اخبار اخبار تکنولوژی

از قانون دوام چه می‌دانید؟

تبلیغات بنری


ابوالقاسم رجبی – محقق و کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با مجله توژال، درباره قانون مدیریت اطلاعات و داده های ملی (تداوم) با اشاره به اینکه این قانون مربوط به دولت الکترونیک است، گفت: در صورتی که الکترونیکی است و دولت در دو قسمت در نظر گرفته می شود که یک قسمت آن پیشنهاد دولت الکترونیک و قسمت دیگر همکاری و هماهنگی پشت صحنه بین دستگاه ها و نحوه تبادل داده ها و اطلاعات بین دستگاه ها است. آنها

وی افزود: قانون ملی مدیریت داده ها و اطلاعات مربوط به زیرساخت های دولت الکترونیک در پشت صحنه است و از منظر ذی نفعان دولت الکترونیک ممکن است تعابیری داشته باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم از دید کاربر (شهروند یا شرکت) به آن نگاه کنیم، به گونه ای خود را نشان می دهد که آنها یک بار داده ها و اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار می دهند و اگر دستگاه دیگری به آن داده نیاز داشته باشد. ، سپس اطلاعات دیگر از کاربر جمع آوری نخواهد شد. در واقع این قانون بخش پشت صحنه ارتباطات سازمان ها را تنظیم می کند.

رجبی گفت: انتقال داده بین سازمان ها به دو صورت انجام می شود: اول اینکه وقتی سازمان‌ها می‌خواهند داده‌ها را انتقال دهند، می‌توانند یکدیگر را در این زمینه درک کنند. مشکلی که این وضعیت ایجاد می کند این است که ممکن است دستگاه اطلاعات کافی برای ارائه آن به دستگاه های دیگر را نداشته باشد در این صورت الکترونیکی شدن خدمات این دستگاه مشکل دارد، اما قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی کاری انجام می دهد. بین داده ها، دستگاه ها باید با قدرت و استانداردهای یک کارگروه تعاملی الکترونیکی معامله شوند و نیازی به سرگردانی بین دفاتر با فرم های کاغذی نیست. را

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: ساده ترین توضیح این است که به جای مراجعه جامعه کاربران یا شهروندان به ادارات، داده ها و اطلاعات آنها بین دستگاه ها رد و بدل می شود.

به گفته وی، قانون استحکام در برنامه هفتم توسعه وظایف متعددی دارد که باید در آیین نامه تصویب شود و موضوعی که وزیر ارتباطات به اجرای آن اشاره می کند، برنامه هفتم است. به عنوان مثال در ماده 66 برنامه هفتم توسعه، شرکت ها می توانند از طریق زیرساخت های ارائه شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به داده های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: در قانون ملی مدیریت داده و اطلاعات تاکید شده است که اگر قرار است اطلاعات بین دستگاه ها رد و بدل شود باید از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شود. این مشکل پیامدهای امنیتی نیز دارد، زیرا زمانی که شرایط تبادل داده بین دستگاه ها مشخص نباشد، نیروی متخاصم ممکن است تمام داده های ثبت شده در پایگاه داده را دریافت و تخلیه کند. زمانی که داده ها و اطلاعات بر اساس قوانین استاندارد و تحت نظارت مبادله شوند، این ریسک ها نیز اصلاح خواهند شد.

رجبی همچنین با اشاره به تفاوت قانون استحکام با قانون حمایت از داده‌ها، تصریح کرد: قانون حفاظت از داده‌ها حقوق کاربر موضوع داده‌ها را نسبت به داده‌هایش تعریف می‌کند و قانونی با رویکردی متفاوت از قانون الکترونیک است. دولتی که شامل بخش دولتی می شود و خصوصی می شود. بنابراین قانون حفاظت از داده ها نیز مهم است که در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید شده است اما در مجموع این دو قانون از هم جدا هستند.

تبلیغات بنری