اخبار اخبار فرهنگی

اهمیت نگاه فرا دولتی به «فرهنگ عمومی»

تبلیغات بنری


عاطفه خادمی در گفت و گو با مجله توژال با تاکید بر اینکه کشورها با فرهنگ عمومی خود در جهان شناخته و تعریف می شوند، گفت: فرهنگ عمومی حاوی روح و دانش حاکم بر خرده فرهنگ ها است و اساسا پیشنهادات اصلی فرهنگ یک کشور و آن را ارائه می کند. عناصر. هویت بر جغرافیا و توسعه آن تاکید دارد. این اهمیت به معنای تأثیر راهبردی حوزه فرهنگ عمومی بر عمق دیپلماسی فرهنگی یک کشور است.

وی افزود: در صورت توافق دولت‌ها، قانونگذاران و سیاست‌گذاران بر اهمیت توجه مستمر به حوزه «فرهنگ عمومی» و اتخاذ تدابیر لازم متناسب با متغیرهای این محیط، بهبود عملیات امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه که پر از امید است.

آسیب های بی توجهی به فرهنگ عمومی

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه آسیب های ناشی از بی توجهی به حوزه «فرهنگ عمومی» قابل ترمیم نیست، تاکید کرد: این جبران ناگزیر در حوزه «زمان» و «تأثیر» قابل بحث است. در بعد زمانی نیز باید در نظر داشت که تحولات در حوزه تحولات فرهنگی با سرعت بالایی در حال وقوع است. اگر این سرعت از سرعت درک و مدیریت فضای فرهنگی عمومی فراتر رود، ما را در حالت رکود قرار می دهد.

الکاظمی تصریح کرد: در چارچوب کار، بحث تلاش و اخلال در عرصه فرهنگ چه از سوی رژیم غربی و چه از سوی برخی در داخل کشور، موضوع مهمی است که حفاظت از میراث فرهنگی عمومی کشور را ضروری و ضروری می کند. لازم است. این حجم از غفلت فرهنگی که در تولیدات و مصارف فرهنگی مشهود است، چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

اهمیت حفاظت از فرهنگ

وی با اشاره به اینکه نظارت و صیانت از فرهنگ عمومی در جوامع معدودی مورد غفلت یا مذموم است، ادامه داد: مردم و متولیان امر فرهنگ باید به این امر توجه کنند و در حفظ این سرمایه تلاش کنند. مفاهیم والایی که فرهنگ عمومی ایران را در عرصه ارزشی و نظام هنجاری جامعه ایرانی اسلامی در طول تاریخ ساخته است، منحصر به فرد است.

تأثیر ماه محرم و آداب آن در فرهنگ عمومی جامعه

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه ایام محرم و شعائر آن فرهنگ ایثار و شهادت و پایداری در حق و معنویت را سالیان متمادی در عرصه عمومی جامعه ایجاد و حفظ کرد، گفت: این امور باعث ایجاد حسینی شد و فرهنگ آشوری با تمام مختصات آن تلقی عمومی و مراقبت از آن امری عمومی شد. این نمونه ها در زمینه توانمندی های فرهنگی ما بی شمارند، اما آنچه مهم است نحوه مقابله با آنها در حفاظت از آنها و میزان بهره مندی از این قابلیت هاست.

تأثیر شخصیت و سبک حاکمان بر فرهنگ

وی با تاکید بر اینکه انفعال در عرصه فرهنگ به ویژه فرهنگ عمومی عواقب بسیار سنگینی برای کشور خواهد داشت، گفت: کشورهای دنیا که میراث فرهنگی کمتری دارند، تمام توان خود را برای حفظ و اشاعه میراث فرهنگی خود به کار گرفته اند. توجه جدی به حوزه فرهنگ دارند. مایه تاسف است که از این حجم از میراث فرهنگی غفلت می کنیم و فضای فرهنگی خود را رها می کنیم.

دبیر شورای کل فرهنگ در پایان تاکید کرد: امیدوارم دولت ها از هر سو بتوانند حوزه فرهنگ را به عنوان یک عرصه مشترک ببینند و در جهت تقویت و توسعه آن گام جدی بردارند. البته در این بین نباید فراموش کرد که شخصیت و سبک داوری بیش از هر چیز دیگری موثر است. فرهنگ عمومی موضوعی است که فراتر از مرزهای ملی است. هر دولتی با هر سیاستی باید گام های دلسوزانه ای برای بهبود این حوزه مهم بردارد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال