اخبار اخبار اقتصادی

آیا دولت چهاردهم مساحت مسکونی کشور را افزایش می‌دهد؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، مسکن نیاز اساسی و اساسی خانواده هاست. دولت ها در این زمینه مسئول هستند و باید شرایط مناسبی را فراهم کنند تا مردم بتوانند مسکن مناسبی به دست آورند. متاسفانه مسکن در کشور ما به یک کالای سرمایه داری تبدیل شده است. برخی افراد چند آپارتمان دارند و برای بهره مندی از تورم آن ها را در چرخه مصرف نمی گنجانند.

در حالی که برخی در حوزه دلالی و واسطه گری در حوزه مسکن فعالیت می کنند، اقشار ضعیف و متوسط ​​از مشکلات عدیده ای برای داشتن یک واحد مسکونی مناسب رنج می برند. افزایش قیمت اجاره و خرید خانه به حدی است که دخالت دولت در این زمینه ضروری شده است.

در شرایط فعلی افزایش عرضه مسکن راه حل تلقی می شود. به طوری که قیمت ها متعادل شود و طبقات پایین جامعه بتوانند مسکن مناسب تهیه کنند. به همین دلیل دولت باید تسهیلات ساخت مسکن در اختیار مردم قرار دهد و زمین رایگان در اختیار آنها قرار دهد.

به عقیده بسیاری، گسترش مسکن کارساز نیست و باید به سمت تامین مسکن در سطح خرد با استفاده از توانمندی مردم حرکت کرد. در این راستا ارائه تسهیلات زمین و مسکن به متقاضیان در اولویت قرار دارد.

اظهارات ابراهیم نجفی سبیلی، عضو شورای اسلامی و نماینده مردم آستانه اشرفیه در گفت و گو با مجله توژال که در آن با اشاره به اینکه بخش بزرگی از درآمد خانواده در حال حاضر صرف مسکن می شود، گفت: وی گفت: نیاز است که دولت در حوزه مسکن سیاست‌های خود را به سمتی سوق دهد که منجر به افزایش عرضه مسکن شود. تا جایی که بتوانیم عرضه مسکن را در سطح خرد افزایش دهیم، قیمت ها کاهش می یابد و بازار به تعادل می رسد.

سیاست تورمی در حوزه مسکن موفق نبود

وی ادامه داد: سیاست انبوه سازی در حوزه مسکن موفق نبوده و باید به فکر راه حل های جایگزین باشیم. در پروژه های ساختمانی جمعی، بانک ها حاضر به اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن نیستند و همکاری لازم در این زمینه را ندارند. مردم نیز کالاهای خود را به موقع تحویل نمی دهند و با مشکل مواجه هستیم.

ما باید به سمت واگذاری زمین به مردم حرکت کنیم

این عضو شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به سمت اعطای زمین به مردم و ارائه تسهیلات به متقاضیان حرکت کنیم تا بتوانند ساخت و ساز را آغاز کنند. دولت نباید به عنوان پیمانکار عمل کند و کار ساخت و ساز را خودش انجام دهد.

وی ادامه داد: بهره برداری از انرژی های مردم در حوزه مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است. باید به ساخت و ساز در سطح خرد توجه کنیم. در قانون برنامه هفتم توسعه افزایش 25 درصدی مساحت مسکونی کشور تصویب شد و اجرای این قوانین باید در راستای افزایش عرضه مسکن در کشور مورد توجه قرار گیرد. تهیه زمین و ساخت مسکن باید با پرداخت هزینه های ساخت مسکن همراه باشد تا نتیجه مناسب حاصل شود.

زمین های دولتی باید برای ساخت و ساز اختصاص داده شود

نماینده آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که دولت برای ساخت مسکن با آن مواجه است بحث زمین است. بر اساس این قانون، به دولت این اختیار داده شد که زمین های مورد نیاز برای ساخت مسکن را از طرق مختلف از جمله تعامل با بخش خصوصی تامین کند.

وی ادامه داد: اختصاص زمین دولتی برای ساخت و ساز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ما باید به سمت رفع موانع پیش روی واگذاری زمین حرکت کنیم.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال