اخبار اخبار اقتصادی

آیا وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قانون جهش تولید مسکن را اجرا خواهد کرد؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، تامین مسکن یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است که تاثیر بیشتری بر معیشت و زندگی مردم دارد. دولت های مختلف در طول زندگی خود تلاش های زیادی برای پناه دادن به مردم انجام دادند. از مسکن مهریه تا طرح ملی مسکن. آخرین اقدام مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم بود که به گفته رئیس جمهور شهید، طرح نهضت ملی مسکن نه تنها دغدغه دولت نبود، بلکه یک وظیفه قانونی نیز بود.

اکنون که وزیر جدید راه و شهرسازی به مجلس معرفی شده است، اکثر کارشناسان و حتی شخص رئیس جمهور بر اجرای این قانون تاکید کرده اند.

در گفت و گو با علی رضا نصاری؛ نماینده دوازدهمین جلسه شورای اسلامی و عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس در خصوص وضعیت مسکن، بازار آن و اجرای قانون جهش تولید مسکن در دولت چهاردهم که نقش عمده ای در بهبود مسکن خواهد داشت گفت و گو کردیم. وضعیت وضعیت مسکن و زندگی مردم.

علی رضا نثاری می گوید: مسکن یکی از مهم ترین نیازهای اساسی جامعه محسوب می شود و رفع این مشکل نیازمند برنامه ریزی دقیق، اجرای قاطع و توجه به توانمندی ها و منابع موجود در کشور است. در این راستا وزیر باید با نگاه واقع بینانه و آگاهانه نسبت به مشکلات و چالش های موجود اقدام موثری انجام دهد.

عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن

نماینده دوازدهمین جلسه شورای اسلامی؛ وی خاطرنشان می کند: یکی از بزرگترین مشکلات مردم عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن است. افزایش بیش از حد قیمت ها و کاهش قیمت مسکن برای بسیاری از خانواده ها مستلزم مداخله مستقیم دولت و سیاست های تنظیم بازار است. وزیر باید بتواند با استفاده از ابزارهای قانونی و اقتصادی قیمت ها را کنترل کند و تعادل پایداری بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایجاد کند. این تعادل نه تنها مستلزم ساخت و ساز جدید، بلکه مدیریت صحیح منابع و قابلیت های موجود است.

وزیر راه و شهرسازی نباید به وعده های بزرگی که عملی نیست عمل کند

یکی از اعضای کمیته عمران شورا تایید می کند: یکی از مهمترین اقداماتی که از وزیر پیشنهادی انتظار داریم اجرای قاطع قانون افزایش تولید مسکن است. این قانون به عنوان چارچوب قانونی افزایش تولید مسکن نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیق است. وزیر باید از ابتدا نشان دهد که به دنبال وعده های بزرگ و غیرقابل اجرا با ارائه یک برنامه کاربردی خاص نیست. بلکه باید از ظرفیت ها و محدودیت های کشور آگاه باشد و بر اساس این واقعیت ها برنامه ای کاربردی و قابل حصول نتایج ملموس برای مردم تدوین کند.

لزوم یکسان سازی بانک ها برای پرداخت هزینه های تسهیلات مسکن

وی ادامه می دهد: به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که مانع از اجرای موثر قوانین مربوط به مسکن شد، پایبندی بانک ها به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات مسکن است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها باید حداقل 20 درصد از دارایی های خود را به تسهیلات مسکونی اختصاص دهند. متأسفانه این تعهدات به درستی اجرا نشد و بانک ها در این زمینه کوتاهی کردند. در همین قانون پیش بینی شده است که در صورت عدم انجام تعهدات بانکی به عنوان جریمه، مبلغ مورد نظر مشمول مالیات و در صندوق توسعه ملی واریز شود. متاسفانه تسهیلات پرداخت نشد و جریمه ها اعمال نشد. وزیر پیشنهادی باید ظرفیت پیگیری این موارد و کمک به افزایش منابع مالی برای اجرای پروژه های مسکن را داشته باشد.

نقش بخش خصوصی در تولید مسکن

النصاری گفت: از سوی دیگر وزیر باید بتواند با در نظر گرفتن نیازهای واقعی مردم راهکارهایی برای مشارکت بخش خصوصی در تولید مسکن ارائه دهد. مشارکت بخش خصوصی می تواند به افزایش سرعت ساخت و ساز و همچنین کاهش هزینه های دولتی کمک کند. همچنین با واگذاری زمین به صورت رایگان یا با قیمت مناسب و ارائه تسهیلات مالی کم هزینه به مردم می توان مشارکت آنان را در ساخت مسکن فراهم کرد. وزیر باید شرایطی را فراهم کند که مردم بتوانند با استفاده از این تسهیلات در فرآیند تولید مسکن مشارکت موثری داشته باشند.

یکی از اعضای کمیته سازندگی شورا گفت: انتظارات ما از وزیر پیشنهادی واقعی و بر اساس نیازهای روزمره جامعه است. از وزیر انتظار نداریم با ارقام زیاد و وعده های محقق نشده، توقعات مردم را بالا ببرد. بلکه انتظار داریم وزیر با نگاهی به واقعیت موجود و ارائه برنامه اجرایی دقیق، در رفع نیازهای مردم در حوزه مسکن تلاش کند. وزیر باید صدای مردم را بشنود و به مشکلات آنها پاسخ دهد و با همکاری سایر نهادها و ادارات راه حل های موثری برای حل مشکل مسکن ارائه دهد. موفقیت وزیر در این زمینه نه تنها به عملکرد شخصی وی بستگی دارد، بلکه به توانایی وی در جلب همکاری و همدلی سایر بخش های دولتی و جامعه نیز بستگی دارد.

النشاری در پایان افزود: به طور کلی; لزوم پایبندی وزیر راه و شهرسازی به واقعیت های اقتصادی و اجتماعی کشور در اجرای قانون جهش تولید مسکن حیاتی است. وزیر باید یک برنامه عملیاتی تدوین کند که شامل درک دقیق توانایی‌ها و محدودیت‌های فعلی باشد که نه تنها تعادل را در بازار مسکن برقرار می‌کند، بلکه به رفع نیازهای اساسی مردم نیز کمک می‌کند. اجرای دقیق این قانون به همراه نظارت دقیق بر عملکرد بانک ها و تخصیص منابع لازم می تواند گامی موثر در رفع بحران مسکن و بهبود وضعیت معیشتی خانواده ها باشد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال