اخبار اخبار فرهنگی

آشا محرابی از انتخاب در تئاتر فجر گفت

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری «اکونومیست ایران» به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر، آشا محرابی عضویت در هیات انتخاب بخش نقد و بررسی تئاتر ایران در بخش صحنه چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه خود دارد. در این بخش، این هنرمند وظیفه انتخاب و بررسی آثاری را بر عهده دارد که از آذر 1402 تا آذر 1403 در تئاترهای سراسر کشور اجرا شده است.

محرابی با اشاره به سختی انتخاب آثار برای این بخش گفت: داوری آثار نمایشی از روی فیلم یکی از سخت ترین قسمت های این روند بود. تئاتر یک هنر زنده است و بیشتر جذابیت و تاثیر آن از صمیمیت و ارتباط مستقیم بین بازیگران و تماشاگر ناشی می شود. وقتی این آثار تبدیل به فیلم می شوند مقداری از آن انرژی و اصالت از بین می رود. در نتیجه انتخاب و داوری فیلم‌ها سخت و محدود است، مخصوصاً برای آثاری که اجرای زنده آنها بیشترین تأثیر را داشته است.

وی با اشاره به نحوه انتخاب آثار گفت: با توجه به این نقیصه سعی کردم آثاری را بر اساس معیارهایی مانند نوآوری در محتوا، کیفیت پخش، استفاده از امکانات فنی و هنری، توانایی در انتقال پیام و تاثیر فکری خلق کنم. برای من، تئاتر فقط سرگرمی نیست. بلکه بستری برای طرح ایده های جدید و ایجاد بازتاب در ذهن مخاطب است.

وی ادامه داد: آثاری که انتخاب کرده ام نسبتا سعی در بیان مفاهیم عمیق و دوری از کلیشه داشته است. این آثار با تلفیق خلاقیت، تکنیک‌های حرفه‌ای و دیدگاهی تازه موفق به خلق تجربه‌ای متفاوت و ارزشمند می‌شوند.

این هنرمند با اشاره به ارسال آثار از مناطق برای چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: یکی از مشکلاتی که در سیستم انتخاب آثار وجود داشت این بود که شهر اجرای اثر به طور مشخص درج نشده بود، مگر اینکه من خودم بودم. کار شخصی نداشت اطلاعات در مورد آن اما در مرحله انتخاب به آثار شهرستان توجه ویژه ای داشتم و به برخی از این آثار از نظر درخشش نکات قابل توجهی دادم. اما انتخاب به صورت جمعی در کمیسیون گزینش انجام شد و من تنها یکی از اعضای آن بودم.

وی افزود: من شخصا معتقدم ارزش هنری و خلاقیت آثار ربطی به موقعیت جغرافیایی آنها ندارد. در دنیای هنر، خلاقیت، توانایی و پیام کار بسیار مهم است. معیار انتخاب من همیشه توانایی پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده است، نه موقعیت جغرافیایی.

محرابی با اشاره به افت عمیق ذائقه مخاطبان تئاتر گفت: امروز شاهد چرخش ناخوشایندی در روند تولید و مصرف آثار تئاتر هستیم. این چرخه به گونه ای عمل می کند که از یک سو نمایش های کم عمق و کم عمق که صرفاً برای خنده و سرگرمی در نظر گرفته شده اند، به مرور زمان ذائقه مخاطب را از بین برده است. از طرفی همین تغییر ذائقه، تولیدکنندگان آثار را به سمت خلق نمایش هایی سوق داده است که با این سلیقه همخوانی دارد و بیننده بیشتری را به خود جذب می کند.

یکی از اعضای هیات انتخاب گروه بازبینی تئاتر ایران افزود: در این میان آثار ارزشمند و قابل تاملی به دلیل فروش کم و یا عدم استقبال کافی کنار گذاشته می شود. این وضعیت در نهایت به ایجاد یک دایره می انجامد: خلق آثار سطحی ذائقه مخاطب را تضعیف می کند و این ضعف ذائقه باعث افزایش تقاضا برای آثار سطحی می شود. این محافل ناخوشایند نه تنها از کیفیت هنری تئاتر می کاهد، بلکه مخاطب را از مواجهه با آثار عمیق و متفکرانه محروم می کند و در آینده بنیان های فکری تئاتر را سست می کند.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این شرایط اقتصادی و کاهش کمک های مالی به گروه های نمایشی نیز باعث این چرخش منفی می شود. تولید کار ارزشمند و عمیق اغلب نیازمند منابع مالی، زمان و انسانی قابل توجهی است. در حالی که حمایت دولتی و خصوصی از تئاتر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، گروه های تئاتر اغلب مجبور به تولید محصولاتی هستند که بازگشت سرمایه را تضمین می کند. نتیجه این وضعیت کاهش کیفیت آثار نمایشی است.
این هنرمند با تاکید بر لزوم حمایت از آثار شهرداری گفت: باید از آثار شهرداری حمایت بیشتری شود چرا که در بین هنرمندان شهر استعدادهای برجسته ای وجود دارد که ارزش دیدن دارد. جشنواره شاید گامی در این راستا باشد اما کافی نیست و باید ساختارهای حمایتی گسترده تری ایجاد شود.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها اختصاص سالن یا سالن های ویژه در تهران برای اجرای امور استان هاست. این فرصت نه تنها به هنرمندان شهر اجازه می دهد تا آثار خود را به مخاطبان بیشتری عرضه کنند، بلکه شهروندان تهرانی نیز این فرصت را خواهند داشت تا با کیفیت و خلاقیت آثار تولید شده در نقاط مختلف کشور آشنا شوند. این اقدام می تواند به تبادل موثر فرهنگی و هنری و غنی سازی فضای تئاتر کشور منجر شود.

چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سوم به دبیری خیرالله تقیانی پور تا 13 بهمن ماه 1403 برگزار می شود.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist