اخبار اخبار فرهنگی

اتهام زنندگان به وزارت ارشاد قیامت را در نظر بگیرند

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، محمد هاشمی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم از مرحله انفعال وارد دوران شکوفایی، اقتدار، پویایی و نفوذ شد.

وی به فعال شدن بسیاری از شوراها مانند حوزه هنری و شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: فضای تعاملی و تصمیم گیری خوبی با حضور عوامل ارشد مدیران هنری و تأثیرگذاران ایجاد شد و اردوی فرهنگی برگزار شد. با احیای شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور و استان ها ایجاد شد.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جلسات دوره ای شورای فرهنگ عمومی را دلیلی بر رخدادهای مهم و فرخنده در کشور دانست و تصریح کرد: تصویب سند موسیقی، بنیاد شهرهای خلاق شورای ملی انیمیشن صنایع فرهنگی عناوین و مصادیق شکوفایی، پویایی و تأثیرگذاری در عرصه فرهنگ هستند. بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را قضاوت کنیم و میزان اثربخشی و موفقیت آن را در میدان و در واقعیت بسنجیم.

الهاشمی گفت: با تصویب سند موسیقی، حرمت قانون محفوظ ماند. در گذشته مجوزهای صادر شده بارها به بهانه های مختلف نقض شد و با تصویب این سند، اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردانده شد.

وی با اشاره به شکوفایی عرصه موسیقی و اجرای تئاتر در فضای باز گفت: جادوی اجرا در تخت جمشید توسط دولت سیزدهم شکسته شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زمانی که دولت تحویل داده شد، به دلیل ابتلا به کرونا و مرگ روزانه 700 نفر با رکود در حوزه عمومی و اجتماعی مواجه بودیم و یکی از اولین چیزهایی که در آن دوران حساس دچارش شدیم این بود. فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی با فعالیت های پزشکی و بهداشتی دولت سیزدهم، رکود کرونا و بازگشت رونق به فضای هنری کشور بود.

معاون حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وقایع سال 1401 گفت: پس از عادی شدن فعالیت های فرهنگی و هنری، با حوادث سال 1401 مواجه شدیم و برخی از خارجی ها اصل را مورد هدف قرار دادند. فرهنگ و هنر کشور و هنر و هنرمندان این کشور را تحریم کردند و این اولین آسیب به مردم و دومین آسیب به هنرمندان بود.

وی با اعلام فعالانه راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با اتخاذ راهبرد صیانت از هنرمندان و بازگرداندن رونق به فضای فرهنگی و هنری کشور، کار را پیش بردیم و راه را با قوت ادامه دادیم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی برای کسب آرای اندک به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتهامات واهی، واهی، نمادین و زرد زدند. امیدوارم هر کس این حرف ها را زد به خدا و روز قیامت فکر کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ افزود: از ابتدای اغتشاشات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حمایت از هنرمندان، بر اساس برخی رفتارها با هنرمندان ارتباط برقرار کرده و آنها را توجیه کرده است. از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه وارد دستگاه قضایی و امنیتی شدند و این وزارتخانه برای حفاظت و حراست از هنرمندان در میانه میدان ایستاد.

وی به جلسات متعدد فردی و گروهی با اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه به منظور رفع مشکل اشاره کرد و گفت: تلاش شده تا آسیب جدی به فضای فرهنگ و هنر وارد نشود و پاسخی دریافت کردیم. آنها را به حداقل رساند و باید به دریای پهناور نگاه کرد.

وی هنرمندان کشور و رویدادهای فرهنگی و هنری آن را سرمایه های ملی و دارایی مردم دانست و گفت: با تلاش های مرمتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رفع مشکلات معدود افرادی که دارای قضائی و شبه قضایی هستند. مشکلات، این فضا کاملا دوستانه و پویا شده است.

وی با تاکید بر تلاش این وزارتخانه برای ایفای نقش میانجی خود در ایجاد فضایی برای فعالیت های فرهنگی برای همه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، گفت: متأسفانه برخی از سیاسیون که رونق و تعامل فرهنگی را دوست نداشتند، برای ثبت نام در این دولت تلاش کردند و اقدام کردند. اظهارات غیرصادقانه و بی تدبیری که با آمار واقعی در صحنه مغایرت دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح استانداری در کنار هنرمندان و قانون است.

وی یکی از اتفاقات مهمی را که باعث تحول در دولت سیزدهم در حوزه بودجه های فرهنگی شد، اعلام و تشریح کرد: گذشته از افزایش معمول سالانه بودجه، در تعریف سه گام بودجه، تحولی واقعی در بودجه ایجاد کردیم. در این منطقه. از فرهنگ.

معاون حقوقی و امور مجلس گام اول را در سال 1401 هجری شمسی بند ز تبصره 9 قانون بودجه ذکر کرد و افزود: مقرر شد تمامی دستگاه های اجرایی کشور دو درصد از بودجه خود را در حوزه فرهنگی استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: در سال 1402 هجری شمسی بر اساس تبصره 9 قانون بودجه سالانه دستگاه های دولتی و شرکت های دولتی موظف شدند یک درصد از بودجه خود را به عرصه فرهنگی اختصاص دهند.

الهاشمی ادامه داد: گام سوم تحول در سال 1403 هجری شمسی بر اساس بند ب تبصره 13 اصلاحات و مؤسسات، شرکت ها و مؤسسات دولتی وابسته به دولت مکلف به واریز درصدی به حساب خزانه شدند و در در صورت کمبود، درصدی به خزانه واریز می شود. امکان برداشت درآمدهای برآورد شده برای این فقره تقریباً 36 HIM بوده و در جداول بودجه برای هزینه های ادارات مختلف و کارهای خاص تخصیص داده شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رویداد بزرگ روایتی از تلاش‌های قانونی، مجلس، دولتی و مالی دانست و گفت: یکی از محورهای جدی، اصلی و اساسی دستاوردهای دولت است. دولت شهید رئیسی توجه ویژه و عملی به شهرها و تمرکززدایی دارد که منجر به تشکیل ستاد شهید آوینی در استان ها به منظور تقویت بخشداری مرکزی شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پایان اعلام کرد: برای اولین بار در دولت سیزدهم بودجه فرهنگی در برخی شهرها در یک سال بیش از 20 برابر شد و در عمل اقدامات تمرکززدایی انجام شد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال