اخبار اخبار سیاسی

اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست، کلید حل چالش‌های زیست‌محیطی در دولت چهاردهم

تبلیغات بنری


به گزارش سایت ایرانیان اکونومیست در اجرای اصل ۱۱۱ قانون اساسی، مقام معظم رهبری در نامه‌ای به سران قوا در تاریخ ۵ آبان ۹۴ سیاست‌های کلی محیط‌زیست را ابلاغ کردند که متن آن را پس از مشورت با گروه تعریف مصلحت نظام اصل ۱۵ نوشتند.

این سیاست‌ها با اشاره به ضرورت مدیریت جامع محیط‌زیست، بر پیشگیری و جلوگیری از گسترش انواع آلودگی‌های غیرقانونی، مدیریت تغییرات آب و هوایی، گسترش اقتصاد سبز، متعادل‌سازی و حفاظت از کیفیت آب‌های زیرزمینی و ارتقای دیپلماسی زیست‌محیطی تاکید دارند.

در سه ماده اول سیاست های کلی محیط زیست مدیریت جامع محیط زیست و بهبود شرایط زندگی ذکر شده.

«مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع زیستی (مانند هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) بر اساس ظرفیت و پایداری اکوسیستم به‌ویژه با افزایش ظرفیت‌های قانونی و ساختاری با رویکرد مشارکتی مردمی، موضوعی است که ماده ۱ از این بیان شده است.

در مواد 2 و 3 بر “ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست” و “اصلاح شرایط زندگی به منظور برخورداری جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی” تاکید شده است.

آلاینده ها به این موضوع در مواد 4 و 5 اشاره شده است. ماده 4: «جلوگیری و جلوگیری از انتشار آلودگی غیرقانونی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، اعمال مجازاتهای مؤثر و بازدارنده برای آلوده‌کنندگان و مخربان محیط‌زیست و الزام آنان به جبران خسارات» و «نظارت و کنترل مستمر منابع». آلودگی.” و عوامل هوا، آب، خاک، آلودگی صوتی، امواج مخرب، تشعشعات، تغییرات نامساعد اقلیمی و لزوم رعایت استانداردها و شاخص های زیست محیطی در قوانین، مقررات، توسعه اراضی و برنامه های آموزشی.

ماده 6 ب تهیه اطلس اکوسیستم ایالت به بهره برداری از منابع طبیعی با توجه به ظرفیت محیطی اشاره و تاکید می کند. بر اساس این ماده، «تهیه اطلس زیست کره کشور، حفاظت، احیاء، بهبود و توسعه منابع طبیعی تجدیدپذیر (مانند دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، سدها، مخازن، سفره‌های زیرزمینی، جنگل‌ها، خاک‌ها، مراتع و به ویژه ضروری است. حیات وحش) و اعمال محدودیت های قانونی در استفاده از این منابع با توجه به توان اکولوژیکی آنها (ظرفیت مجاز (و قابلیت تجدید آنها) بر اساس معیارها و شاخص های پایداری، مدیریت اکوسیستم های حساس و ارزشمند (مانند پارک های ملی و طبیعی). بناهای تاریخی) و حفاظت از ذخایر ژنتیکی و ارتقای آنها در سطح استانداردهای بین المللی در دستور کار قرار گیرد.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از کشورهای در معرض خطر تغییرات اقلیمی است. گرم شدن کره زمین الگوهای بارندگی را تغییر داده و شدت و مدت خشکسالی ها و فراوانی رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل را افزایش داده است و سیاست های زیست محیطی عمومی بر لزوم مدیریت تاکید کرده است. تغییر آب و هوا وی بر اساس ماده 7 این سیاست ها تاکید می کند: «مدیریت تغییرات اقلیمی و مقابله با تهدیدات زیست محیطی از جمله بیابان زایی، گرد و غبار به ویژه گرده های ریز، خشکسالی، عوامل عفونی میکروبی و رادیولوژیکی و توسعه آینده نگری و دانش» ضروری است. “پدیده های زیست محیطی و مدیریت آنها” را می توان اظهار نظر کرد

گسترش اقتصاد سبزموضوعی است که در قالب ماده 8 به آن پرداخته شده و به «صنعت کم کربن، استفاده از انرژی های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، مدیریت پسماند و بهداشت با بهره گیری از مزیت های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی» مربوط می شود. قابلیت ها و قابلیت ها.» اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و اصلاح الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی به‌ویژه ترویج سوخت‌های دوستدار محیط زیست و توسعه انرژی‌های سبز و غیرسبز. رفسیلی تاکید می کند: حمل و نقل عمومی سبز، از جمله برق و افزایش حمل و نقل برای همه، به ویژه در شهرهای بزرگ.

در عین حال استفاده بیش از حد منابع آب زیرزمینی پیامدهایی مانند فرونشست زمین که 9 سال پیش در قالب ماده 9، لزوم «تعادل و حفظ کیفیت آب های زیرزمینی از طریق اجرای مدیریت آب، آبخوان داری و مدیریت آب های زیرزمینی» را به همراه داشت. عوامل کاهش مصرف آب های زیرزمینی وی تاکید کرد: خیر، ورود آلاینده ها را کنترل کنید.

مواد 10 و 11 به حفاظت از محیط زیست از جنبه های دیگر اشاره می کند: در ماده 10 «تاسیس سیستم حسابرسی زیست محیطی در کشور از نظر ارزش‌ها و هزینه‌های زیست‌محیطی (تخریب، آلودگی و مرمت) در حساب‌های ملی و در ماده 11 تا «حمایت و تشویق سرمایه گذاری ها و فناوری های دوستدار محیط زیست. استفاده از ابزارهای مناسب از جمله مالیات سبز ذکر شد.

مواد 12 تا 14 ب موضوعات فرهنگی و علمی با محیط زیست مرتبط است. ماده ۱۲ «تدوین اخلاق زیست‌محیطی، ترویج و نهادینه‌سازی اخلاق زیست‌محیطی بر اساس ارزش‌ها و الگوهای سازنده ایرانی-اسلامی» و ماده ۱۳ «ترویج مطالعات و تحقیقات علمی و بهره‌مندی از راهکارهای نوآورانه و سازنده زیست‌محیطی بومی». تجربه در حفظ تعادل بیوم ها و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زندگی.

در اصل 14 نیز بر گسترش آگاهی عمومی برای حفظ محیط زیست و «گسترش سطح آگاهی، معرفت و بصیرت نسبت به محیط جامعه و ارتقای فرهنگ و معارف دینی با مشارکت و مسئولیت اجتماعی بویژه امر به معروف و نهی از منکر» تاکید شده است. انکار حفاظت از محیط زیست همه چیز در نظر گرفته شده است “سطوح و طبقات جامعه.”

سیاست عمومی محیط زیست پس از اشاره به موضوعاتی مانند مدیریت یکپارچه محیط زیست، آلودگی زدایی، گسترش اقتصاد سبز، آموزش و فرهنگ، در مقاله پایانی به جنبه بین المللی محیط زیست پرداخته است. بر این اساس ماده 15 ترویج دیپلماسی محیط زیست با «تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی آب»، «توسعه روابط و جلب همکاری‌های هدفمند و مؤثر دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه محیط‌زیست» و «استفاده مؤثر بین‌المللی توصیه شده». فرصت ها و مشوق ها در حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری ها و نوآوری های مرتبط.

به گزارش توژال، با بررسی سیاست های عمومی محیط زیستی می بینیم که اگرچه اقدامات لازم برای اجرای آن ها انجام شده است، اما تا رسیدن به این پانزده ماده فاصله زیادی وجود دارد. محمد مجابی – رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام – نیز می گوید: با توجه به اینکه درصد زیادی از این سیاست ها اجرایی نشده است، اگر برای اجرای این سیاست ها تلاش کنیم، می توانیم مشکلات زیست محیطی کشور را حل کنیم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال