اخبار اخبار عمومی

آموزش ریسک فری و مدیریت ریسک در فارکس

تبلیغات بنری


در بازارهای مالی پرنوسان با نقدینگی بالا، اگرچه پیش‌بینی روند قیمت کار ساده‌ای نیست، اما روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آنها برای کاهش ریسک معاملات و کاهش احتمال زیان استفاده کرد. این روش ها که در قالب مدیریت ریسک معاملاتی یا آزادسازی ریسک معاملاتی ارائه می شوند به شما کمک می کنند تا ریسک از دست دادن سرمایه را در بازارهای مالی مختلف به ویژه فارکس کاهش دهید.

آموزش رایگان مدیریت ریسک و ریسک فارکس - چگونه ریسک های معاملات فارکس را کاهش دهیم؟

اگر بخواهیم به زبان ساده به این سوال پاسخ دهیم که بازار فارکس چیست، باید بگوییم که بازار ارز (فارکس) میدان جنگی پویا و سخت برای مبادله ارزهای مختلف در جهان است که غول های مالی و شرکت های کوچک رقابت کنند. معامله گران در یک رقابت نفس گیر به رقابت می پردازند. این بازار غیرمتمرکز عظیم، ارزها را در گردابی از عرضه و تقاضا مخلوط می‌کند و بستری برای سودهای کلان و زیان‌های هنگفت فراهم می‌کند. در این بازار که طلوع و غروب خورشید معنایی ندارد، نوسانات آنی قیمت ارز، معامله گران را با آدرنالین خون مواجه می کند. تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ابزار معمولی برای اپراتورهای بازار فارکس است تا بتوانند راز عمل قیمت را کشف کنند.

بدون ریسک در فارکس چیست؟

بدون ریسک در معاملات فارکس به معنای یک معامله بدون ریسک است. در عمل چنین چیزی در بازارهای مالی امکان پذیر نیست. زیرا در هر معامله ای، ریسک هر چقدر هم که کوچک باشد، همچنان وجود دارد و ترس از دست دادن دارایی، سرمایه گذاران را نگران می کند. همانطور که شما به عنوان یک معامله گر تحلیل درستی از روند قیمت در فارکس دارید، قیمت ارزها ممکن است به دلیل اخبار ناگهانی و رویدادهای غیرمنتظره دچار تغییراتی شود که با انتظارات شما در تضاد باشد. در نتیجه، هیچ معامله ای بدون ریسک نیست، اما اصطلاح بدون ریسک در فارکس به معنای افزایش میزان ریسک در یک معامله به حداقل ممکن با اتخاذ استراتژی های معاملاتی مناسب است. ما با استفاده از استراتژی بدون ریسک تا حد امکان از سرمایه خود در برابر ضررهای احتمالی محافظت می کنیم. ریسک با شناسایی عوامل موثر بر معاملات و روند بازار از معاملات حذف می شود.

استراتژی های بدون ریسک

ریسک معاملات از طریق استراتژی های مختلف کاهش می یابد. در واقع، هر استراتژی که ریسک احتمالی ضرر در معاملات فارکس را کاهش دهد، یک استراتژی فارکس بدون ریسک است. در ادامه این مقاله با چند نمونه از مهم ترین استراتژی های بدون ریسک آشنا می شویم.

  • حد ضرر را برای معاملات بدون ریسک تعیین کنید
  • از روش هجینگ استفاده کنید
  • مرحله خرید دارایی
  • سودهای همپوشانی داشته باشید
  • ایجاد تنوع در سبد کسب و کار

حد ضرر را برای معاملات بدون ریسک تعیین کنید

تعیین حد ضرر برای معاملات فارکس یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین استراتژی هایی است که برای کاهش ریسک و از دست ندادن سرمایه در معاملات فارکس استفاده می کنیم. تعیین حد ضرر یکی از ابزارهایی است که کارگزاران و پلتفرم های معاملاتی برای کنترل هر چه بیشتر معامله در اختیار معامله گران قرار می دهند. این ابزار با بستن معامله با قیمتی که شما مشخص کرده اید، از از دست دادن سرمایه بیشتر در زمانی که بازار در جهت مخالف انتظارات شما حرکت می کند، جلوگیری می کند.

از روش هجینگ استفاده کنید

یکی از استراتژی های بدون ریسک، پوشش ریسک یا پوشش ریسک است. پوشش ریسک راهی برای محافظت از سرمایه در برابر روند منفی قیمت است. مبنای اجرای این استراتژی، بستن یک موقعیت در جهت مخالف موقعیت فعلی است. پوشش ریسک در بازارهای مالی به دو صورت انجام می شود:

1. پوشش مستقیم

در پوشش ریسک مستقیم، باید یک معامله معتبر با همان اندازه اما خلاف جهت موقعیتی که می‌خواهید، روی یک جفت ارز باز کنید. به این ترتیب، اگر روند قیمت به هر سمتی حرکت کند، ضرر یک موقعیت با سود موقعیت دیگر جبران می شود. طبیعتاً همه پلتفرم‌های معاملاتی از این روش پشتیبانی نمی‌کنند و در بسیاری از آنها این امر به عنوان انحراف از معامله اصلی در نظر گرفته می‌شود.

2. پوشش همبستگی

پوشش همبستگی یکی از پرکاربردترین استراتژی های پوشش ریسک در فارکس است که توسط جفت ارزهای همبسته مثبت اجرا می شود. در این روش معامله‌گران دو جفت ارز را که همبستگی مثبت دارند و در یک جهت حرکت می‌کنند انتخاب می‌کنند و روی هر کدام در جهت مخالف موقعیت باز می‌کنند. به این ترتیب، اگر بازار بر خلاف استراتژی شما باشد، ضرر شما با معامله مخالف جبران خواهد شد.

مرحله خرید دارایی

در این استراتژی خریدها به تدریج انجام می شود و به مرور زمان با اطمینان از جهت قیمت تمام سرمایه وارد معاملات می شود.

این استراتژی به شما کمک می کند تا به طور قابل توجهی ریسک معاملات خود را کاهش دهید و در عین حال بازده معاملات خود را افزایش دهید. وقتی با روند صعودی شروع به خرید پله می کنید. پس از شکسته شدن اوج قبلی، اولین موقعیت خرید خود را باز می کنید و زمانی که مقاومت بعدی شکسته شد و کف قیمتی جدید تشکیل شد، خرید بعدی خود را انجام می دهید. کارشناسان توصیه می کنند هنگام اجرای این استراتژی نسبت ریسک به پاداش مناسب را حفظ کنید.

سودهای همپوشانی داشته باشید

صرفه جویی در سود پلکانی یک استراتژی مدیریت ریسک است که به شما امکان می دهد سود معاملاتی را به صورت مرحله ای برداشت کنید. در این استراتژی شما در چند مرحله بخشی از سود خود را تا رسیدن به هدف برداشت می کنید و در نتیجه ریسک های معامله را کاهش می دهید. با این کار می توانید از سود به دست آمده در موقعیت های خود محافظت کنید و زیان های ناخواسته را کاهش دهید. استراتژی صرفه جویی در سود به روش های مختلفی اجرا می شود، از جمله:

  • حد سود را تعیین کنید
  • تهیه استراتژی معاملاتی
  • تقسیم حجم معاملات
  • از تریلینگ استاپ یا تریلینگ استاپ استفاده کنید
  • حد ضرر را در نقطه سربه سر تعیین کنید

ایجاد تنوع در سبد کسب و کار

حتما این جمله را شنیده اید: همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید!

این ضرب المثل یکی از قدیمی ترین و معروف ترین ضرب المثل های مربوط به سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی است و در واقع بیانگر یک حقیقت بزرگ و ساده است. تنوع در سبد دارایی های مالی یکی از راه های اصلی کاهش ریسک و جلوگیری از ضرر در معاملات است. طبیعتاً این موضوع در مورد دارایی های دارای ریسک سیستمی صدق نمی کند و با تنوع بخشیدن به این دارایی ها نمی توان میزان ریسک را کاهش داد، زیرا ریسک یکی از عناصر دارایی ارتباطی با بقیه دارایی ها ندارد. اما این استراتژی در بازار فارکس بسیار موثر است و تنوع سبد معاملات فارکس و همچنین امکان بهره برداری از فرصت های مختلف بازار، ریسک معاملات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. شما می توانید با سرمایه گذاری در جفت ارزهای اصلی و فرعی و همچنین استفاده از تکنیک های پوشش ریسک، یک سبد متنوع بسازید.

در نهایت: توصیه هایی برای مدیریت ریسک های معاملاتی

در پایان، علاوه بر استراتژی هایی که برای کاهش ریسک معاملات ارائه کرده ایم، به شما توصیه می کنیم برای دستیابی به موفقیت بیشتر این استراتژی ها، نکاتی را نیز در نظر بگیرید:

  • استفاده از حساب‌های آزمایشی: استفاده از حساب‌های آزمایشی برای کارگزاران به شما این امکان را می‌دهد تا در شرایطی که در خطر از دست دادن دارایی‌های خود نباشید، استراتژی‌ها را بدون ریسک تمرین و آزمایش کنید. تا زمانی که استراتژی های معاملاتی بدون ریسک در حساب دمو کار نمی کند وارد معاملات واقعی نشوید.
  • انتخاب نمادهای معاملاتی با نقدشوندگی بالا: انتخاب نمادها و دارایی های معاملاتی با نقدشوندگی بالا باعث می شود استراتژی های بدون ریسک ما به خوبی کار کنند.
  • مدیریت سرمایه: استراتژی های مدیریت سرمایه بسیار شبیه به استراتژی های معاملاتی بدون ریسک است. به استراتژی های حد سود و زیان توجه کنید و از آنها به بهترین نحو برای مدیریت سرمایه و ریسک های معاملاتی خود استفاده کنید.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال