اخبار اخبار فرهنگی

انتشار ترجمه‌ای از عباس نعلبندیان پس ۵۲ سال

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، این نمایشنامه در 96 صفحه و با قیمت 120 هزار تومان در انتشارات نریمان راهی بازار کتاب شده است.

در مقدمه این نمایشنامه می خوانیم: یوهان آگوست استریندبرگ متولد 22 ژانویه 1849 – 14 مه 1912 نمایشنامه نویس، نقاش و نویسنده سوئدی بود. استریندبرگ، نویسنده‌ای پرکار که اغلب مستقیماً از تجربیات شخصی خود استفاده می‌کرد، بیش از 60 نمایشنامه و بیش از 30 اثر داستانی، زندگی‌نامه، تاریخ، تحلیل فرهنگی و سیاسی در طول زندگی حرفه‌ای خود نوشت. او تجربه‌گرای جسوری بود که طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و اهداف نمایشی، از تراژدی طبیعی، درام تک‌نگاری، و درام تاریخی تا پیش‌بینی‌هایش از تکنیک‌های نمایشی اکسپرسیونیستی و سوررئالیستی را بررسی می‌کرد.

او را “پدر” ادبیات مدرن سوئد می دانند و رمان اتاق قرمز او (1879) اغلب به عنوان اولین رمان مدرن سوئدی توصیف می شود. استریندبرگ در سوئد به عنوان مقاله نویس، نقاش، شاعر و به ویژه رمان نویس و نمایشنامه نویس شناخته می شود، اما در کشورهای دیگر او را به عنوان نمایشنامه نویس می شناسند.

«طلبکاران» یک تراژیک کمدی طبیعی است این اثر توسط نمایشنامه‌نویس سوئدی، آگوست استریندبرگ، نوشته شده است که در اوت و سپتامبر 1888 در دانمارک به زبان سوئدی نوشته است. این نمایشنامه برای اولین بار در فوریه 1889 به زبان دانمارکی منتشر شد و در سال 1890 به سوئدی ترجمه شد. اعتبار دهندگان اولین بار در مارس 1889 در تئاتر داگمار کپنهاگ اجرا شد و به عنوان یکی از قوی ترین نمایشنامه های استریندبرگ در نظر گرفته می شود. خود استریندبرگ که در سال 1892 اعتبار دهندگان را “بالغ ترین کار” خود توصیف کرد.

اولین اجرای «بدهکاران» به 9 مارس 1889 در تئاتر داگمار کپنهاگ برمی گردد. زبان اصلی این نمایش سوئدی – دانمارکی و سبک آن تراژیک – کمدی – ناتورالیستی است. صحنه در یک اتاق پذیرایی در یک هتل تابستانی در کنار دریا است. آاین نمایشنامه در سال 1351 توسط عباس نعلبندیان در کارگاه نمایش به فارسی ترجمه شد.

آگوست استریندبرگ پس از خواندن نمایشنامه هنریک ایبسن هدا گابلر در سال 1891، در نامه ای خصوصی به یکی از دوستانش پیشنهاد کرد که نمایشنامه های او پدر و طلبکاران ممکن است بر ایبسن تأثیر گذاشته یا الهام گرفته باشد.

یان کولبرگ کارگردان استونیایی در سال ۱۹۹۲ بر اساس این نمایشنامه فیلمی ساخت. این فیلم که به زبان استونیایی با نام Võlausaldajad ترجمه شد، ترجه پنی در نقش تکلا، آروو کوکومگی در نقش آدولف و سولف لویک در نقش گوستاو بازی کردند.

در سال 2014 بن کورا بازیگر و کارگردان بریتانیایی نیز اقتباسی سینمایی از این نمایش با بازی کریستین مک کی، آندریا دک، بن کورا، تام بیتمن و سایمون کالو ساخت. Creditors، فیلمی بر اساس نمایشنامه استریندبرگ، در جشنواره بین‌المللی فیلم نوردیک ۲۰۱۵ در شهر نیویورک به نمایش درآمد. منتقد فیلم لاتین پست، دیوید سالازار، فیلم را “اولین پیروزمندانه” خواند، در حالی که سوزان هودر، منتقد فیلم Blazing Minds گفت: “Creditors فیلمی هوشمندانه تفکر برانگیز است که نقش های جنسیتی، جنسیت زنانه و ترس های مردانه را زیر سوال می برد. فیلم قابل تامل.” ” فیلم سرگرم کننده و سرگرم کننده. “مشاهده متقاعد کننده”

این کتاب دومین ترجمه ای است که عباس نعلبندیان توسط انتشارات نریمان در سال های اخیر منتشر کرده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال