اخبار اخبار تکنولوژی

انسان‌ها در طول زندگی خود توانایی یادگیری چند زبان را دارند

تبلیغات بنری


یک فرد در طول زندگی خود توانایی یادگیری چندین زبان را دارد

به گزارش مجله توژال؛ علاوه بر این، افرادی هستند که توانایی یادگیری و تسلط بر تعداد زیادی از زبان ها را دارند که به «چند زبان» معروف هستند.

البته برای اینکه فردی به عنوان کثرت گرا شناخته شود، تعریف دقیقی وجود ندارد که او باید بتواند به چند زبان صحبت کند. اما معمولاً افرادی که می توانند 10 زبان یا بیشتر صحبت کنند را می توان در این گروه قرار داد. میزان مهارت و توانایی استفاده از این زبان ها نیز نقش مهمی در چند زبانه بودن این افراد دارد.

در طول تاریخ، افراد زیادی بوده اند که توانایی استثنایی در یادگیری و تسلط بر چندین زبان را داشته اند. به عنوان مثال، جوزپه کاسپار مزوفانتی (1774-1849)، کاردینال ایتالیایی که گفته می شود به بیش از 38 زبان روان صحبت می کرد. سر جان بورینگ که از سال 1854 تا 1859 فرماندار هنگ کنگ بود نیز ادعا کرد که 200 زبان را می داند و می تواند به 100 زبان صحبت کند.

در تئوری، محدودیتی برای تعداد زبان هایی که مغز انسان می تواند یاد بگیرد وجود ندارد. البته ارزیابی و سنجش این موضوع بسیار دشوار است.

آیا یادگیری اصول اولیه صدها زبان یا درک عمیق چند زبان خاص دشوار است؟

در سال 2018، در گزارشی که توسط مجله نیویورکر منتشر شد، بسیاری از چند زبانی ها وقتی از آنها پرسیده شد که به چند زبان می توانند صحبت کنند، پاسخی مردد به این سوال دادند. بنابراین، شمارش تعداد زبان های آموخته شده نه تنها آسان نیست، بلکه ممکن است حتی مفید نباشد.

ریچارد سیمکات، چند زبان انگلیسی که کنفرانس سالانه چندزبانگی را سازماندهی می‌کند، در مصاحبه‌ای با نیویورکر گفت: «هیچ‌کس بر تمام جزئیات یک زبان تسلط کامل ندارد، اما آنچه جالب است این است که موضوع بیشتر توسط افرادی که فقط به یک زبان مسلط هستند، بزرگ شده است.»

همچنین مشکل دیگری در اثبات ادعاهای چند زبانه وجود دارد. اگر فردی ادعا می کند که به 10 زبان بسیار نادر در جهان مسلط است، آیا باید زبان مادری را از نقاط مختلف جهان جمع آوری کند تا ثابت کند که واقعاً به آن زبان ها مسلط است؟

داستان زیاد فدا نمونه معروف کسی است که ادعاهای زیادی در مورد تسلط بر زبان دارد. او لبنانی الاصل است و بیشتر عمر خود را در آفریقا و آمریکای جنوبی گذرانده است.

او تا سال 1998 پس از ادعای دانستن 59 زبان مختلف از جمله عربی، اسپانیایی و تاجیکی، رکورد بیشترین زبان های صحبت شده در کتاب گینس را در اختیار داشت. با این حال، بسیاری بر این باورند که بخش‌هایی از داستان او حداقل می‌گوید مشکوک به نظر می‌رسد.

در سال 1997، زیاد فدا در یک برنامه تلویزیونی شیلی به نام ““ویوا ال لونز” او در آنجا ظاهر شد که مورد سوال مخاطبان از نقاط مختلف جهان مانند مصر، فنلاند، ایران، روسیه، چین، یونان و هند قرار گرفت. بعداً معلوم شد که او در تسلط خود بر بسیاری از این زبان ها اغراق کرده و قادر به پاسخگویی به برخی سؤالات اساسی نیست.

او بعداً گفت که تهیه کنندگان برنامه که به دنبال جلب توجه بودند، به او نگفتند که برای برنامه زنده تلویزیونی تست خواهد داد. او در سال 2020 به روزنامه گفت“لا کوارتا” وی افزود: مدت زیادی است که تمرین نکرده ام. “حقیقت این است که باعث شرمندگی زیادی شد.”

چه به دو زبان صحبت کنید چه به 200 زبان، واضح است که مغز همیشه جایگاه ویژه ای برای زبان مادری دارد. پژوهشی که در اوایل سال جاری توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) انجام شد، مغز افرادی را که به چندین زبان مسلط بودند، بررسی کرد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که فعالیت مغز این افراد با گوش دادن به هر یک از زبان هایی که مسلط هستند افزایش می یابد، اما این الگو در زبان مادری آنها مشاهده نشده است. هر بار که این افراد به زبان مادری خود گوش می دادند، فعالیت در شبکه مغزی آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود.

اولینا فدورنکو، استاد علوم اعصاب در موسسه فناوری ماساچوست و یکی از محققانی که در این تحقیق شرکت کرده است، گفت: از آنجایی که پردازش زبان مادری در مغز به دلیل آشنایی با آن و استفاده از آن برای در مدت طولانی تر، فعالیت مغز هنگام شنیدن زبان مادری کمتر از صحبت کردن به زبان های دیگر است.

گفته می شود که تبدیل شدن به یک چند زبان واقعی یک کار بسیار دشوار است که به سال ها تلاش نیاز دارد، اما برای بهره مندی از مزایای یادگیری چندین زبان، نیازی به رسیدن به سطح فوق العاده ای از یادگیری زبان ندارید.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال 2020 نشان می دهد که چندزبانگی ممکن است شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد. بر اساس این تحقیقات، یادگیری زبان دیگر نمی تواند از زوال عقل جلوگیری کند یا پیشرفت آن را معکوس کند، اما می تواند به تقویت و بازسازی شبکه مغز کمک کند. این به ویژه در سنین بالا که مغز تحت استرس است مفید است، زیرا به توزیع فعالیت در شبکه مغز کمک می کند.

به طور کلی، یادگیری 10 زبان این فرآیند را 10 برابر موثرتر نمی کند، اما صحبت کردن به چندین زبان بعید است که به مردم آسیب برساند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال