اخبار اخبار سیاسی

اجرای دومین پیمایش ملی نوآوری در دستور کار رصدخانه نوآوری

تبلیغات بنری

محمد حسین بسبین یکی از شرکت های فن وار در گفت و گو با مجله توژال وی با بیان اینکه این شرکت شامل رصدخانه صنعت، فناوری و نوآوری است، خاطرنشان کرد: این گروه یک گروه تحقیقاتی است که با حمایت معاونت علمی سازمان پروژه‌هایی را در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت مرتبط با حوزه مدیریت فناوری اجرا می‌کند. رئیس جمهور. وی بیان کرد: این گروه مرکزی پویا برای توسعه ایده های پیشگام است و رسالت اصلی آن ترویج نوآوری از طریق فعالیت های مختلف از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری رویدادهای شبکه سازی و کمک به شرکت ها در توسعه استراتژی های نوآوری است. این مرکز به عنوان بستری برای افراد و سازمان ها برای همکاری، تبادل نظر و توسعه محصولات یا خدمات جدید عمل می کند. یکی از اهداف این مرکز ترویج فرهنگ نوآوری در شرکت های داخلی و ملی است.

وی ارائه خدمات صنعتی و مشاوره ای را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این شرکت برشمرد و اظهار داشت: طرح پیمایش نوآوری ایران یکی از جدیدترین طرح های تحقیقاتی این شرکت در سال جاری است. البته این مطالعات یک بار در سال 1394 تا 1395 انجام شد که طی آن وضعیت 2800 شرکت بررسی شد و امسال نیز این طرح تکرار خواهد شد.

بسبین گفت: قانونی در اتحادیه اروپا وجود دارد که شرکت ها را موظف می کند هر 3 سال یکبار گزارش نوآوری های خود را ارائه کنند و ما در ایران پس از 6 سال گزارشی در این زمینه تهیه کردیم. در این بررسی ها شرکت ها را بر اساس یک سری شاخص های نوآورانه در بازه زمانی 1401-1402 هجری شمسی بررسی و مطالعه خواهیم کرد و گزارش مفصلی از میزان نوآوری در کشور تهیه خواهد شد.

این کارشناس فنی با اشاره به کاربردهای نتایج این بررسی ها خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهادات حمایتی به نهادهای دولتی جوجه کشی ارائه می شود، به عنوان مثال اگر شرکتی در زمینه نوآوری موثر باشد، اما در کسب سهم بازار مشکل داشته باشد پیشنهاد می‌شود معاونت علمی امکانات لازم را در زمینه بازاریابی فراهم کند و یا در صورت ضعف شرکت‌ها در زمینه فرآیندهای تجاری، ایجاد کنسرسیومی برای بهبود فرآیندهای نوآوری شرکت پیشنهاد دهد. سطح ملی.

با اشاره به اینکه مطالعات این شرکت به وضعیت نوآوری و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان محدود نمی‌شود، یادآور شد: صنعت هوانوردی، صنعت معدن، فناوری اطلاعات و سایر حوزه‌هایی که گزارش‌های نوآوری برای آنها منتشر کردیم.

بهبود اکوسیستم با اجرای اولین طرح ملی پیمایش نوآوری

به گزارش سایت توژال، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ارتقای سطح رقابت پذیری بنگاه ها و دستیابی به مزیت رقابتی، استفاده از قابلیت های نوآورانه است. از سوی دیگر، با حرکت کشورها به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش، نوآوری به نیروی محرکه تحولات اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است. این ضرورت اجرای نوآوری، شرکت ها را بر آن داشته است تا برای ارتقای سطح دانش، افزایش خلاقیت و افزایش ظرفیت و توانایی خود در جذب فناوری های جدید تلاش کنند.

این عوامل منجر به تعریف چندین مدل و سیستم نوآوری شده است و شاید پرکاربردترین مورد، سیستم ملی نوآوری باشد. در میان بازیگران سیستم های ملی نوآوری، شرکت های فعال در اقتصاد نقش اصلی را ایفا می کنند. زیرا این شرکت ها هستند که باعث می شوند نوآوری در کل سیستم نوآوری جریان یابد و سایر اجزای سیستم برای تسهیل و حمایت از جریان نوآوری کار کنند.

بر این اساس، نهادهای مسئول علم و فناوری و یا مراکز آماری در کشورهای مختلف با برگزاری برنامه‌ها و پروژه‌هایی مانند طرح ملی بررسی نوآوری و شناسایی مهم‌ترین موانع بر سر راه فعالیت‌های نوآورانه خود، سعی در ارزیابی وضعیت فعلی نوآوری در شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند. که با استفاده از اطلاعات به دست آمده می توانند سیاست های موثرتر و هدفمندتری را توسعه دهند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این راستا و در راستای رسالت خود مبنی بر ارتقای توانمندی های نوآورانه و فناورانه کشور، گذار به اقتصاد دانش بنیان و ارتقای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری، طرح ملی نوآوری را اجرایی کرد. برنامه طرح بررسی در بین شرکت های دولتی. هدف این طرح ارتقای هوش سیاسی از طریق بررسی رفتار و عملکرد نوآورانه شرکت‌ها است.

اولین اجرای طرح ملی پیمایش نوآوری در ایران بین سالهای 1391 تا 1393 انجام شد. در این گزارش، نتایج طرح ملی پیمایش نوآوری ایران مربوط به دوره زمانی 1391 تا 1393 و اجرا شده در سال 1395 توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

در این مدت 2 هزار و 563 پرسشنامه از شرکت های طرح ملی طرح ملی نوآوری جمع آوری شد که با حذف پرسشنامه های نادرست، اطلاعات 2 هزار و 476 شرکت در 14 حوزه «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «صنایع غذایی»، «نفت و گاز»، «قطعات خودرو و موتور»، «تجهیزات آزمایشگاهی»، «پزشکی»، «بیوتکنولوژی پیشرفته»، «پتروشیمی»، «فولاد»، «نانو فناوری پیشرفته»، «کشاورزی و دامداری» و “زنجیره تامین هوانوردی” “سیمان” و “بیمه، لیزینگ و خدمات بانکی” مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج اولین طرح نظرسنجی با حضور 2476 نفر یک شرکت

نتایج اولین نظرسنجی نشان داد که از بین شرکت‌های دارای نوآوری محصول، حدود 60 درصد اعلام کرده‌اند که نوآوری محصول جدیدی برای بازار دارند و 54 درصد نیز نوآوری محصول جدیدی برای شرکت دارند.

نوآوری محصولارائه یک محصول یا خدمات جدید یا بهبود یافته با توجه به قابلیت های آن بازار نوآوری بازاریابی استفاده از یک روش یا استراتژی جدید بازاریابی است که تفاوت قابل توجهی با روش های معمول شرکت دارد.

همچنین 42 درصد از شرکت‌های جامعه آماری این پژوهش‌ها با نوآوری بازاریابی، موفق شدند تغییر چشم‌گیری در ظاهر خود ایجاد کنند و 41 درصد از آنها از توانمندی‌های رسانه‌ها یا روش‌های نوین در تبلیغ و انتشار اخبار خود بهره‌مند شدند. 44 درصد نیز روش های جدید قیمت گذاری را اتخاذ کردند.

نوآورانه‌ترین فعالیت‌های این شرکت‌ها در حوزه تحقیق و توسعه داخلی با سهم 70 درصدی شرکت‌های مشمول مطالعه و پس از آن آموزش افراد برای انجام فعالیت‌های نوآورانه با سهم 66 شرکت است.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که 55 درصد از شرکت‌های مورد مطالعه در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی طی سال‌های 1390 تا 1393 از هیچ نوع حمایتی بهره‌مند نشده‌اند و از سوی دیگر، حدود 45 درصد از شرکت‌ها حداقل یک حمایت دریافت کرده‌اند. . نوع پشتیبانی

فرآیند دریافت پشتیبانی پیچیده و زمان بر است این مهم ترین مانعی بود که بیش از نیمی از شرکت ها به آن اشاره کردند. عدم آگاهی از مشوق‌ها و حمایت‌های موجود، ناکارآمدی و کفایت حمایت‌ها و عدم پوشش حوزه فعالیت شرکت از موارد زیر از سوی شرکت‌ها به‌عنوان موانع بهره‌مندی از حمایت‌ها ذکر شده است.

این شرکت ها نیز از عوامل مالی از آن به عنوان «موثرترین مانع» یاد شده است.

در چهارده منطقه مورد بررسی قرار گرفت زمینه دستگاه های آزمایشگاهی بیشترین درصد شرکت های دارای نوآوری تکنولوژیک و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین نسبت شرکت های دارای نوآوری غیرفناوری به خود اختصاص داده شده است.

همچنین 81 درصد از کل شرکت‌ها و حدود 77 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان این طرح، استانی را که در آن مستقر هستند، بازار هدف برای ارائه محصولات و خدمات خود عنوان کرده‌اند. از مجموع شرکت های مورد بررسی، حدود 21 درصد و حدود 17 درصد از شرکت های دانش بنیان بازارهای کشورهای همسایه را برای ارائه محصولات و خدمات خود هدف قرار داده اند.

در میان تمام شرکت های صادرکننده و در بین شرکت های دانش بنیان، حدود 6 درصد بازارهای آسیا و اقیانوسیه را برای ارائه محصولات و خدمات هدف قرار داده اند.

را

اجرای دومین پیمایش ملی نوآوری در دستور کار رصدخانه نوآوری/اعلام نتایج اولین پیمایش پایگاه دانش

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال