اخبار اخبار فرهنگی

آیین اختتامیه هجدهمین «جایزه شعر خبرنگار» برگزار شد

تبلیغات بنری


اختتامیه هجدهمین دوره جایزه شعر خبرنگار برگزار شد

به گزارش روزنامه توژال خبرگزاری شعر ایران-ترنا: اختتامیه هجدهمین دوره جایزه شعر روزنامه نگار، علی رضا بهرامی، دبیر جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران با حضور جمعی از شاعران و فرهنگیان نخبه در محل برگزار شد. کافه فلسفه

علی رضا بهرامی با بیان اینکه این محفل شعری به مدت هجده سال به صورت مستقل و ساده توسط جمعی از شاعران و خبرنگاران برگزار شد، گفت: این جایزه همچون سال های گذشته در سه بخش اصلی انتخاب کتاب شعر سال در حوزه ادبیات، معرفی شاعران بدون کتاب و تجلیل از یک عمر فعالیت شعری برگزار شد.

بخش های مختلف جایزه شعر خبرنگار:

انتخاب کتاب شعر سال: این بخش محور اصلی جایزه است و به بهترین کتاب های شعر سال در حوزه ادبیات تعلق می گیرد.

معرفی شاعران بدون کتاب: در این بخش، شاعرانی که کتاب ندارند و هنوز کتابی منتشر نکرده اند، اما آثارشان به اندازه یک مجموعه شعر می رسد، در این بخش معرفی می شوند. این بخش به شناسایی استعدادهای جدید شعری از سراسر کشور و معرفی آنها به رسانه ها، شرکت های شعر و جامعه شعر کمک می کند.

تجلیل از فعالان عرصه شعر: در این بخش از بزرگان عرصه شعر تجلیل می شود. در این دوره از محمدعلی بهمنی به پاس نیم قرن فعالیت شعری تجلیل شد. سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج، مفتون امینی، محمدعلی سیبانلو، جواد مجابی، علی باباشاهی و محمدباقر کلاهی اهری از دیگر افرادی که در سال های گذشته تجلیل شده اند می توان نام برد.

اختتامیه هجدهمین دوره جایزه شعر خبرنگار برگزار شد

محمدعلی بهمنی: حامی جوانان و شاعران نسل جدید

سمانه نائینی، فعال رسانه ای و شاعر، در معرفی محمدعلی بهمنی به ویژگی های ارزشمند وی اشاره کرد. نائینی از حضور بهمنی ابراز خرسندی کرد و مهمترین ویژگی وی را دوستی، صداقت و آشنایی گسترده دانست. او اشعار بهمنی را با زبانی ساده و عمیق با ابداعات جدید و متر روانشناختی برای تمرین عاشقان متر عروضی عرضه کرد. نائینی همچنین به تأثیر محمدعلی بهمنی بر شعر معاصر و ارتباط خوب او با شاعران نسل امروز اشاره کرد.

سمانه نائینی اسامی حسین منزوی، سیمین بهبهانی و محمدعلی بهمنی را در شناسایی آهو پس از نما موثر دانست. وی با تاکید بر اینکه این شیوخ از پلی که نستانی ها از غزال ساخته بودند گذشتند و غزالی معاصر را به ما تقدیم کردند و شیوه استفاده از واژه های امروزی را در زبان امروز به ما یادآوری کردند.

در این راستا، حفظ استقلال در اندیشه شاعرانه، بدون اتکا به فشار جریان های رایج، یکی دیگر از جنبه های ستودنی تأثیر استاد بهمنی بر شعر امروز است. نکته مهم دیگر حضور استاد بهمنی در کنار جوانان و نسل امروز است. این همراهی برکات فراوانی به نسل شاعرانی داد که هدایای فراوانی تقدیم کردند.

سرانجام تواضع خود را در سطر آخر شعرش مجسم کرد:

«فرق شعر خروشان و بهمن در نهاد سکوتی که تنهایی به من آموخت چیست؟»

اختتامیه هجدهمین دوره جایزه شعر خبرنگار برگزار شد

در ادامه این نشست، عبدالجبار کاکایی درباره محمدعلی بهمنی گفت: اگر می خواهید نزد استاد بهمنی محبوب شوید، مثل شعرهای استاد بهمنی باشید.

همانطور که اسماعیل امینی گفت: محمدعلی بهمنی با همه فرهنگ ادبی اش یک انسان معمولی است و ما به این افراد عادی در جامعه نیاز داریم.

حمیدرضا شکرسری گفت: تغییرات در گفتمان های ادبی در زمان ما با سرعت بیشتری رخ می دهد، استاد بهمنی با وجود تسلط بر شعر سنتی، از نظر واژگان، فضای شعری و نوع سرودن در غزل نقش مدرنی داشت.

در پایان این مراسم محمدعلی بهمنی با قرائت شعری کوتاه از مهمانان پذیرایی کرد و علی رضا بهرامی از وی تجلیل کرد.

اختتامیه هجدهمین دوره جایزه شعر خبرنگار برگزار شد

برگزیدگان هجدهمین دوره جایزه کتاب شعر سال ایران به انتخاب «خبرنگاران»

بخشی از یک عمر دستاورد شاعرانه

تجلیل از محمدعلی بهمنی به پاس بیش از 70 سال انتشار شعر و بیش از نیم قرن انتشار کتاب شعر، حضور مؤثر وی در کارنامه هنری غزل و عرصه ترانه سرایی.

بخش سالنامه

با تشکر از رسول سمیه (آداب ازدواج در خانه ابوظبیه)، خانم فاطمه الموسوی (اعتیاد به الکل) و نعمه معماریان (آزادی از خود)

تعیین کننده:

“مه آینده را پاک می کند” توسط صابر سعدی پور

بخش ویژه شاعران بدون کتاب

مقام اول: راضیه اسماعیلی از اصفهان

مقام دوم مشترک: مهدیه رشیدی از بابل، سولماز نعمتی از اردبیل و فرد قربانی از مشهد.

مقام سوم: مجتبی هوشیار محبوب از کرج

بخشی از تحقیق در شعر

(موضوع این درس شعر زنان ایرانی است)

تحقیق: «وجود و ضرورت زنانگی در شعر» اثر سارا ناصر ناصر

کتاب تحقیق: شورش ریشه‌دار/ بررسی سبک‌شناسان شعر معاصر زنان اثر H.H. Henry، Shaista Seabas

هیئت داوران هجدهمین دوره جایزه کتاب شعر سال ایران توسط خبرنگاران انتخاب شدند:

سعید اسلام زاده، علیرضا بهرامی، امیرشهاب رضویان، پوریا سوری، شهاب شهرزاد، عباس کریمی عباسی، حسن گوهرپور، محمد مفتی و سمانه نینی.

شاعران و فعالان فرهنگی مانند: قطب الدین صادقی، رضا شالبوان، امید صباغ نو، بوریا پلیکان، عاطفه مهاشی، الهی کاشانی، سعید زری محمدی، فرشتی فرغانی، هایده هادوی، علی شهیدی، سعید اسلام زاده، پدرام نافر. بختیاری افسانه حسنیه، مینا مدیری صانعی، احسان محصوری، محمدرضا میرزایی، آزاده هاشمی، امیر فلاح، مجتبی هوشیار محبوب، محمدجواد خرازی فرد، حسین نامجو، نیما معماریان، رسول سیمیا، کیوان گلزارنیا، سمیرا عرب زهرا، سمیرا عرب زهرا. در این مراسم جواد آذر، سینا السلیمی، سید محمد طباطبایی و دیگر مهمانان ارجمند حضور داشتند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال