اخبار اخبار سیاسی

آزمایش موتور جدید دوزیست چین برای سلاح‌های مافوق صوت

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال. چین موتور قدرتمندی را آزمایش کرده است که می تواند سلاح ها را با سرعت بالا در هوا و زیر آب به حرکت درآورد.

به گفته IA، این موتور جدید در آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده در زیر آب به بازده 90 درصد رسیده و شرایط لازم برای استفاده عملی را برآورده می کند.

این موتور که برای سلاح های مافوق صوت طراحی شده است، بسته به محیطی که در آن استفاده می شود، هوا و آب را به عنوان عوامل اکسید کننده استنشاق می کند.

این موتور که گفته می شود اولین موتور در نوع خود در جهان است با بور کار می کند. این عنصر حیاتی در موتورهای اسکرام جت که موتورهای احتراقی مافوق صوت هستند استفاده می شود.

رم جت نوعی موتور جت تنفسی است که از حرکت رو به جلو موتور برای فشرده سازی هوای ورودی استفاده می کند و کمپرسور محوری یا گریز از مرکز ندارد. از آنجایی که موتور جت نمی تواند نیروی رانش را با سرعت هوایی صفر ایجاد کند، نمی توان از آن برای به حرکت درآوردن هواپیما از سرعت صفر استفاده کرد. در نتیجه، یک خودروی جت به یک موتور کمکی مانند موتور موشک نیاز دارد تا آن را به سرعت لازم برای تولید نیروی رانش برساند.

موتورهای جت در سرعت های 3 ماخ (3700 کیلومتر در ساعت) بیشترین کارایی را دارند. این نوع موتور در سرعت های تا 6 ماخ (7400 کیلومتر بر ساعت) نیز موثر است، به عبارت دیگر این موتورها به صورت خودکار با دریافت سرعت معینی از هوا راه اندازی می شوند.

اسکرام جت همچنین به معنای احتراق مافوق صوت است. این موتورها در سرعت های مافوق صوت استفاده می شوند و عملکرد آنها با تغییراتی بسیار شبیه به موتورهای رم جت است. شایان ذکر است که احتراق مولکول های هوا هنگام ورود هوا به موتور با سرعت های بیش از 4 ماخ شبیه روشن کردن کبریت در طوفان است. اولین هواپیمای مجهز به اسکرام جت X-43 ناسا بود که به سرعت بیش از 7 ماخ رسید.

استفاده از بور در این موتور جدید

استفاده از بور سرعت موشک را تقریباً به 5 ماخ (5 برابر سرعت صوت) افزایش می دهد، زیرا پس از برخورد با اکسیژن در هوا به شدت می سوزد.

با این حال ثابت شده است که اشتعال بور در آب چالشی برای دانشمندان چینی است. بنابراین تیم تحقیقاتی طرح جدیدی را اجرا کردند که به سوخت جامد فرصت دیگری برای سوختن و افزایش راندمان موتور داد.

آنها همچنین میزان بخار تزریق شده به محفظه احتراق و نسبت سایر مواد موجود در سوخت مانند منیزیم و آلومینیوم را بهبود بخشیدند. این مواد معدنی بور فعال احتراق کامل با بخار را امکان پذیر می کند.

دانشمندان چینی این آزمایش ها را در یک آزمایشگاه زمینی انجام دادند که محیط زیر آب را شبیه سازی می کند.

پایداری موتور جدید در چین

پروفسور هوانگ لیا که پروژه را رهبری می کند، تأیید کرد که موتور در طول آزمایشات پایدار است، زیرا شعله و فشار بدون تغییر باقی مانده است.

داده های جمع آوری شده توسط سنسورها نشان می دهد که سرعت این موتور از سه ماخ فراتر رفته و بازده احتراق آن تا 87 درصد است.

شایان ذکر است که وقتی درصد سوخت بور در ترکیب سوخت افزایش یافت، تکانه ویژه آن به 4712 نیوتن بر کیلوگرم رسید که 30 درصد کارآمدتر از آخرین موتور موشک «رپتور» متعلق به اسپیس ایکس است که استارشیپ بزرگ را نیرو می‌دهد. وسیله نقلیه موشک

فلز کاذب فعال

بور فلزی فعال توسط بسیاری از محققان به عنوان یک منبع انرژی ثانویه بالقوه برای سوخت‌های هیدروکربنی مایع برای تامین انرژی دستگاه‌های پیشران کم حجم مانند موتورهای رم جت و موتورهای رم جت شناخته شده است.

متالوئید طبقه بندی عناصر شیمیایی است که به عناصری اطلاق می شود که خواص آنها بین فلز و غیرفلز قرار دارد.

محتوای انرژی بیشتر بر حسب حجم و وزن، بور را کاندید مناسب تری نسبت به سایر مولکول های پر انرژی می کند.

چندین مطالعه قبلاً برای بررسی پیشرفت‌ها و چالش‌های اخیر در استفاده از سوخت‌های بور در دستگاه‌های رانش رم جت و اسکرام جت انجام شده است.

اگرچه بور منبع بالقوه ای برای بهبود چگالی انرژی سوخت های مایع است، اما تا سال گذشته به طور گسترده در دستگاه های رانش عملی استفاده نشده بود، زیرا لایه اکسید بومی در بور از اشتعال و احتراق جلوگیری می کند.

سال گذشته، برخی از محققان گزارش دادند که مولکول‌های بور به طور کامل در احتراق دو مرحله‌ای می‌سوزند، و این نشان می‌دهد که احتراق دو مرحله‌ای مولکول‌های بور می‌تواند با استفاده از یک موتور رم جت و یک موتور اسکرام جت به دست آید.

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری iraneconomist