آیینهای ایرانی حاجتخواهی در ۱۳ رجب؛ از آش مخصوص تا آردِ قرضی همسایه!
امین الله علیمرادی در اولین بخش از گفتگوی تفصیلی با یک اقتصاددان ایرانی با اشاره به اینکه ماه رجب یکی از سه ماه موسوم به ماه خدا همراه با شعبان و رمضان است، گفت: بسیاری از مراسم مذهبی و اعیاد. در ابتدا، میانه و انتهای آن در فرهنگ مردم ایران شکل گرفته است. از جمله این اعیاد، میلاد امام محمد باقر (ع) در ماه رجب، ولادت امام هادی (ع) در دوم ماه رجب، لیلا الرغائب در اولین شب جمعه ماه رجب است. میلاد حضرت علی (ع) در 13 رجب، اعمال عید اعتکاف و ام داود در نیمه این ماه، مراسم پیامبر (ص) در 17 یا 27 رجب (مطابق سنت ها سنی و شیعه)) و مراسم عجب العجب در آخرین روز ماه رجب و شب اول شعبان.
وی افزود: در این میان میلاد حضرت علی (رض) در فرهنگ شیعه ایران با آداب مختلف و مفصلی از جمله جشن میلاد، نورافشانی و آذین بندی، پوشیدن لباس نو، تبریک، دعوت، جشن، مدیحه سرایی برگزار می شود. و ولادت، سخنرانی، توزیع شیرینی و شیره، تبادل هدایا، جشن وقایع خالق، دیدار با سادوت، هدیه دادن، نامگذاری جدید. کریسمس، دیدار و جشن روز پدر.
از ایشیحرام چه می دانید؟
این پژوهشگر سرشناس فرهنگی به تبیین برخی از جلوه های مراسم میلاد حضرت علی (ع) در ایران پرداخت و گفت: کلاتین نوبران ساوه روز سیزدهم ماه رجب روز «عش حرام» است; یعنی بر اساس باورهای قدیمی مردم این منطقه، کار در این روز حرام و گناه است. بنابراین روز عاشورا حسینی و رحلت پیامبر(ص) «اشاهیحرام» محسوب می شود.
وی افزود: در برزک کشون همچنین در زمانهای قدیم کوچهها و معابر را با چراغهای موشی و بعدها با چراغهای باد تزئین میکردند، اکنون با چراغهای برقی و مهتابی و لوازم تزئینی مدرن تزیین شدهاند. در قدیم به جای لباس ها و پرچم های امروزی، قالی یا فرش های کوچک بر درب خانه ها می آویختند و مراسم بسیار زیبایی برگزار می شد. از آنجایی که در آن زمان مساجد زیادی وجود نداشت، بیشتر این مراسم در مساجد چهار جانبه برگزار می شد. این خانه های چهار ضلعی به شکل خانه ای قدیمی مربع و مستطیل شکل با تیرهای چوبی و راهرویی بسیار زیبا است که برای مردم مقدس و مهم بوده و مردم به آن اعتقاد داشتند. در خدمتکار شن در این روز صدها نفر به دور گردن خود ریسمان سبز می بندند.
این پژوهشگر فرهنگ عامه ادامه داد: تین نوبران Save Fort Village مردم روستا از طریق شخصی به نام چاوش مردم را از روز میلاد حضرت علی (ره) آگاه می کردند. در نگران کننده روش دعوت از مهمان از طریق کارت دعوت یا تلفن می باشد. همچنین این امکان وجود دارد که به یک سلبریتی اطلاع دهید تا همه را دعوت کند. این شخص «دانگ کر» نام دارد.
به گفته وی در اسفرورین بویین زهرو شب سیزدهم رجب به «عید قربان» معروف است و بیشتر مردم در این روز جشن می گیرند.
توجه ویژه کشتی گیران به میلاد حضرت علی (ع)
علیمرادی گفت که در شهرستان همدان مراسم ولادت امیرالمومنین علی (ع) علاوه بر مساجد زورخانه ها و در میان رزمندگان و پهلوانان از شکوه و نفوذ خاصی برخوردار است. مساجد و خانقاه ها برای جشن میلاد حضرت علی (ع) و روز بعثت پیامبر (ص) تمیز و آماده می شوند. مربیانی از مناطق دیگر دعوت می شوند و از فضیلت و اهمیت این ایام بزرگ و پربرکت (میلاد حضرت علی (ع) و یا بعثت پیامبر (ص)) صحبت می کنند و سپس با شیرینی از حاضرین پذیرایی می کنند. همچنین در اکثر زندانها شاهرود در این روز جشنواره گلریزان برگزار می شود و برای نیازمندان و زندانیان کمک جمع آوری می کنند.
از آداب و رسوم روز سیزدهم ماه رجب صحبت کرد آنها دارند وی همچنین توضیح داد: در این شهر کسانی که گفته می شود در خانه های خود جشنی برپا می کنند و آهنگ تولد می خوانند و بر سر مهمانان شیرینی و شکلات می ریزند و نیازمندان شکلات را به نیت خود می برند و اگر نیاز برآورده می شود، شکلات به همان خانه ارسال می شود و آن را روی میهمانان بریزید. از سوی دیگر به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) در مساجد و تکیه ها و منازل شهر به مدیحه سرایی و مدیحه سرایی میلاد حضرت علی (ع) پرداختند، مراسمی که تا کنون بدون تغییر باقی مانده است. تا کنون
صداهای تولد و موجودات
این پژوهشگر سرشناس فرهنگی درباره اشعار و سرودهای خوانده شده در روز میلاد حضرت علی (ره) در نقاط مختلف کشور گفت: برج سردار کهگیلویه شعر «علی گویم، علی چویم/ علی و راه ایمانم/ علی و چنانم» خوانده می شود. در بیجار برای جشن کریسمس آوازهای شاد می نوازند و طبل می زنند و کریسمس می خوانند. مردم نیز جمع می شوند و با کف زدن و هلهله، محبت خود را به اهل بیت(ع) نشان می دهند. در سر به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) اکثر مردم این مداحی را می خوانند: «علی ارباب دراویش/ علی دشمن اندیشه آنهاست/ علی جان من است/ علی جان من است/ علی جان من است». / علی آغاز ایمان / علی جان من / جان من / علی راهنمای من / علی جان من علی است.
وی ادامه داد: در شهرضا در روز میلاد حضرت علی (رض) اشعار مرحوم الهی قمشه ای خوانده می شود که معروف ترین آن با این بیت آغاز می شود: «در 13 رجب عیانشاه دین ظهور کرد/ کعبه قبله صالحان شد». در این روز اشعار زیبایی در سراسر ایران تلاوت می شود.
رسمی برای اولین فرزندان خانواده
به گفته علی مرادی، در روز میلاد حضرت علی (ع) توزیع شربت، شیرینی، چای، شیر، شیرینی، شکلات، خرما، بستنی، میوه، کیک، کلوچه و … رایج بود. و محله ها به شیوه این روز احترام می گذارند. اما در بعضی جاها به آداب و رسوم خاصی هم مربوط می شود; در ذخیره کنید مرسوم است که پسر بزرگ خانه شیره بدهد; اگر فرزند اول پسر است شیره را بین مردان و اگر دختر است بین زنان تقسیم کند.
وی با اشاره به سنت رد و بدل شدن هدایا از جمله پول تمبر در روز میلاد حضرت علی (رض) گفت: اعطای پول با کتیبه ها و علائمی مانند «علی مولحق و حق ما علی»، «علی» ولی الله، «میلاد». «مولی المحدین علی بن ابی طالب»، «ملا این علی ملا را نشناختم»، «لا فتی الا علی لا سیف الا». ذوالفقار» و… بسیار محبوب هستند. . در گذشته علاوه بر پول تمبر، هدایای دیگری رد و بدل می شد که مردم برای برکت درآمد خود آن را دریافت می کردند و نگه می داشتند.
این فرهنگ پژوه سرشناس در ادامه گفت: در چنین روزهایی معمولاً تازه عروس و بچه ها مورد محبت اطرافیان قرار می گرفتند. در حال حاضر در برخی جاها مرسوم است که در روز میلاد حضرت علی (رض) به افرادی که نامشان علی است هدیه می دهند. کودکان نیز در روز میلاد حضرت علی (رض) از بزرگترها عیدی می گیرند.
وی افزود: مردم روستای میاندی شهرستان فسا در روز ولادت مانند روز میلاد حضرت علی (ع) در مسجد جمع می شوند و از بانیان مجلس هدایایی دریافت می کنند که خرج آن را هم خیرخواهان می دهند. سپس هدایایی به فرزندان مجرد یا کسانی که پس از سال ها صاحب فرزند شده اند اهدا می شود.
از نگاه به تقویم تا اشکش روز سیزدهم رجب
علیمرودی خاطرنشان کرد: مردم با آن روز تلاش می کنند تا در روزهای مهم و بزرگی مانند میلاد حضرت علی (ع) از برکات آن برخوردار شوند. برخی در این روز مراسم مختلفی مانند عروسی، ختنه، داد و ستد، مسافرت، بریدن لباس، ساختن چادر زنان، خرید و خانه تکانی، نام گذاری فرزندان و دیگر کارهای خیر مانند دادن خمس و زکات در این روز را انجام می دهند.
وی از صدقات و هدایایی که به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) توزیع می شود، گفت. کشمیر برای بیش از 5000 نفر صبحانه سرو می شود. در این روز، حضرت امام جعفر صادق (ع) در حسینیه حلیم آرام می گیرد. همین طور در مرجعیت امام سجاد علیه السلام و برخی دیگر از حسینیان و تقیه ها ثابت شده است و به مردم صبحانه حلیم می دهند که مردم هم می خورند و هم حلیم با خود می برند. این حلیم تقریباً شبیه مدرسه مشهد است که اهالی آن را بسیار دوست دارند. همزمان غذای علی در خانه ها پخته می شود. این آش که به معنی جو است در بین خانم هایی که صبح یا عصر سیزدهم ماه رجب آن را می پزند و بین خود تقسیم می کنند بسیار محبوب است. البته اگر آقایان به دستشان برسد حتما این سوپ را می خورند.
این پژوهشگر فرهنگ عامیانه ادامه داد: برخی از زنان همسایه و اقوام خود را به آشپزی و مداحی دعوت می کنند و پس از مداحی هر آنچه را که نذر کرده اند مانند کیک، آب میوه، چای، پوست زرد و شکلات با احترام تقدیم می کنند. بین آنها حاضران به اشتراک خواهند گذاشت. تقسیم می کنند و به آنها خدمت می کنند. کسانی که به دلیل کسالت نمی توانند بیایند به خانه می برند، زیرا معتقدند این ظروف برکت دارد و بیمار شفا می یابد.
وی افزود: در گرگان در گذشته برای برخی از زنانی که بچه دار نمی شدند یا فرزندانشان پس از تولد فوت می کردند. پدر یا مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ نذر کرده اند که در روز میلاد حضرت علی (ع) یا ایام تعطیلات ماه رجب از یک تا سه روز روزه بگیرند تا فرزندشان سالم باشد یا خداوند به آنها اجر دهد. کودک سالم
«دومی علی» و همسایه هایی که «آرد» قرض می دهند!
علیمرادی خاطرنشان کرد: در ذخیره کنید در شب سیزدهم ماه رجب در خانه ها سفره مخصوصی می گذارند که به آن سفره علی (ع) می گویند، کشمش را بین همسایه ها و سر سفره ها تقسیم می کنند و آرد را تا آنجا نگه می دارند. سال بعد، و کشمش در آنجا گذاشته می شود. دو روز مانده به ولادت حضرت علی (رض). آرد را با دو عدد تخم مرغ و چهار حبه سیر (حدود ۷۵ گرم) ماست مخلوط کرده و به شکل کیکی به نام مبارک حضرت علی (ع) درست می کنند و روی سفره می گذارند. البته هنوز مقداری از آرد را برای سال بعد نگه می دارند و گاهی به همسایگان خود قرض می دهند زیرا معتقدند این آرد برکت است.
به گفته او مردم آنها دارند با لهجه خودش روز ولادت علی «شوشه» نام دارد و مردم خاص این منطقه این مراسم را برگزار می کنند.
وی در توضیح این مراسم گفت: این نذر را نزد سید برد و بر آن نماز خواند. سپس قسمتی از آن بین همسایه ها تقسیم می شود و بقیه با خانواده خورده می شود.
نذر را حتی با یک برگ سبز ادامه دهید!
این پژوهشگر فرهنگ عامیانه گفت: مردم همدان در این روز زردک و آگردک که نوعی نان شیرین است پخته و بین خانواده و همسایگان توزیع می کنند. در گذشته به جای نذری، پوست زرد و زردچوبه مانند تخم مرغ، شیرینی یا شکر و اگر غذا نبود، به جای نذری، برگ سبز می گذاشتند، زیرا اعتقاد بر این بود که نذری متبرک می شود و ادامه دهد و پژمرده نشود.
داستان یک سنت جدید روز پدر
وی با بیان اینکه علاوه بر آداب و رسومی که از سال های گذشته در بین مردم مرسوم بوده است، در چند سال اخیر آیین دیگری وارد آیین های ماه رجب شده است و آن روز پدر است که مصادف با سیزدهمین سالگرد آن است. . رجب گفت: در این روز معمولا اعضای خانواده برای پدرشان هدیه ای تهیه می کنند تا از زحمات پدر برای سعادت و سعادت خانواده تشکر کنند. مراسم جشن و شکرگزاری معمولاً در شب سیزدهم رجب برگزار می شود. علاوه بر این، کسانی که خود پدر هستند و پدرشان در قید حیات است، برای پدرشان هدیه ای تهیه می کنند و با فرزندانشان به خدمت پدربزرگ می روند و هدایا را به پدربزرگ تقدیم می کنند. بیشتر اوقات همه در خانه پدربزرگ دور هم جمع می شوند و در حین هدیه دادن به آنها خوش می گذرد. امروزه این مراسم با شور و شکوه فراوان در اکثر خانواده ها مرسوم و سنتی شده است و از فواید آن شادی اعضای خانواده و ایجاد شبی طولانی و خاطره انگیز است. در نقاط مختلف کشور افرادی که پدرشان فوت کرده با دسته گل بر سر مزار پدر می روند و به او خرما و شیرینی می دهند.
علیمرودی در پایان گفت: در سایر شهرهای ایران نیز رسم است که در روز پدر به پدران هدیه می دهند. بنابراین دخترانی که داماد دارند هدایای زیبایی برای عروس خود تهیه می کنند و هرکسی با توجه به توان مالی خود این جشن را جشن می گیرد و قدردانی می کند. در گناباد در جشن عصرانه ای که به همین مناسبت برگزار می شود، همراه با خرید کادو برای پدران و شوهران، هدایایی نیز برای تازه دامادها تهیه می شود و عروس هدیه خود را به داماد تقدیم می کند.