سیل سفیران برند ایرانی در تبلیغات تجاری
به گزارش مجله توژال؛ در ماه های اخیر موج جدیدی از حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تبلیغات تلویزیونی و پلتفرمی آغاز شده است و چهره های آشنای زیادی در این تیزرها دیده می شود. نگاهی به این تیزرها نشان می دهد که هم ستاره های گران قیمت سینما و هم بازیگران پرکار تلویزیون جلوی دوربین می روند و از این نظر تفاوتی بین آنها نیست.
شایان ذکر است که بیشتر این تبلیغات مربوط به برندهای مواد غذایی، بهداشتی و لوازم خانگی است و نمونه هایی مانند شرکت های خدماتی نسبتاً نادر هستند. همچنین مشخص است که حضور هنرمندان مرد در این تیزرها بیشتر از هنرمندان زن است. تیزرهای تبلیغاتی اخیر را می توان از نظر محصولات فنی به 3 دسته تقسیم کرد:
تبلیغات با مراجع فنی مستقیم
برخی از تبلیغات تبلیغاتی فوق به نوعی محصول مورد نظر را در ارتباط با تجارت سینما و تلویزیون تبلیغ می کنند. به عنوان مثال، در یک رویداد بی سابقه، نزدیک به 10 بازیگر سریال نون خا مانند سعید آقاخانی، پاشا جمالی، نسرین مرادی و… در تبلیغات تبلیغاتی یک بانک حضور دارند و با گریم، گویش و حتی واژه های آشنا به این سریال درباره این بانک صحبت می کنند. این تیزر که به دلیل اعتراض سعید آقاخانی در اینستاگرام با نقد پخش شد، این روزها تنها تبلیغ تصویری است که بیش از یک بازیگر در آن حضور دارند.
در مثال دیگری می توانیم این کار را انجام دهیم بهرام رادان این چهره پرکار تبلیغاتی خاطرنشان کرد: یک برند لوازم خانگی در تیزرهای تلویزیون و پلتفرم دیده می شود و به شکلی جالب روایت یک تیزر تبلیغاتی دیگر را همزمان می خواند. برخی از تیزرهای اخیر او حاوی اشاراتی به دنیای سینما هستند، مانند فیلم های هالیوودی “The Dune” و “2001: A Space Odyssey”.
با نیم نگاهی به دنیای سینما
در مقابل دسته اول، برخی دیگر از مطالب تبلیغاتی حاوی ارجاعات ضمنی به محصولات هنری هستند و بازیگران به عنوان سفیران برند در آنها حضور دارند. به عنوان مثال پژمان جمشیدی او یکی از پرکارترین بازیگران تیزرهای تجاری است که در تیزرهای مختلفی برای طیف وسیعی از فروشگاه های لوازم خانگی به ایفای نقش پرداخته است و تصاویر زیادی از او در بیلبوردهای شهر وجود دارد. او در برخی از این تیزرها شخصیتی شبیه به نقش های کمدی خود را تکرار می کند و عبارات کمدی را با دیگر بازیگران رد و بدل می کند. نکته جالب در مورد تیزرهای جمشیدی، حجم بسیار زیاد این تیزرها و تنوع روش های پخش آنها در دو رسانه تلویزیونی و نمایش خانگی است.
متشکرم همچنین از مرداد ماه با تبلیغات یک برند قهوه در منزل نمایش داده شده است. او که پیش از این یکی از شرکت کنندگان در ویدئوی درخواستی «شب های مافیا» و مجری برنامه «شیروند و مافیا» در تلویزیون بود، در این تیزرها در نقش رئیس مافیا جلوی دوربین می رود. تولد کیمرام Hem که مدت ها سفیر تبلیغاتی یک برند تولید کننده ابزار صنعتی بوده است، از تابستان در دور جدید تیزرهای این شرکت دیده شده است. در این تیزرها او با یک دستیار رباتیک صحبت می کند که می تواند اشاره ای به فیلم های علمی تخیلی خارجی باشد.
نمونه را می توان با ضعیف ترین سیگنال نشان داد امیر آقایی او که مدتی شناخته شده بود، در شروع برخی از محصولات نمایش خانگی، یک برند مبلمان را تبلیغ می کرد. در این آگهی مردی با رنگ و لباس به تصویر کشیده شده بود که اگرچه مستقیماً به نقش های این بازیگر اشاره نمی کند، اما ناخودآگاه مخاطب را به یاد شخصیت او در سریال «آقازاده» می اندازد.
خارج از فضای هنر و سینما
دسته آخر تیزرهای تبلیغاتی به مجموعه ای اطلاق می شود که بدون ارتباط آشکار با شخصیت های خلق شده توسط بازیگر تیزر یا دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است.
از این دسته می توانید مرجان گلسین وی مثال زد که حدود یک سال پیش با شدت فعالیت های تبلیغاتی خود سفیر یک برند محصولات شوینده شد و همچنان تیزرهای این برند روی پلتفرم ها پخش می شود.
جواد خواجوی این بازیگر مشهدی بازی در تیزر تبلیغاتی یک پارک آبی در شهر مشهد را پذیرفت و دیالوگ های خود را با لهجه مشهدی اجرا کرد. به علاوه این تابستان ناز عشق من با اجرای یک تیزر کوتاه برای یک برند سلامت که در پلتفرم های VOD و بوریا بورسیخ او به عنوان سفیر برای یک شرکت ارائه دهنده خدمات پستی کار می کند و در تیزر این شرکت ظاهر شد.
سینا مهراد او را می توان یکی از چهره های جدیدی دانست که در تیزرهای تجاری به چشم می خورد. از اوایل سال 1403، او یک برند نوشیدنی انرژی زا را برای توزیع در پلتفرم های تماشای خانه تبلیغ کرد.
مشخص نیست چرا موج جدید ستاره های سینما در تبلیغات ظاهر می شوند.
این اتفاق در نتیجه رونق بازار مواد غذایی، بهداشتی و لوازم خانگی رخ داد. یا به کاهش بالقوه تولید در فیلم، تلویزیون و سینمای خانگی مربوط می شود. یا به این دلیل که جعبه های تبلیغاتی جدیدی در ابتدا و اواسط سریال خانگی ایجاد می شود. یا مواردی مانند تأثیر بیشتر تبلیغات نمایشی به جای سایر انواع تبلیغات و غیره، مورد نظر تبلیغ کنندگان است.
اما آنچه مشخص است این است که بازیگران سینما، تلویزیون و نمایش خانگی با حضور در آگهی های بازرگانی بار دیگر حضور پررنگ تری در رسانه های تصویری پیدا کرده اند.
khabarfarsi به نقل از توژال