اخبار اخبار سیاسی

وداع با تاینانیک ایرانی

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال؛ کشتی “کلاف” که در بین ما ایرانیان به “کشتی یونانی” معروف است، در 13 مرداد 1345 در آبهای جزیره کیش به گل نشست و اکنون به دلیل ویرانی زیاد و مشکلات زیست محیطی، این کشتی آخرین روزهای خود را در جزیره کیش سپری می کند. خلیج فارس. قبل از خداحافظی با این نماد زیبای جزیره کمی در مورد آن گفتیم.

هرکسی که فقط یک بار به جزیره کیش سفر کرده باشد حتما برای تماشای غروب خورشید به جزیره کیش رفته است. تماشای غروب بی انتها و ابدی که همیشه با نسیمی گرم همراه است، دریایی که رنگ آسمان شده است و این زیبایی و رویایی با کشتی قدیمی نشسته در گل تکمیل می شود. کشتی کولاف که در کشور ما به نام کشتی یونانی خود به نام کشتی یونانی شناخته می شود، نزدیک به نیم قرن است که میهمان خلیج فارس است.

سال هاست صحبت می شود که این نماد زیبای جزیره به دلیل مشکلات زیست محیطی جمع آوری شود; به خصوص اینکه در سال های اخیر با شکستن کشتی از وسط و فروریختن انتهای آن، آسیب های زیادی به اکوسیستم دریا وارد شده است اما این کشتی آنقدر خاطره انگیز و دوست داشتنی است که نمی توان به راحتی از آن دست کشید. به خصوص اینکه در مکانی با زیباترین منظره غروب خورشید در جزیره کیش کاشته شده است. کشتی یونانی این روزها بیش از هر زمان دیگری وضعیت بدی دارد و حتی شنیده است که قسمت هایی از آن برای آب شدن قطع شده است. سال‌ها بود که در هنگام غروب خورشید از مقابل کشتی یونانی عکس می‌گرفتیم و به یادگاری از سفر کشتی‌ای که ۵۸ سال پیش در ۱۳ مرداد ۱۳۴۵ در ساحل کیش به گل نشسته بود، آن را روی بدنه می‌بردیم. حالا این خداحافظی قریب الوقوع آنقدر تلخ شده است که بهانه ای شده است برای مرور اتفاقات پنج دهه گذشته در این کشتی. همچنین گفت وگویی با معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درباره سرنوشت این کشتی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

خداحافظ تایتانیک ایرانی

78 سال با کشتی یونانی

حدود 78 سال پیش این غول 7000 تنی 136 متری در همیلتون انگلستان ساخته شد. چندین دهه است که صاحبان مختلفی داشته است. در ابتدا انگلیسی ها مالک آن بودند. در سال ۱۹۵۹ عده ای از ایرانیان مقیم لندن این کشتی را خریدند و نام آن را «کوروش ایرانی» گذاشتند. پس از 6 سال کشتیرانی ایران آن را خرید و نام آن را به همدان تغییر داد. اما داستان از آنجایی شروع شد که یک یونانی کشتی را خرید و نام آن را “کولا آف” گذاشت و این آغاز راه رسیدن به سازه فلزی بود که به نام “کشتی یونانی” می شناسیم. یونانی بودن مالک آن باعث شد تا وقتی اهالی روستای کوچک باگو کیش در 13 مرداد 1345 ناگهان این کشتی خارجی را در حال نزدیک شدن به ساحل دیدند، آن را کشتی یونانی نامیدند زیرا ساخته شده بود. در انگلستان. و به روایت باراش مربوط به پرتغالی ها. صاحب کشتی سر کار رفت و 80 روز را صرف نجات کشتی کرد. حتی یک یدک‌کش هلندی نیز به این منظور به محل اعزام شد، اما تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی که خرج شد بی‌ثمر ماند زیرا خدمه با بی‌احتیاطی به کار خود ادامه دادند و هر آنچه را که می‌توانستند برداشتند. حتی گفته می شود محموله کشتی که نفت بوده نیز تخلیه شده است. اما بسیاری معتقدند محموله کشتی دیگر اقلامی بود که به آتش کشیده شد. به هر حال، گویی کشتی خود انتخاب کرده بود در آنجا بماند تا در طول سال‌ها برای هزاران نفر خاطره بسازد. این نیز با یک زاویه جالب در ساحل، که علوفه عکس است، و البته در نقطه ای که تماشای غروب خورشید چیزی منحصر به فرد است. دریایی زیبا و سرخ که انگار خورشید را در آغوش گرفته است.

خداحافظ تایتانیک ایرانی

کد بیمه یا عشق کاپیتان به دختر ایرانی؟

تئوری های مختلفی در مورد علت به گل نشستن کشتی کولا آف وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. با بیان این توضیح هیچ یک از این نظریه ها ثابت نشده است و راز واقعی وجود این کشتی در آن مرحله حل نشده باقی خواهد ماند.

1- بسیاری بر این باورند که کشتی مسیر خود را گم کرده است و چون جزیره در آن نقطه فانوس دریایی مناسبی ندارد، کشتی با وزن زیاد خود به صورت جدانشدنی با ساحل شنی و مرجانی برخورد می کند و به همین دلیل باقی می ماند.

2- برخی معتقدند مالک یونانی کشتی در آستانه ورشکستگی است و به همین دلیل عمداً آن نقطه را برای برخورد با کشتی در ساحل انتخاب کرده و خسارت هنگفتی از بیمه و حتی دولت ایران متحمل می شود. او سپس وانمود کرد که قصد دارد کشتی را نجات دهد، محموله زیادی داخل آن نبود، اما برای ایمن کردن آن، محموله را آتش زدند. بعداً فقط فلز در کشتی باقی ماند و تأیید این فرضیه ها دشوار شد.

3- عده ای ماجرا را طور دیگری می بینند و معتقدند کشتی ناخواسته به گل نشسته است، اما مالک که می بیند هزینه حمل آن بالاست و می تواند از بیمه کشورش و حتی دولت ایران خسارت بخواهد، در این مرحله بی احتیاطی می کند. کشتی را نجات می دهد، خدمه و مسافران را نجات می دهد، و کشتی را در جایی که بود به عنوان یادگاری برای عکس های شخصی ما ترک می کند.

4- عده ای دیگر می گویند این حادثه ربطی به فانوس دریایی نداشته و خدمه مخصوصا ناخدا در حالت عادی نبوده و کشتی بیچاره را به ساحل کوبیده و سپس صاحب کشتی دیده است که تعداد زیادی از آنها وجود دارد. پول درگیر

5- اما برخی از مردم بومی کیش هم داستان عاشقانه ای دارند و معتقدند ناخدای کشتی عاشق یک دختر زیبای ایرانی بوده است اما چون خانواده دختر با ازدواج آنها مخالف بودند در آن مکان با او ازدواج کرده و سپس او خیلی به ساحل نزدیک شد تا عشقش را پیدا کند و این اتفاق افتاد. البته ممکن است تصادف با ترکیبی از دلایل فوق اتفاق افتاده باشد. اما داستان پایانی، یک داستان عاشقانه، کمی دور از ذهن به نظر می رسد.

روزهای بد برای کشتی تایتانیک خلیج فارس

تایتانیک نمادی از سازه های انسان غرور آفرین است که در برابر طبیعت تعظیم می کنند. شاید برای ما ایرانی ها کشتی یونانی به نوعی یادآور کشتی تایتانیک باشد اما با سرنوشتی متفاوت. تایتانیک که سازنده آن معتقد بود غرق نشدنی است، بر اثر برخورد با کوه یخ در زیر آب غرق شد و تعدادی از 1514 مسافر آن نجات یافتند. اما کشتی یونانی در جایی است که نمی تواند غرق شود، اما هزینه تعمیر آن به قدری بالاست که برایشان مهم نیست. تصاویر کوادکوپتر از بالای کشتی و روی عرشه نشان می دهد که میزان آسیب بیشتر از آن چیزی است که از بغل دیده می شود و کشتی که زمانی در داخل لوکس بود، اکنون فقط در حال زنگ زدن است. اما وقتی این همه خاطره داریم چه کنیم. گاهی روشن می شد. در مناسبت های مختلف در کنارش برنامه هایی ارائه کردم و کم کم خداحافظی با او را سخت می توان قبول کرد.

نمادهایی که نمی گنجیدند

جزیره کیش به غیر از کشتی یونانی نمادهای دیگری نیز دارد و حتی برخی از آنها برای جایگزینی این کشتی خسته که از خدمت خارج شده بود اقدام شد. مثلا در سال 2014 یک هواپیمای توپولف از فرودگاه کیش به محل فعلی کشتی آمد تا تبدیل به رستوران و کافه شود. اما جدی گرفته نشد و در سال 1402 جمع آوری شد و به شدت آسیب دید.

بسیاری دیگر از سازه های کش سعی در تبدیل شدن به نماد جایگزین دارند، اما هنوز موفق نشده اند، زیرا چنین توانایی را ندارند. به عنوان مثال، یکی از آسیاب های بادی قدیمی خود نماد واقعی جزیره در نظر گرفته می شود، اما محبوبیت زیادی پیدا نکرده است. البته ناگفته نماند که لوکیشن زیبا، حس نوستالژیک، امکان شتر سواری، اسکیت سواری در پارک ساحلی، نوشیدن چای در حین تماشای دریا و گوش دادن به موسیقی زنده از جمله دلایلی است که موقعیت مکانی هتل را نشان می دهد. استراحتگاه کشتی یونانی آنقدر خاص است که رقابت با آن دشوار است. اما اخیرا یک سازه بتنی صدفی شکل بلند سفید در موزه کیش ساخته شده است که با الگوبرداری از برخی سازه های مشابه در کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش می کند به نماد جدید جزیره تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید که آیا این امکان پذیر است یا خیر.

هیچ کاری نمی توانیم برای نجات کشتی یونانی انجام دهیم

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از پایان کشتی یونانی به عنوان یکی از نمادهای کیش می گوید.

یکی از نمادها و جاذبه های گردشگری جزیره کیش که از شهرت بین المللی برخوردار است، کشتی یونانی است. سال هاست که تلاش های زیادی برای حفظ و نگهداری آن صورت گرفته اما به نظر می رسد نتیجه ای نداشته است. به سراغ مهدی ادیبان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش رفتیم تا از سرنوشت این کشتی که در سال 1345 در حوالی این جزیره به گل نشسته بود بگوید.

این سایش کاملا طبیعی بود

از معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش پرسیدم که چرا کشتی یونانی به این سرنوشت دچار شد، گفت: کشتی یونانی سازه ای است که سال ها پیش در کیش به گل نشسته و شرایط اقلیمی، آب و هوا، دریا. ، شوری، شوری آب دریا و … باعث خوردگی آن شد و این خوردگی کاملاً طبیعی است همانطور که سازه هایی مانند اسکله ها و اسکله ها در معرض فرسایش هستند، کشتی یونانی نیز از شرایط مشابهی رنج می برد.

کارشناسان گفتند ما دیگر نمی توانیم آن را نگه داریم

با توجه به اینکه این کشتی اهمیت تاریخی پیدا کرده است، سال گذشته با کمک مشاوران فنی سعی کردیم بررسی کنیم که آیا راهی برای حفظ این کشتی در شرایط فعلی وجود دارد که نسبت به کیش در همان موقعیت باقی بماند یا خیر؟ معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با این مقدمه می گوید: این کارشناسان در چند گروه موضوع را بررسی کردند و نتیجه گیری کارشناسان این بود که این کشتی از مرحله ای عبور کرده است که بتوان آن را حفظ کرد ما دیگر نمی توانیم از آن استفاده کنیم و آن را حفظ کنیم و باید… همانطور که هست با آن برخورد کنیم.»

ما در نزدیکی این کشتی در حال ساخت یک موزه تاریخ دریایی هستیم

از ادیبان درباره طرح ساخت موزه در کنار این کشتی می پرسم که می گوید: پس از جمع آوری کارشناسان به سراغ طرح ها رفتیم تا بتوانیم در محدوده کشتی یونانی در غرب کیش کاری انجام دهیم منطقه یک جاذبه گردشگری ایجاد کرده بود که تعداد زیادی از مردم به آنجا آمدند و ما سعی کردیم یک سری جاذبه های گردشگری جدید در آن منطقه ایجاد کنیم و یکی از نزدیک ترین مکان ها پارک هویت کیش است که به بوم موزه کیش تبدیل شده است در نزدیکی این کشتی قصد داریم موزه تاریخ دریایی ایجاد کنیم البته باید عملیات خود را طی کند و امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر شرایط و مقدمات تاسیس موزه دریایی در همان منطقه را فراهم کنیم. کشتی یونانی تا در چند سال آینده و زمانی که کشتی یونانی همچنان در آنجا حضور دارد، این موزه به همت و تلاش دریانوردان ایرانی که تمدن ایرانی را پرورش داده و به اقصی نقاط جهان صادر کرده اند افتتاح خواهد شد. در عین حال ما سنت های مهم دریایی داریم که باید با ساخت این موزه حفظ و مورد توجه مردم و پژوهشگران قرار گیرد.

فلزات این کشتی خیلی زود خورده شده اند

به معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش می گویم که با این شفاف سازی ها باید این کشتی را تخریب شده بدانیم. از مرحله ای نیز عبور کرده است که می توان آن را احیا و حفظ کرد. این کشتی سالهاست که آنجا بوده و آب دریا، شرایط سخت و قدیمی و نو نبودن بدنه این کشتی باعث خوردگی شده است. در کشتی های جدید از فلزاتی استفاده می کنند که دوره خوردگی بسیار طولانی دارند اما این کشتی از آهن معمولی ساخته شده و خیلی سریع خورده می شود. کشتی یونانی نزدیک به 2 دهه است که در این وضعیت بوده و دچار مشکل شده است و شاید اگر مردم 3 دهه پیش به این موضوع فکر می کردند این امکان وجود داشت که می توانستند آن را نجات دهند. البته این امر در شرایط خاص و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی محقق شد، بنابراین کار آسانی نبود.»

ممکن است چیزی شبیه کشتی یونانی در زیر دریاهای کیش وجود داشته باشد

وی درباره اهمیت این کشتی و اینکه شاید نتوان جایگزینی برای آن پیدا کرد، می گوید: شکی نیست که کشتی یونانی مجاور جزیره کیش به دلیل اهمیتی که با محوطه طبیعی و تاریخی دارد به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. کیش.» . البته کمبود کشتی های یونانی را باید در گروه هایی مثل محله هفت کیش، کاخ الیت و … جبران کنیم. برآوردهای ما حاکی از آن است که در نزدیکی کیش آثار زیادی در بستر دریا داریم که ممکن است یک کشتی یونانی در زیر دریاهای این منطقه وجود داشته باشد که مورد علاقه ماست و امسال کاوش های بستر دریا را در برنامه خود قرار داده ایم تا چشم اندازی جدید در این منطقه ایجاد کنیم. حوزه میراث فرهنگی در دریاهای آزاد. نگرانی در مورد این موارد وجود دارد. باید بپذیریم که کشتی یونانی به ناچار از دست ما خارج شده است و امیدوارم بتوانیم کاری انجام دهیم اما هر کارشناسی که آوردیم وقتی شرایط را ارزیابی کردند ابراز ناامیدی کردند.»/ خراسان

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال