش شهابی پرساوشی در سال جاری ساعت 17:30 روز دوشنبه 31 مردادماه و در تاریخ صبح یکشنبه تا سه‌شنبه 21 تا 23 مرداد، شرایط مناسبی را برای رصد باران فراهم می‌کند، اما ربع اول ماه که یک ساعت قبل از نیمه‌شب 22 آگوست غروب می‌کند، شرایطی را ایجاد می‌کند که ممکن است شاهد 50 درصد شهاب‌سنگ‌ها نباشیم. اوج بارندگی شدید امسال

وی تاکید کرد: بهترین زمان برای تماشای شهاب های این بارش از نیمه شب تا قبل از روشنایی آسمان صبح است تا بتوانیم شهاب های این بارش را در آسمانی تاریک و بدون نور آزاردهنده ماه رصد کنیم.

العتیگی افزود: پیش بینی می شود میزان بارندگی در ساعت (ZHR) برای این بارش به 90 شهاب در ساعت برسد و شهاب های کم نور به دور از مهتاب در حال عبور از آسمان به همراه گلوله های آتشین رنگارنگ زیبا با درخشندگی بالا دیده می شوند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال