انتشار کتاب جدیدی از سیروس شمیسا
بر اساس گزارش ایرانی اکونومیست، این شاعر، نویسنده و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی در مقدمه این کتاب نوشته است: 1. نقل قول ها از فضیلت صادق تر است، معمولاً جایی برای رد و تحقیق و شواهد مربوط به آن نیست. انشا و انشا، بیشتر دیدگاه ها و سلیقه نویسنده ای که یک عمر صرف مطالعه و نوشتن کرد، به چند نقطه رسید و ایده های خاصی پیدا کرد. هیچ اظهار نظری نمی کند، به همه چیزهای کوچک و بزرگی که ممکن است مربوط به استدلال باشد، اشاره نمی کند، به این منبع و آن منبع مراجعه نمی کند، بحث اصلی را در یک خلاصه و ساده بیان می کند. راه است و مردود است. امید او این است که خوانندگان در این بحث ها شواهد و انگیزه ای برای تحقیق و تأمل خود بیابند. البته گاهی این اصول را زیر پا می گذاشتم و قطعه ام شبیه یک مقاله (و همچنین یادداشت) می شد. مثلاً بحث والای فردوسی باید در شاهنامه می آمد، نه اینجا، اما آن زمان هنوز این مقاله را ننوشته بودم.
2. از بچگی نکاتی که به ذهنم می رسید یا تا چه حد برایم جالب بود را می نوشتم و الان چندین سال است که آنها را مرتب کرده ام.
این یک مسیر سریع در بیابان است
می گوید سواران همه رفته اند
3. قطعه نویسی و خاطره نویسی و امثال آن که برخی می گویند یک نوع ادبی است، در گذشته چندان رواج نداشت. در زمان ما، رولان بارت برخی از کتاب های خود را در نقد ادبی، نشانه شناسی و اسطوره شناسی به این سبک نوشت، از جمله رولان بارت رولان بارت، داستان عاشقانه، لذت متن. قبل از رولان بارت، رمانتیک ها نیز به آهنگسازی علاقه داشتند. از جمله نوالیس (نویسندگان پایان قرن هجدهم) قطعاتی (Fragmentie) نوشت که در چندین جلد منتشر شد و شامل اندیشه های فلسفی، مذهبی و عرفانی، هنر شعر و غیره (حتی فیزیک، شیمی و معدن) بود. ). نوالیس آثارش را گفت و گو با خودش نامید. مرحوم پل والری (1945) نیز آثاری در زمینه هنر دارد که شامل برخی از نامه ها، یادداشت ها، سخنرانی ها و مقدمه های وی می شود.
مثل نوشتن پاراگراف است. کتاب شیخ بهایی معروف است. حسن حسن زاده آملی در زمان ما کتاب «هزار و یک نکته» را نوشت که نکات و نکاتی است در حوزه آثار مؤلف و مسائل دینی و مذهبی (و گاه فلسفی و ریاضی و تاریخ علم).
4. نام آشناتر برای قطعات احتمالا قلم است. طرح در نقاشی طرحی است که او می کشد تا روزی بر اساس آن نقاشی بیافریند. اما قلممانزا مفهومی منفی دارد: سطحی و عجولانه، در حالی که قسمتها سطحی نیستند و معمولاً نکتهای را بیان میکنند. بارت در آثارش گاهی فقط برداشت های خود را از رویدادها و چیزها بیان می کند (مثلاً در «امپراتوری نشانه ها»). با این حال در رابطه با کارم به حقایق شاعرانه و موضوعات ادبی بحث برانگیز نیز اشاره کرده ام.
5. بدیهی است که اکثر این قسمت ها را می توان طولانی تر و مفصل تر با یادداشت نوشت، اما هدف من نوشتن یک مقاله یا پایان نامه نبود.
6. بحث های ادبی گاهی شبیه بحث های شعر و شعر یا سبک است و جایشان در کتاب قابل تغییر است، من آنقدر ناراحت نشدم و معمولا این موضوعات به هم مرتبط هستند.
7. و در پایان خواستم این کتاب را دوباره بنویسم تا نظم بهتری داشته باشد، اما شرایط مناسب نبود و نه قوای جسمانی و نه روحی ام اجازه این کار را نمی داد، بنابراین پذیرفتم که این کار را انجام دهم. این و امیدوارم که مورد قبول خوانندگان من است.
چه کسی به دلیل غمگین بودن بیشتر به شعر الهام می بخشد؟
در مورد این معنا یک نکته گفتیم و بس
از تمسخر دل حسودت غمگین مباش
شاید چیز خوبی در تو باشد
هیچ کس نباید این ترفند هذیانی را درک کند
نقش او این است که کهن الگوی چین باشد
جام شراب و خون دل را به کسی دادند
این وضعیت در دایره است
در مورد گل رز و گل، حکم ابدیت بود
قابیل شاهد بازار و پرده افکن است
اینطور نیست که حافظ را رندی فراموش کند
بگذار گذشته تا آخرین روز تاریخ بماند
کتاب «پاره ها: شعر و شعر، نقد ادبی، سبک شناسی» نوشته سیروس شمیسا در 497 صفحه و به قیمت 550 هزار تومان است.