«۷۶۰۰» به نقد و بررسی رسید
عصر دوشنبه 24 مرداد ماه نشست نقد و بررسی فیلم «7600» به کارگردانی بهروز باقری و تهیه کنندگی علیرضا اوسیوند توسط گروه هنر و سینما در پردیس سینمایی شارسو برگزار شد.
به گزارش توژال به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هانرو اکسپرینس، در ابتدای این نشست بابک نبی زاده منتقد سینما و فعال عرصه سینمای کودک به بیان وضعیت کنونی کودکان در جهان پرداخت. و ماهیت سینمای کودک: در شرایطی که برخی از رهبران ظالم با بمب و موشک به راحتی بر سر بچه ها می ریزند و در اخبار روزانه می بینیم که کودکان به راحتی له می شوند، کسانی که با کودکان رفتار می کنند از نژاد دیگری هستند. به نظر من فیلم های انسانی و بهشتی و مراقبت از بچه ها باید در نقاط مختلف دنیا نمایش داده شود و می توان قدر این فیلم ها را از راه دور نشان داد. کارگردان در این فیلم این پرسش و کشمکش را بین کودک بمباران غزه، کودکی که در سیستان و بلوچستان در محرومیت زندگی میکند و کودکی در شمال تهران به دست میآورد، مطرح میکند.
وی ادامه داد: این فیلم نشان می دهد که یک انسان با همه زخم ها و کمبودها و در سخت ترین شرایط باز هم می تواند انسان بزرگی شود و لزومی ندارد که همه این افراد در خانواده های مرفه یا شاید در مناطق توسعه یافته زندگی کنند اگر بخواهید، ذکر تلاش ممکن است کمی شعاری باشد، اما به نظر من داشتن امید یکی از راه های رسیدن به هدف است.
بابک نبی زاده با اشاره به اینکه کار کارگردان و هنرمند مشکل آفرینی است، افزود: در این گونه فیلم ها دو مشکل وجود دارد که می تواند به اثر آسیب وارد کند یکی بحث کوتاه بودن زمان تولید و کوتاهی زمان تولید است. فیلم تمام شده است.
بهروز باقری فیلمنامه نویس و دست اندرکاران این فیلم نیز به روند تولید فیلم 7600 اشاره کرد و گفت: همیشه با خودم فکر می کردم اگر جایی آنتن دهی تلفن همراه نباشد تکلیف بچه ها چه می شود و این جغرافیا چه چیزی را به چالش می کشد؟ نام «آنجا آنتن ندی دوه» نوشته شد و به عنوان یکی از بهترین متون کوتاه کانون پرورش فکری شناخته شد. بعداً از طریق یکی از دوستان با آقای ایسفندی آشنا شدیم و صحبت های اولیه این بود که می توان فیلمنامه را گسترش داد.
این کارگردان کودک با بیان اینکه سناریوی «7600» به جبر جغرافیایی و پیامدهای آن بر زندگی انسان ها اشاره دارد، افزود: به نظرم نوشتن سناریویی که دل مخاطب را به دست آورد و در جشنواره های خارجی جوایزی را کسب کند کار سختی است. توانایی ابراز نظر در این جشنواره ها مستلزم ایجاد تعادل است.
علی رضا اوسینده تهیه کننده و بازیگر فیلم نیز درباره روند ساخت این فیلم گفت: موضوع اصلی فیلم 7600 ما کودکی است که تلاش می کند، جاه طلب است و می خواهد خلبان شود و این عدم ارتباط جهانی است. موضوع به دلیل این عدم ارتباط، جنگ رخ می دهد. فقدان ارتباط و عدم گوش دادن یک مشکل جهانی است.
همانطور که کرنگ کرباسی، آهنگساز فیلم گفت: دوست داشتم موسیقی در حال، آینده و گذشته سیال باشد. گذشته همان کهن الگوهایی است که در آن سعی کردم ارکستراسیون را کمی پست مدرن کنم و از سازهای قدیمی مثل تنبک و سنتور استفاده کردم. سنتور نماد نمونه ایرانی است و از مضامینی مانند مربع نیز استفاده شده است.
حبیب التجمیری یکی از بازیگران فیلم گفت: زمانی که کار را شروع کردیم با بچه هایی مواجه بودیم که هیچ تعریفی از سینما نداشتند و سعی کردم روز اول هم سطح بچه ها باشم و با آنها برخورد کنم. آنها با هم شوخی می کردند، اما در گذشته که هفته اول فیلمبرداری بود، بچه ها خیلی مرا مسخره می کردند و با شوخی هایشان اذیتم می کردند. به راستی دنیای بچه ها دنیای بدون رویا است و اگر بتوانیم در تکنیک بازیگری به این بی رویایی برسیم، اتفاق خوبی است.
نیلوفر مصیبی یکی از بازیگران این فیلم گفت: من در زندگی شخصی هیچ تجربه ای از مادر شدن ندارم و تا این لحظه در کارنامه حرفه ای ام چنین نقشی به من پیشنهاد نشده است و واقعاً هرگز به آن فکر نکرده ام. ” برای این نقش قبول خواهم شد به خصوص که آقای باقری اغلب در فیلم هایشان با غیر بازیگرانی کار می کنند و برای من افتخار است که من را در نظر می گیرند.
این نشست با مدیریت محمد حسین دماوندی برگزار شد.
فیلم 7600 همچنان در سینماهای هانرو اکسپرینس نمایش داده می شود.
khabarfarsi به نقل از توژال